انرژی

بهبود آبرسانی به ۸۰۰۰ روستای محروم کشور

تفاهم‌نامه همکاری‌ بین شرکت آب و فاضلاب کشور و ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات در راستای بهبود آبرسانی به ۸۰۰۰ روستای مناطق محروم کشور، در قالب پویش آبرسانی “باران مهر” به امضا رسید.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،  علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در مراسم امضای تفاهم‌نامه طرح آبرسانی شهید سلیمانی ستاد بازسازی توسعه عتبات عالیات با آبفای کشور اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد روستاهای کشور از آب شرب بهداشتی محروم هستند حتی در برخی نقاط شبکه احداث شده اما همچنان از آب سالم محروم هستند. بنابراین سعی می‌کنیم در کوتاه  مدت روستاها به آب شرب دسترسی پیدا کرده و میزان برخورداری را از ۷۵ درصد به بیش از ۹۰ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه ما در نظر داریم که ۱۰ هزار روستایی را که فاقد شبکه آب سالم و پایدار هستند در چارچوب اقدام ملی و مردمی آبرسانی کنیم، گفت: بر این اساس مرکزی به نام جهاد آبرسانی زیر نظر شورای جهاد آبرسانی به وجودآوردیم. با راهبری این شورا در این اولین گام بین ۳۱ آبفای کشور و قرارگاه امام حسن قراردادی برای اجرای پروژه آبرسانی به ۷۱۰۰ روستا منعقد شد.  

وزیر نیرو با بیان اینکه برنامه ریزی شده است تا این تعداد روستا طی مدت سه سال از آب شرب مطمئن برخوردار شوند، اظهار کرد: تاکنون آبرسانی به این روستاها به صورت سیار بود و حتی ممکن بود که به روستاهای دورتر آبی نرسد و یا با تأخیر به آب دسترسی پیدا کنند که مردم را نیز گلایه‌مند کرده بود.  

 محرابیان با بیان اینکه عتبات عالیات کار آبرسانی به روستاها را بر عهده گرفته است، اظهار کرد: امیدواریم که در گام بعدی شاهد با شیم طرح‌ها به گونه‌ای اجرا شوند که روستاها از شرایط خوبی برخوردار باشند.  

به گفته وی نکته مهم اینکه عتبات از کمک‌های مردمی ارتزاق می‌کند ما نیز در جهاد آبرسانی در نظر داریم از ظرفیت مردم و خیرین نسبت به آبرسانی اقدام کنیم و پروژه‌هایی هم در این راستا تعریف شده است.  

وزیر نیرو با اشاره به تفاهم امروز گفت: خیرین با مدیریت عتبات کار آبرسانی را به ثمر خواهند رساند و امیدواریم که این اقدام الگویی برای تامین آب شرب محرومین کشور باشد.

همچنین حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: به دنبال امضای تفاهم‌نامه میان ستاد بازسازی عتبات عالیات و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شبکه آبرسانی در برخی از روستاها از حالت سقایی خارج شده و به ایستگاه ثابت تبدیل می‌شود.

وی گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات نگاه ویژه‌ای به موضوع آب دارد که همین نگاه، ایده شکل‌گیری این تفاهم‌نامه بوده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وزیر نیرو هم تاکید بسیاری بر موضوع ساماندهی شبکه آبرسانی در روستاها داشت تا در روستاهایی که شبکه آبرسانی نداریم و مردم مشکلاتی دارند، آبرسانی از حالت سقایی که سبب انتظار مردم برای رسیدن تانکرهای آب شده بود، خارج شده و به ایستگاه ثابت آب شرب تبدیل شود که نتیجه آن منجر به امضای این تفاهم‌نامه شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه این اتفاق شروع بسیار خوبی در آستانه بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است، افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات از محل کمک‌های مردمی اقدام به خرید و نصب مخازن ثابت و تعدادی کانتر سیار کرد و از سوی دیگر ما در مجموعه وزارت نیرو هم آب بخشی از این روستاها را تامین می‌کنیم.

به‌ گزارش ایسنا، در قالب این طرح که با عنوان طرح آبرسانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، در حضور “علی اکبر محرابیان” وزیر نیرو، به امضای حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و جلال مآب رئیس ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات رسید، با بسیج امکانات و ‌توانمندی موکب‌های سراسر کشور، همچنین خیرین، سازمان‌ها و نهادهای همسو و مسئول در کشور، مستقرکردن مخازن ثابت در روستاهای هدف و تهیه خودروهای سیار آبرسانی، این امکان فراهم خواهد شد تا از طریق پُرشدن مخازن ثابت توسط خودروهای آبرسانی سیار، مردم روستاها در تمام شبانه‌روز امکان برداشت آب را از تانکرهای ثابت داشته باشند.

بر اساس این گزارش، در سال نخست اجرای این طرح که از دی ماه ۱۴۰۰ شروع و تا دی ماه ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد، ۱۰ درصد روستاها تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت و بر اساس نتایج حاصله از اجرای طرح در سال اول برای مابقی روستاها در سال‌های آینده برنامه‌ریزی خواهد شد.

این گزارش حاکی است، این طرح برای نخستین بار به ابتکار شهید قاسیم سلیمانی در زلزله سال ۱۳۹۷ کرمان اجرا شد که در آن با توجه به فراخوان سردار سلیمانی، بعد از اتمام مراسم اربعین،  همه موکب‌ها به کمک زلزله زدگان این استان رفته و تمام امکانات سرمایه‌ای اربعین را با کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده گسیل دادند.

همچنین این کمک‌ها در اوایل سال ۱۳۹۸ به سوی استان‌های سیل‌زده سرازیر و با توزیع کمک‌های معیشتی، طبخ و توزیع غذای گرم و کمک‌هایی نظیر پوشاک و وسایل خانگی در آن مناطق اقدام شد، به همین دلیل این طرح به نام طرح آبرسانی “شهید حاج قاسم سلیمانی” نیز نامگذاری شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا