انرژی

بهینه‌سازی مصرف سوخت از مطالبات جدی مجلس از دولت است

در شهرهای آلوده باید به انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی توجه کرد تا کمترین میزان آلودگی را داشته باشیم. همچنین سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و انرژی ژئوترمال (زمین گرمایشی) مد نظر قرار گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، به نقل از نورنیوز موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت از جمله موضوعات مهم و راهبردی در بخش انرژی کشور است که تاثیر گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی، امنیتی، اجتماعی، محیط زیست و… دارد.

این موضوع هم در اسناد بالادستی کشور مانند برنامه توسعه از اولویت ویژه برخوردار است و هم مستمرا از سوی مقامات عالی نظام به ویژه شخص رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.

دکتر جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این خصوص معتقد است: به نظر می‌رسد ما برای بهینه‌سازی سوخت باید سبد سوختمان را تغییر دهیم و از مصرف سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در ترکیب سوخت کشور باید از ظرفیت‌های مختلف استفاده کرد گفت: وقتی ما ظرفیت گازی بالایی داریم چه دلیلی دارد از گازوئیل و بنزین بیشتر استفاده کنیم. گاز باید جایگزین بنزین و گازوئیل شود، انرژی‌های پاک باید جایگزین انرژی‌های حرارتی شود، در شهرهای آلوده باید به انرژی‌هایی مانند انرژی خورشیدی توجه کرد تا کمترین میزان آلودگی را داشته باشیم. همچنین سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی و انرژی ژئوترمال (زمین گرمایشی) مد نظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس افزود: به لحاظ هزینه وقتی هزینه تولید برق اتمی خیلی کمتر از برق حرارتی باشد ما باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های اتمی برویم و از این طریق مشکلات کشور را حل کنیم.

قادری در خصوص توسعه مصرف سی ‌ان ‌جی بیان کرد: وقتی امکان صادرات بنزین و گازوئیل ما وجود دارد و از طرفی می‌توانیم گاز را جایگزین بنزین بکنیم باید حتما ایستگاه‌های سی ان جی در سطح شهرها و بین شهرها توسعه پیدا کند. بخش خصوصی باید در این موضوع اقدام کند، اگر بخش خصوصی ورود کند سریع‌تر می‌توان مشکل افزایش استگاه‌ها را حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت نفت باید از تمام ظرفیت خود برای گسترش ایستگاه‌های سی ان جی استفاده کند و اگر بنا باشد طرح‌هایی مانند طرح اختصاص سوخت به افراد را دنبال کنیم، باید گاز را به خودروهای عمومی و بنزین را به اشخاص و کد ملی‌ها اختصاص دهیم که هم از نظر عدالت اجتماعی و هم از نظر مصرف سوخت شاهد بهبود باشیم. بنابراین وزارت نفت باید سریعا ایستگاه‌های سی ان جی را توسعه دهد تا از ظرفیت گاز کشور استفاده شود.

جعفر قادری گفت: وقتی ظرفیت تولید خودروهایی با مصرف پایین وجود دارد باید به خودروسازها در این زمینه کمک کرد. ما امکان تولید خودروهای برقی و خودروهای کم مصرف را داریم. اگر نیاز باشد باید در کنار صنعت خودرو قرار بگیریم و کمک کنیم که این تولیدات جدی‌تر دنبال شود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که دانشگاه‌های ما بیایند پای کار. اگر بخشی از عوارض واردات خودرو صرف تحقیق و توسعه شود می‌توانیم عقب افتادگی‌های فنی‌مان را نیز جبران کنیم.

این نماینده مجلس گفت: ما باید به هر میزانی که صرفه‌جویی می‌شود به شهرداری‌ها و دستگاه‌های متولی کمک کنیم تا تشویق شوند و مصرف سوختشان را کاهش دهند. اگر این کار صورت بگیرد انگیزه بیشتری برای صرفه‌جویی به وجود می‌آید.

جعفر قادری در خصوص آلودگی هوای شهرهای بزرگ تصریح کرد: اگر خودروهای برقی و گازی جایگزین خودروهای بنزین سوز و گازویل سوز شود می‌تواند بر آلودگی تهران تاثیر اساسی و کلیدی داشته باشد. در عین حال باید تلاش کنیم از ظرفیت حمل و نقل عمومی مانند مترو توسعه دهیم. باید هزینه استفاده از خودروهای شخصی را اضافه کنیم و هزینه استفاده حمل و نقل عمومی را رایگان کنیم. اگر از طرفی افراد به سوی حمل نقل عمومی ترغیب شوند و از طرف دیگر حمل و نقل عمومی با سوخت‌های غیر آلاینده مجهز باشد می‌توان آلایندگی را کنترل کرد.

او در پایان با تاکید بر اینکه این موضوع از جمله مطالبات جدی مردم و مجلس از دولت سیزدهم است افزود: به عنوان یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گویم که تمام توان خود را برای کمک به دلت برای اجرایی‌سازی این موضوع بکار خواهیم گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا