انرژی

راستینه: تصمیم گیری درخصوص انتقال آب باید با نگاه کارشناسی باشد

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: هرگونه تصمیم گیری در خصوص انتقال آب باید مبتنی بر نگاه کارشناسی و کار علمی بوده چراکه نگاه منطقه ای همواره سم مهلکی تلقی می شود.

همچنین بخوانید

 به گزارش آرمان اقتصادی، احمد راستینه در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: تصمیم خوبی  از سوی مجلس درخصوص ضرورت کمک به استان های کمتر برخوردار از جمله سیستان و بلوچستان در راستای انتقال آب از دریای عمان به این استان اتخاذ شد، اما برخی از نمایندگان در صحبت های خود مواردی را مطرح کردند که  باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی بارها فرمودند ناامید کردن مردم به صورت آگاهانه و ناآگاهانه نقشه دشمن بوده و بسیار خطرناک است؛ نظام مقدس جمهوری اسلامی خدمات ارزشمندی بعد از انقلاب اسلامی خصوصاً در بُعد سلامت و تامین آب شرب جامعه انجام داده که هر کدام اقدام بزرگی بوده و قابل تقدیر است. امروزه روستاهای دورافتاده نیز از شبکه تامین آب شرب برخوردارند، به جز تعدادی از مناطق کمتربرخوردار که ضرورت دارد در لایحه بودجه به آنها دقت و مجلس نیز به آنها توجه داشته باشد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح نکاتی که به صلاح نظام و انقلاب نیست و پیام دادن به مردم به هر بهانه ای که مسئولان کاری انجام نمی دهند و از شما غفلت می کنند، ثواب نبوده و برخلاف امنیت ملی است. همه می دانند تا سال ۲۰۵۰ بزرگترین تنش آبی شکل خواهد گرفت و مسائل آبی در جهان به دغدغه مهمی تبدیل خواهد شد؛ تنها ۳ درصد آب بر روی کره زمین قابل شرب است، لذا انتقال آب صرفاً دردی را درمان نکرده و سبب حل مسائل نمی شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در سال های گذشته بنا به ضرورت براساس پدافند غیرعامل و امنیت کشور، صنایع و به خصوص صنایع آب بر در فلات مرکزی رشد داده شد و جمعیت نیز در فلات مرکزی مستقر شد، اما متاسفانه از ظرفیت بزرگ سواحل غفلت شد. امروز مجبوریم هزینه های مضاعفی برای انتقال آب از سواحل به فلات مرکزی بر نظام تحمیل کنیم. سال گذشته تدابیری برای حل مسائل آبی فلات مرکزی اتخاذ شد و رئیس جمهور و وزیر نیرو و سایر مسئولان تاکید دارند، بخشی از خسارت کشاورزان این منلطق مناطق جبران شد که بیانگر اقدامات و نکات امیدبخش است.

راستینه افزود: چرا مدام خلاف واقع صحبت می کنیم و می گوییم در بودجه مثلا برای احیای رودخانه ردیف اعتباری پیش بینی نشده! این امر خلاف واقع است، زیرا حداقل ۳ ردیف بودجه برای این منظور پیش بینی شده است. متاسفانه اینکه مرتب به مردم پیام دهیم که به کف خیابان ها بیایید تا به واسطه شما بتوانیم اهرمی برای فشار به نظام و اتخاذ تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی ایجاد کنیم، ظلم در حق نظام و خلاف منافع ملی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همه تصمیمات مجلس باید انقلابی و ملتی باشد،تصریح کرد: زیرا نگاه منطقه ای سم مهلکی تلقی می شود. اگر انتقال آب برای سیستان و بلوچستان ضروری محسوب می شود، که ضروری هم هست، نمی شود در خلاف این موضوع در دفاع از یک انتقال آب دیگر سخن بگوییم. اگر مردم مظلوم و مستضعف سیستان و بلوچستان حق دارند در کنار دریا از آب بهره مند شوند، ما حق نداریم در خلاف انتقال آب به بهانه دیگری برای انتقال آب چانه زنی کنیم، زیرا این موضوع به معنای لابی گری، فشار بر نظام و وزارت نیرو است.

راستینه در پایان بیان کرد: از رییس مجلس می خواهم اگر امروز کسی خلاف واقع سخن و به مردم دروغی گفت، باید پاسخ دهد. اگر عنوان شد در بودجه ردیفی در این خصوص پیش بینی نشده، باید بازخواست شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا