امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۷۵ هزار هکتار از مراتع جنوب شرق تهران در معرض نابودی‌ است

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ورامین گفت:۱۷۵هزار هکتار ازمراتع وتالاب بندعلیخان درجنوب شرق این شهرستان در معرض نابودی قرار گرفته وتهدیدی جدی برای استان تهران واستان‌های مجاور محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، احمد فدائی افزود: براثر خشکسالی های مداوم و بارش های کم و همچنین نرسیدن آب کافی از طریق آبهای سطحی و رودخانه ها، این تالاب در معرض خشکی و نابودی قرار گرفته است که ضرورت ایجاب می کند برای حل این بحران دستگاه های ذیربط همکاری و تعامل لازم را داشته باشند.

وی  اضافه کرد: این تالاب جزو تالابهای فصلی و از نوع تالابهای شیرین است و از آنجائیکه زیستگاه مناسب و محل مهاجرت پرنده هایی همچون درنا، غاز و اردک می باشد از لحاظ زیست محیطی دارای ارزش بالائی بوده و برای موضوع گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

همچنین بخوانید

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین خاطر نشان کرد: آب مورد نیاز این منطقه سابقاً از سه رودخانه شور و شیرین، کرجی و کن و رودخانه جاجرود تأمین می شد که در حال حاضر فقط پسآب فاضلاب شهر تهران و بخشی از آب رودخانه کرجی و کن آن هم به صورت فصلی و محدود به یک یا دو ماه به این منطقه می رسد که به هیچ وجه نیاز آبی این منطقه را برطرف نمی کند.

این مقام مسئول به دلایل بوجود آمدن این بحران اشاره کرد و بیان داشت: عدم بهره برداری اصولی و مناسب از منابع آب زیرزمینی و سطحی، نبود مدیریت و برنامه ریزی دقیق برای استحصال آب، عدم سهمیه بندی مناسب برای استفاده از آب در مناطق بالادست و همچنین شرایط طبیعی و اقلیمی حاکم بر این منطقه از جمله دلایل خشک شدن این تالاب به شمار می آید.

وی در مورد پیامدهای ناشی از این بحران زیست محیطی گفت: چنانچه برای احیای این تالاب و نجات مراتع منطقه اقدام عاجلی صورت نگیرد باید شاهد هجوم ریزگرد ها به پایتخت و استان های همجوار، ایجاد گسل و فرونشست زمین، به خطر افتادن معیشت عشایر بهره بردار و اراضی کشاورزی و از بین رفتن زیستگاه پرندگان و حیات وحش باشیم.

فدائی به راهکارهای اجرائی برای احیا و نجات مجموعه زیست محیطی منطقه اشاره کرد و یادآور شد: تأمین آب مناسب از طریق پسآب تصفیه شده فاضلاب شهر تهران، احیاء مسیر انحراف رودخانه شور و شیرین که در ضلع جنوبی شهرک صنعتی چرمشهر قرار گرفته، مبارزه با متخلفین بدون مجوز برداشت آبهای سطحی و تخصیص اعتبار لازم برای احیای رودخانه تأمین کننده آب این تالاب از جمله اقداماتی است که با انجام آنها گام مثبتی برای احیای این مجموعه ارزشمند برداشته خواهد شد که امیدواریم تمامی دستگاه های ذیربط مشارکت همه جانبه را در این مسیر داشته باشند.

وسعت این تالاب ۷۵ هزار هکتار است که ۲۵ هکتار آن در حوزه استحفاظی استان تهران و شهرستان ورامین و مابقی در استان قم واقع شده و از ۱۰۰ هزار هکتار مراتع این منطقه ۷۶ هزار هکتار آن در استان تهران و شهرستان ورامین و مابقی در استان های سمنان و قم قرار دارد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا