امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تکرار مشکلات کشاورزان استان بوشهر/ گوجه‌کاران خانه‌نشین می‌شوند

بوشهر- افت قیمت گوجه‌فرنگی چالش‌های فراوانی را پیش روی کشاورزان به ویژه‌ گوجه‌کاران جنوب استان بوشهر قرار داده است و می‌تواند کشاورزان را خانه‌نشین کند.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- رضا محمدی: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است که یکی از ظرفیت‌های مهم این استان تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل است.

استان بوشهر به عنوان قطب تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل کشور محسوب می‌شود و در فصل سرد سال بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را تأمین می‌کند.

فصل برداشت گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر چند هفته‌ای است که آغاز شده و کم کم به اوج برداشت این محصول می‌رسیم و انبوهی از محصول وارد بازار می‌شود.

کشاورزان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را برای تولید گوجه‌فرنگی کرده‌اند و امیدوارند که با فروش محصول خود ضمن تأمین هزینه‌های تولید، بتوانند مخارج زندگی خود طی یک سال را تأمین کنند.

آبدان یکی از قطب‌های تولید گوجه‌فرنگی استان بوشهر است که سالانه حجم بالایی از محصول را وارد بازار می‌کند و کشاورزان این منطقه این روزها به شدت نگران بازار فروش هستند.

قیمت گوجه‌فرنگی در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته و با توجه به هزینه بسیار بالای تولید، این کاهش قیمت فروش می‌تواند کشاورزان را خانه‌نشین کرده و از کشاورزی دور کند.

افت شدید قیمت

یکی از کشاورزان گوجه کار آبدانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ابراز نگرانی از قیمت گوجه‌فرنگی اظهار داشت: متأسفانه در فصل برداشت قیمت گوجه فرنگی در این مدت قیمت کاهش داشته است.

صفر سهولی افزود: آبدان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل است ولی متأسفانه کشاورزان با مشکل افت قیمت گوجه‌فرنگی با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند.

کشاورزان خانه نشین می‌شوند

یکی دیگر از کشاورزان جنوب استان بوشهر که سابقه ۳۰ سال در کار کشاورزی دارد به خبرنگار مهر گفت: مسئولان امر باید هرچه سریع‌تر به فکر کشاورز باشند و اگر قیمت‌گذاری گوجه فرنگی حل نشود تمامی کشاورزان خانه نشین می‌شوند.

احمدی یادآور شد: هر کشاورز تقریباً حدود ۳۰۰ میلیون تومان و یا بیشتر صرف کود و سموم کشاورزی کرده است و حتی کلی وام از بانک‌ها گرفته‌اند و ممکن است با این وجود باید راهی زندان شوند.

این کشاورز ادامه داد: تا کنون فروش گوجه فرنگی در جیب دلالان رفته و چیزی عاید کشاورزان نشده است.

احمدی از مسئولان به خصوص استاندار بوشهر خواست تا دیر نشده فکری به حال بازار گوجه فرنگی داشته باشد.

کشاورزان با گرفتن وام‌های هنگفت از بانک‌ها اقدام به کشت گوجه‌فرنگی کرده‌اند و با این هزینه‌های بالا و درآمد کم دچار مشکلات شدند.

بخش زیادی از کشاورزان استان بوشهر در عرصه تولید گوجه فرنگی مشغول به فعالیت هستند و می‌طلبد که مسئولان عزمی جدی برای رفع مشکلات آنها داشته باشند.

تکرار مشکلات کشاورزان استان بوشهر/ گوجه‌کاران خانه‌نشین می‌شوند

ضرر شدید کشاورزان

رئیس و سخنگوی شورای شهر آبدان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کشاورزی یکی از محورهای مهم توسعه محسوب شده که نیازمند حمایت دولت است و همواره نقش مهمی در خودکفایی کشور داشته است.

غلامحسین درویشی اضافه کرد: در این میان گوجه فرنگی خارج از فصل کشور که در استان بوشهر به ویژه در بخش آبدان که به عنوان قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور است، نیز نقش بسزایی ایفا کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افت قیمت این محصول در زمان برداشت و نبودن بازار مناسب و عدم حمایت دولت باعث بروز مشکلات متعدد و متضرر شدن کشاورزان این منطقه شده است.

لزوم نجات کشاورزان از ورشکستگی

رئیس شورای شهر آبدان بیان کرد: در حالی که خسارت‌های ناشی از افت قیمت این محصول در سالیان قبل هنوز گریبانگیر کشاورزان زحمتکش این بخش و دیگر بخش‌های استان بوشهر است و کشاورزان بدهی‌های سرسام آوری به بانک‌ها و مؤسسات دولتی و…دارند، افت شدید قیمت و نبود بازار مناسب جهت خرید این محصول در روزهای اخیر، کشاورزی بخش آبدان و بخش‌های دیگر استان در آستانه نابودی قرار داده است که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود شاهد بحران شدیدی در این منطقه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه شغل بیش از ۹۰ درصد از مردم بخش آبدان کشاورزی بوده و از این طریق امرار معاش می‌کنند که مشکل افت شدید قیمت این محصول در آغازین روزهای برداشت با توجه به هزینه‌های هنگفت و سرسام آور تولید این محصول معیشت و اقتصاد مردم این بخش و زندگی کارگران مهاجری که برای گذران امورات خود با هزاران امید راهی این بخش و مزارع گوجه فرنگی شده‌اند را تحت تأثیر قرار داده و موجی از نگرانی و نارضایتی این قشر زحمتکش را به دنبال داشته است.

درویشی خاطرنشان کرد: از استاندار بوشهر و دیگر مسئولین مربوطه درخواست داریم تا برای رفع این مشکل و بحران به وجود آمده چاره‌ای اندیشیده شود تا کشاورزان از گرداب نابودی و ورشکستگی نجات یابند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا