بورسبورس اوراق

تعیین سقف برای نرخ خوراک و سوخت صنایع گامی راهبردی در جهت توسعه سرمایه گذاری

ثابت نگه داشتن نرخ برای گاز صنایع  یک مزیت است و قیمت خوراک و یا سوخت برای صنایع باید ارزان باشد تا با جذب سرمایه‌گذاران خارجی به این صنعت توسعه این صنعت رقم بخورد.


کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز، در برنامه میز اقتصادی خبر نیمروزی در پاسخ به این پرسش که برای حمایت از تولید و صنایع، نرخ‌گذاری برای گاز صنایع و یا تعیین سقف ریالی برای این صنایع درست است یا خیر؟ گفت: به طور قطع تعیین سقف ریالی برای صنایع گاز و تغییر آن به صورت سالانه درست نیست و به نفع صنعت کشور نخواهد بود.

معین الدین سعیدی در این‌باره افزود: در کشورهای مختلف همانند عربستان سعودی، برای آنکه صنعت پتروشیمی توسعه یابد، قیمت خوراک گاز به مدت ۲۰ سال ثابت ماند تا سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری جذب این صنعت شوند و توسعه این صنعت را رقم بزنند.

وی عنوان کرد: ثابت نگه داشتن نرخ برای گاز صنایع یک مزیت است و قیمت خوراک و یا سوخت برای صنایع باید ارزان باشد.

سعیدی در پاسخ به این پرسش که اگر قیمت نفت بالا و یا پایین برود و به تبع آن قیمت گاز هم دچار تغییر و تحول شود، چه اتفاقی برای صنایع خواهد افتاد؟ در شرایط کرونا، قیمت گاز پایین آمد و علاوه بر آن تقاضا هم کاهش یافت و این تغییرات باعث شد ضرر و زیان بسیاری به صنایع کشور از جمله فولادسازی، پتروشیمی، پالایشگاهی و غیره وارد شود، بنابراین باید فرمول جدید خوراک تعیین شود که وابسته به تغییرات نباشد.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد هر سال قیمت گاز و خوراک تغییر کند، جهش تولید در صنایع عمده دچار مشکل نخواهد شد، گفت: عمده صنایع در کشور رقیب‌های جهانی دارند و تغییر سالانه نرخ به نفع کشور نیست.

وی تاکید کرد: اگر قیمت ثابتی برای سوخت و خوراک تعیین شود، شرکت‌های تولید کننده برای تولید، توسعه و زنجیره ارزش خود با مشکلی مواجه نخواهند بود و سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری جذب صنایع کشور می‌شوند زیرا افق قیمتی برای سرمایه‌گذارانی که خواهان برنامه‌ریزی برای ۱۰ سال آتی خود هستند، ارائه شده و آنان نگرانی از این منظر ندارند.

سعیدی اظهار کرد: یکی از فاکتورهای مهم برای سرمایه‌گذار خارجی این است که برای سال‌های آتی خود، قیمت خوراک را بداند و مطابق با آن برنامه‌ریزی کند.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مردم می‌توانند بخشی از سهمی که در گاز دارند را به صنایع بفروشند و این یک پیشنهاد است و بخش پرمصرف خانگی هم نباید از یارانه گاز استفاده کنند.

وی افزود: دهکی که استخر خانه خود را با گاز گرم می‌کند باید قبض خود را به قیمت صادراتی بدهد و به هیچ وجه لزومی ندارد به قیمت یارانه‌ای به این دهک گاز داده شود و دهک‌های پایین می‌تواند میزان مصرف را کم کرده و به ازای صرفه جویی در گاز یارانه دریافت کنند و یا سهمیه گاز خود را بفروشند.


پروین خدادادی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا