انرژی

انتقال سهم ساوه از سد کوچری ظرف کمتر از دو سال آتی

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: طرح انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری کمتر از دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین بخوانید

حمیدرضا جانباز چهارشنبه هشتم دیماه در جریان بازدید از روند اجرای طرح انتقال آب سد کوچری به شهر ساوه در منطقه حاجی آباد واقع در محور سلفچگان به دلیجان در گفتگو با خبرنگاران، اظهار کرد: خوشبختانه این پروژه علیرغم مشکلات مالی فعال است و در بخش لوله گذاری با تمهیدات انجام شده از جمله تصفیه‌خانه مشترک، روند بهره برداری از آن تسریع می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه از جمله طرح‌های ویژه است، گفت: تامین لوله موردنیاز این پروژه که ۶۵ درصد هزینه‌های آن است را تامین و بر روی اجرای کار متمرکز خواهیم شد. همان طور که دولت بخش آب را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دیده است در زمان بررسی در مجلس نیز باید به طور ویژه دیده شود تا این پروژه و سایر طرح های حوزه آب در سریعترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

جانباز افزود: هم اکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر از لوله گذاری این طرح باقی مانده و تملک مسیر نیز تهیه شده و جزو پروژه هدف وزارت نیروست و امیدواریم کمتر از دو سال آینده به بهره‌برداری برسد و مردم ساوه و روستاهای این مسیر به آب سالم و شیرین دسترسی پیدا کنند.

وی بیان کرد: این پروژه یک هزار میلیارد تومان نیاز اعتباری دارد که با تمهیدات پیش بینی شده بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه تامین لوله است که وزارت نیرو تامین خواهد کرد و هزینه اجرایی در دو سال آینده تامین خواهد شد.

وی در ادامه گفت: طرح‌هایی در اولویت بودجه قرار می‌گیرد که پیشرفت فیزیکی بالایی داشته باشد که این پروژه چون پیشرفت فیزیکی بالایی ندارد در ردیف بودجه قرار نگرفته اما شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی از تمام ظرفیت برای سرعت در پیشرفت فیزیکی استفاده کرده است.

جانباز با اشاره به اینکه ۷۸ طرح آب‌رسانی در کشور در قالب طرح ویژه قرار گرفتند که طرح آب رسانی به ساوه یکی از این طرح‌هاست، گفت: از جمله الزامات طرح‌های آب رسانی تأمین لوله است که در تلاش هستیم لوله مورد نیاز را تامین کنیم تا در کمتر از دوسال آینده به بهره برداری برسد.  همچنین از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های موجود برای تصفیه آب استفاده خواهیم کرد. این پروژه تصفیه خانه جداگانه ندارد که خود عاملی برای تسریع در اجرای پروژه است. البته یک سرمایه گذار هم در قالب فاینانس خارجی اعلام آمادگی کرده که اگر به موازات یکدیگر صورت گیرد قطعا روند بهره برداری با تسریع در روند اجرایی شدن، زودتر انجام خواهد گرفت.

معاون وزیر نیرو در خصوص صرفه جویی در مصرف آب نیز گفت: برخی از این تمهیدات از جنس مسائل فنی است که شامل کاهش هدررفت در شبکه‌های شهری در سامانه‌های انتقال و تصفیه و نیز تمهیدات مدیریتی در حوزه فشار آب از طریق شبکه‌های هوشمند است که در دستور کار است تا در زمان کاهش فشار آب، هدررفت را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: اطلاع رسانی در فضای عمومی برای مصرف بهینه نیز از جمله ضروریات است که این اتفاقات خوب در کشور موجب شده که ۵۷ درصد مشترکان کم مصرف و خوش مصرف باشند و پرمصرف‌ها کمتر از هشت درصد هستند. اقدامات فرهنگی در این زمینه می تواند کمک کند که الگوی مصرف رعایت شود و  با توجه به شرایط اقلیمی کشور نیاز است که سرانه مصرف آب به پایین‌تر از سرانه موجود برسد چرا که اکثر نقاط کشور با تنش آبی مواجه بودند و امیدواریم سال آینده مشکل جدی در تامین آب نداشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا