امور زیربناییتعاون و اشتغال

ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید در سه ماه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طول سه ماه گذشته، حدود ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید، ایجاد و در سامانه ”رصد“ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به برگزاری جلسه اخیر شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور و اعضای دولت، گفت: این جلسه ۱۳ مصوبه داشت؛ تحلیلی از وضعیت بازار کار و اشتغال و بیکاری کشور ارائه کردیم که این تحلیل، سیاست‌های خاصی را به عنوان خروجی‌های اصلی در اختیار ما قرار می‌داد.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه، مروری بر عملکرد بخش اشتغال دولت سیزدهم داشتیم، ادامه داد: نخستین اقدام دولت در این حوزه این بود که زیست بوم ملی اشتغال جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال کشور در دولت سیزدهم، رونمایی و تصویب شد.

عبدالملکی افزود: این زیست بوم، یک نظام واره است که نحوه تعامل بخش‌های مختلف کشور برای ایجاد اشتغال را نشان می‌دهد؛ در قالب دو گانه اشتغال و تولید، پنج عاملی که برای تولید نیروی انسانی لازم است در یک اکوسیستم و زیست بوم و یک نظام واره، کنار هم قرار می‌گیرند و همه این‌ها باید با هم حرکت کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون این زیست بوم در حال فعالیت است و ۷۱ دستگاه دولتی، عمومی، غیر دولتی، نهادهای انقلابی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی که خارج از دستگاه‌های حاکمیتی هستند در حال ایفای نقش هستند و ماشین اشتغال دولت سیزدهم، حرکت خود را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در طول سه ماه گذشته حدود ۲۱۷ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده است، افزود: در ۶ ماه گذشته اش تقریباً ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ثبت شده بود.

عبدالملکی اضافه کرد: همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با اشتغال، فعالیت می‌کنند به سامانه «رصد» دسترسی دارند و اطلاعات و فعالیت‌های اشتغال آفرینی خود را در آن جا ثبت می‌کنند و هر کدملی، فقط یک بار می‌تواند ثبت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با این حساب از ابتدای امسال تاکنون، ۴۱۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است و در سه ماهه آینده نیز پیش بینی می‌کنیم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود که نشان دهنده این است که زیست بوم و ماشین اشتغال دولت سیزدهم، به آرامی در حال شتاب گرفتن است.

وی افزود: با ۲۶ دستگاه برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل در طول ۱۸ ماه از شهریور سال ۱۴۰۰ تا اسفند سال ۱۴۰۱ توافق کردیم و بر اساس آن داریم عمل می‌کنیم.

عبدالملکی گفت: ۶۰۰ هزار فرصت شغلی را برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۵۰ هزار فرصت شغلی را برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم که تقسیمات استانی و بین دستگاهی و منابع آن‌ها مشخص شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه خالص بیمه شده‌های سازمان تأمین اجتماعی، ۱۳۰ هزار نفر افزایش یافته است، افزود: خالص اشتغال امسال پس از آمارگیری مرکز آمار ایران در اواخر زمستان، اعلام می‌شود.

عبدالملکی گفت: حدود ۷ تا ۸ میلیون شغل غیر رسمی داریم که بیمه ندارند و اطلاعات درستی از وضعیت این شغل‌ها نداریم.

وی افزود: سامانه جامع اشتغال ایرانیان، به تازگی، کار خود را آغاز کرده و در حال تکمیل و پالایش این آمار است، اما هنوز کامل نشده است؛ تا آن زمان، اتکای ما برای تحلیل بازار کار به طرح‌های آمارگیری است که توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا