امور زیربناییتعاون و اشتغال

موافقت باپرداخت وام ازمحل منابع بازپرداختی تسهیلات اشتغال روستایی

درنشست هماهنگی موسسات عامل با محور ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، مدیران چهار مؤسسه عامل، موافقت خود را با پرداخت تسهیلات از محل منابع بازپرداختی وام اشتغال روستایی اعلام کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای هماهنگی موسسات عامل با محور قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار درمناطق روستایی و عشایری با حضور وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی برگزار شد.

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه در این نشست، بند ۲ صورتجلسه دهمین نشست کارگروه ملی را مبنی بر پرداخت تسهیلات، موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری از محل منابع بازپرداخت به طور دقیق بررسی کرد.

منابع اعتباری این قانون نیز یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی و معادل آن در اختیاراین کارگروه ملی با اعضای مشخص قرار داده شد موسسه‌های عامل هم شامل چهار موسسه از جمله بانک کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید است.

برای اولین بار در کشور، کمترین نرخ بهره تسهیلات برای مناطق روستایی که ۶ درصد است در نظر گرفته شد. در مناطق و روستاهای مرزی نیز این نرخ ۴ درصد است، سرمایه در گردش صرف نیز ۱۰ درصد نرخ بهره تسهیلات، حداکثر مدت بازپرداخت این تسهیلات ۹ سال است که دو سال برای ساخت و ساز، یک سال تنفس و ۶ سال هم برای بازپرداخت تسهیلات است.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مردادماه، تقریبا ۲ هزار و ۹۴۸ طرح و از شهریور تا کنون نیز یک هزار و ۵۱۲ طرح مصوب شده است.

وضعیت طرح‌های اشتغال روستایی به تفکیک دستگاه‌های اجرایی به این صورت است که وزارت جهاد کشاورزی ۵۹ درصد، وزارت صمت ۱۴ درصد و میراث فرهنگی نیز ۱۱ درصد طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و از نظر مبلغ نیز ۶۱ درصد به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شده است.

براساس آمار ۸۷ درصد دیپلمه‌ها از این طرح‌ها استفاده کرده‌اند، مقاطع تحصیلی بالاتر مثل کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌هایی چون نداشتن ضمانت و مهارت نتوانستند در این طرح‌ها مشارکت فعالی داشته باشند. به لحاظ جنسیت نیز ۶۶ درصد مردان و ۳۴ درصد زنان از این تسهیلات استفاده کرده‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا