امور زیربناییتعاون و اشتغال

مأموریت ویژه رئیس‌جمهور برای وزیر/ قهرمان بیکاری سقوط می‌کند؟

خرم‌آباد- مهم‌ترین مطالبه لرستانی‌ها در جریان یازدهمین سفر دولت رفع بیکاری بود، موضوعی که باعث شد حجت‌الاسلام رئیسی به وزیر کار مأموریت دهد تا اقدام ویژه‌ای در حوزه اشتغال استان انجام شود.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: محوری‌ترین مطالبه لرستان و لرستانی‌ها همواره مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال بوده است، مسئله و چالشی که طی سال‌های گذشته هرروز بر عمق آن افزوده‌شده و همچنان زخم‌های حوزه صنعت و تولید آن را تشدید می‌کند.

عدم بهره‌برداری از واحدهای بزرگ صنعتی، تعطیلی صنایع موجود، سنتی بودن بخش کشاورزی و غفلت از ظرفیت‌های حوزه گردشگری تنها بخشی از مشکلاتی است که بر بیکاری لرستانی‌ها دامن می‌زند.

این در حالی است که جمع شاخص‌هایی مانند نرخ بیکاری بالا، میزان سرمایه‌گذاری پایین، تورم بالا، قرارگیری در لیست استان‌های با نرخ اشتغال ناقص و … به‌راحتی می‌تواند اوضاع اقتصادی نامناسبی را در یک استان رقم بزند.

پیش از برگزاری سفر هیئت دولت در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد. در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورد اشاره قرار داد تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود. برای پیگیری این گزارش‌ها لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را مطالعه کنید.

و اما با پایان یازدهمین سفر استانی دولت به لرستان، کار جمع‌بندی مصوبات و دستاوردهای سفر در دستور کار دستگاه‌های متولی قرارگرفته، در این راستا در خبرگزاری مهر نیز جمع‌بندی سفر هیئت دولت و انطباق مصوبات با محورها و اولویت‌های نظام مسائل استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همچنین به‌زودی پروژه این خبرگزاری در زمینه پیگیری مصوبات سفر دولت به لرستان در قالب یک پرونده ویژه در دستور کار قرار می‌گیرد. گزارش یا گزارش‌های جمع‌بندی سفر مبتنی بر نظام مسائل استان با نگاهی به گزارش‌های تولیدشده پیش از سفر بسته خواهد شد و پیش روی مخاطبان این خبرگزاری قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری مهر، قبل از سفر رئیس جمهور به لرستان در قالب سلسله گزارش‌های «مطالبات مردم لرستان از دولت» را پیگیری و مطرح کرد، گزارش «روزهای سخت رتبه نخست مهاجرت / در جستجوی نان و خوشبختی!» و «قهرمانی‌های بی مدال یک استان محروم / ازصدر جدول بیکاری تا تورم مسکن» از جمله این گزارش‌ها بود که در آن بر ضرورت ارائه راهکار جدی و اساسی برای رفع معضل بیکاری، مهاجرت و… در این استان تاکید شده بود.

امیدواریم بتوانیم رنج بیکاری و بی شغلی را بکاهیم

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در جریان سفر خود به لرستان و در همان بدو ورود در فرودگاه خرم آباد اظهار داشت: در لرستان شاهدیم علی رغم اینکه ظرفیت زیرساختی خوبی دارد اما در صنایع برخی از واحدهای صنعتی نیمه تعطیل است و برخی هم تعطیل شده است و این شرایط در حالی است که لرستان نیاز بسیاری به کار و ایجاد اشتغال دارد.

وی گفت: این شرایط به شدت ما را رنج می‌دهد؛ در لرستان پسران و دختران تحصیل کرده بسیاری داریم که از بیکاری رنج می‌برند.

مأموریت ویژه رئیس‌جمهور برای وزیر/ قهرمان بیکاری سقوط می‌کند؟

وی با اشاره به اینکه در این استان ظرفیت‌های آب و خاک و کشاورزی وجود دارد اما بیکار فراوان است، اظهار داشت: محور برنامه‌های ما این است موانع و مشکلات را بررسی کنیم و آنچه می‌شود در استان تصمیم بگیریم و مابقی را در تهران رسیدگی کنیم.

رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم رنج بیکاری و بی شغلی را بکاهیم و ظرفیت‌های بسیاری که در استان وجود دارد به کار گرفته شود.

مسئله مهم، مسئله اشتغال لرستان است

حجت الاسلام رئیسی همچنین در دیدار خود با اقشار مختلف لرستان با بیان اینکه مسئله مهم، مسئله اشتغال لرستان است؛ گفت: بیکاری در لرستان بنده را به عنوان یک طلبه و مسئول بسیار رنج می‌دهد؛ وضعیت بیکاری استان‌ها از جمله لرستان که امکانات مناسب دارند و بیکاری آنها بالا است، بسیار ما را رنج می‌دهد.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید وضعیت اشتغال را متحول کنیم، افزود: مسئولان در استان‌ها باید نشست‌هایی با سرمایه گذاران و کارآفرینان برگزار کنند؛ کارهای کوتاه، میان و بلند مدت باید انجام شود، به آقای استاندار هم توصیه کردم سریع اقدام کنند چراکه امروز با صحنه‌هایی مواجه شدم که من متوجه شدم باید مسئله حل بیکاری در لرستان را سریع دنبال کنیم.

وی یادآور شد: برخی اموری که می‌تواند به صورت کوتاه مدت انجام شود حتماً باید انجام شود تا از مهاجرت جوانان و خانواده‌ها جلوگیری شود.

مأموریت ویژه رئیس‌جمهور برای وزیر/ قهرمان بیکاری سقوط می‌کند؟

رئیس جمهوری همچنین در شورای اداری لرستان با اشاره به اینکه مسئله بیکاری تبدیل به آسیب اجتماعی در خانواده‌ها و جامعه می‌شود، گفت: از صبح در هر کوی و برزنی که رفتم خانواده‌های بسیار محترمی با من صحبت کردند و شاید با ده‌ها نفر صحبت داشته‌ام که مشکل همگی آنها به شغل برمی گردد، مسئله جدی در لرستان شغل است.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌ها باید پای کار ایجاد اشتغال بیایند، تصریح کرد: وزارت کار در این حوزه طراحی کننده است، اما همه دستگاه‌هایی که امروز در این جلسه نشسته‌اند موظف هستند برای ایجاد شغل اقدام کنند؛ شغل و کشاورزی، شغل و صنعت، شغل و معدن و همه کارهایی که می‌تواند در لرستان شکل بگیرد مورد تاکید است.

همه دستگاه‌ها مأموریت برای ایجاد اشتغال دارند

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه هم در مسئله آب، بیکاری و مسائل عدیده ای که مطرح می‌شود نقش دارد، افزود: دولت ما همچنان که فاصله خود را با مردم برداشته است، فاصله خود را با دانشگاه برداشته و می‌خواهد دانشگاه اتاق فکر دولت باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه با بیان خواسته‌ها اتفاقی نمی‌افتد، ما می‌خواهیم در میدان موارد اتفاق بیفتد و این لازمه حضور جدی در صحنه است، اظهار داشت: با سخنرانی و بخشنامه اتفاقی نمی‌افتد، چقدر قانون داریم که روی زمین مانده و اجرا نشده است؛ خیلی از قوانین اجرا نشده است، مسئله این نیست موردی فقط قانون شود، بلکه باید زمینه‌های اجرایی فراهم شود و از تنگناهای اجرایی خارج شویم.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه مسئله اشتغال مسئله مهم در لرستان است، تصریح کرد: در برخی استان‌ها اشتغال مسئله اول است؛ لذا همه باید کمک کنند، صرف درخواست از استاندار کافی نیست.

مأموریت ویژه رئیس‌جمهور برای وزیر/ قهرمان بیکاری سقوط می‌کند؟

وی همچنین در نشست خبری پایان سفر خود با اشاره به اینکه در شورای اداری اعلام کردم آقایان نگاه نکنند فقط به وزارت کار، همه دستگاه‌ها مأموریت برای ایجاد اشتغال دارند، بیکاری مردم را رنج دهد ما را هم رنج می‌دهد؛ ایجاد اشتغال به حق است و از خواسته‌هایی است که در دیدارهای مردمی فراوان دیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال را باید محور قرار دهیم و همه مدیران باید در این مسئله نقش ایفا کنند تا بیکاری که مردم را سالهاست رنج می‌دهد حل شود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه بخش سومی که با نگاه اشتغال باید فعال شود بحث گردشگری است، تصریح کرد: لرستان در حوزه گردشگری زمینه‌های بسیاری دارد، خداوند متعال زمینه‌های بسیاری عطا کرده که باید از آن استفاده کرد؛ مسئله اقتصاد گردشگری باید در اولویت قرار بگیرد و در برنامه‌های سفر هم آمده است.

مأموریت رئیس جمهور برای وزیر کار در لرستان

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جریان سفر دولت به لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه سفرهای آقای رئیس جمهور در دور اول با هدف تکمیل طرح‌های نیمه تمام و تزریق اعتبارات برای این طرح‌ها است، اظهار داشت: قبل از سفر مطالعات گسترده‌ای انجام شده است و مصوبات و طرح‌هایی به عنوان اولویت مشخص شده است.

با اشاره به اینکه با بهره برداری از این طرح‌ها تعداد قابل ملاحظه‌ای اشتغال افزایش می‌یابد و رونق قابل ملاحظه‌ای در استان ایجاد می‌شود، گفت: با این سفر هیئت دولت حرکت مناسبی در لرستان آغاز می‌شود و ان شاء الله در سال‌های آینده ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه مسئله بیکاری در لرستان یک مسئله جدی است، تصریح کرد: امروز صبح آقای رئیس جمهور در هواپیما این مسئله را به من گوشزد کردند که در رابطه با اشتغال در لرستان باید اقدامات ویژه ای انجام شود.

مأموریت ویژه رئیس‌جمهور برای وزیر/ قهرمان بیکاری سقوط می‌کند؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در لرستان مواجه هستیم با تعداد زیادی واحد صنعتی تعطیل، که احیای آنها فرصتی مناسبی برای ایجاد اشتغال است و راه اندازی آنها هم سرمایه چندانی نیاز ندارد، افزود: در همین بازدیدها و دیدارها، خیلی از افراد صاحبان صنایع تعطیل هستند که با سرمایه اندکی چرخ واحد تولیدی آنها می‌تواند به حرکت دربیاید.

عبدالملکی ادامه داد: در این دیدارها حرف‌ها را می‌شنویم و منتقل می‌کنیم، بخشی از کارها در اختیار ماست و بخشی در اختیار دیگر وزارتخانه‌ها است که مسائل توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ‬دولت در استان‌ها حضور می‌یابد تا مسائل را به صورت فوری حل کند و ‬امیدواریم مردم لرستان خیلی زود برکات این سفر را ببینند.

به‌هرروی باید منتظر ماند و دید در سفر رئیس جمهور و دولت به لرستان و در دیگر برنامه‌های توسعه‌ای دولت چه تدابیر و اقداماتی در حوزه کاهش بیکاری و مهاجرت از یک‌سو و همچنین بهبود شاخص‌های اقتصادی عامل آن از سوی دیگر اندیشیده می‌شود.

تشکیل کارگروه تخصصی آسیب شناسی بنگاه‌های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کل مطالبه مردم لرستان، مسئولان، استاندار و نمایندگان از دولت، حمایت از بحث سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بود و اولویت اول بود.

وی با بیان اینکه برای تحقق این امر قرار شد که یک کارگروه تخصصی با موضوع آسیب شناسی بنگاههای اقتصادی تعطیل و با ظرفیت پایین تشکیل شود عنوان کرد: راهکار در این رابطه قرار بوده ارائه شود و منابع اعتباری برای احیا، تکمیل و توسعه این بنگاهها فراهم شود.

مأموریت ویژه رئیس‌جمهور برای وزیر/ قهرمان بیکاری سقوط می‌کند؟

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه با اشاره به پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند سد «معشوره»، راه آهن، سد «بختیاری» و… گفت: اینها می‌توانند نقش یک هلدینگ را ایفا کرده تا هم توسعه زیرساخت‌های استان را داشته باشیم و هم در حوزه اشتغال مؤثر باشند.

پرداخت تسهیلات به طرح‌های اقتصادی

آشتاب با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی که دولت دارد، پرداخت تسهیلات به مجریان طرح‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف و در قالب‌های مختلف ایجادی، توسعه‌ای، سرمایه در گردش و.. نیز قرار است در دستور کار قرار بگیرد گفت: توجه به بخش کشاورزی و توسعه اراضی آبی، ایجاد سیستم‌های نوین آبیاری، ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، گیاهان دارویی و… استان نیز قرار است در راستای ایجاد اشتغال در استان مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه قرار شده که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های تخصصی ورود پیدا کنند و راهکارهای لازم را برای به فعلیت درآوردن این ظرفیت‌ها به کار گیرند گفت: ما هم پیگیری‌های متعددی در این رابطه داشته‌ایم به طوری که اجرای فاز چهار سیمان دورود یکی از مواردی بود که از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به لرستان مورد تاکید قرار گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با تاکید بر اینکه ایشان دستور دادند که شرکت «شستا» به قضیه سرعت بدهد گفت: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز این واحد است، «شستا» نیز قول داد که به کار در این پروژه سرعت بدهد.

آشتاب با اشاره به کارخانه تعطیل شده «بهراد» دورود گفت: پیگیری این واحد نیز از تأکیدات وزیر بود، اجرای کنار گذر شهرستان دورود، بیمارستان در دست ساخت دورود، تصفیه خانه فاضلاب دورود، منطقه ویژه اقتصادی ازنا و… از دیگر تأکیدات وزیر در سفر به لرستان بود و قرار شد که با تأمین اعتبار زمینه ایجاد اشتغال و ارتقای زیرساخت‌ها در استان فراهم شود.

وی گفت: امیدواریم با اجرای مصوبات سفر دولت، قطعاً یک رشد و تحرکی در حوزه‌های مختلف اقتصادی داشته باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا