اقتصاد کلان

توضیحات رئیس کمیسیون کشاورزی درباره وضعیت بازار مرغ و گوشت قرمز و قیمت‌ها

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تا زمانی که همه زیرساخت ها برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فراهم نشده باشد هیچ دستگاهی اجازه تک نرخی کردن ارز را ندارد. علاوه بر این در موضوع گوشت قرمز و مرغ هم باید قیمت ها ثابت بوده و افزایش قیمت نداشته باشیم.

همچنین بخوانید

محمدجواد عسکری در گفت و گو با ایسنا درباره پیش بینی دولت در لایحه بودجه برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ذاتا دو نرخی بودن ارز فسادزا است. در کشور ما به دلیل عدم نظارت از گذشته فساد در حوزه های دو نرخی بودن ارز نهادینه شده و باید برای آن چاره اندیشی کرد و ارز را تک نرخی کنیم، البته منوط به اینکه زیرساخت های آن مهیا شود.

وی توضیح داد: برای تک نرخی کردن ارز علاوه بر مهیا شدن زیرساخت ها باید تمام نیازمندی ها اعم از نهاده های دامی، مرغ، تخم مرغ و گوشت مورد نیاز حداقل برای دوره شش ماهه دپو شده باشد و این آمادگی وجود داشته باشد که اگر تنشی در بازار ایجاد شد به راحتی بتوان بازار را پوشش دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اگر قرار به تک نرخی شدن ارز باشد باید دستگاه های متولی در سطح کلان کشور هماهنگی و هم افزایی داشته باشند. همچنین تمامی دستگاه ها اعم از بانک مرکزی و وزارتخانه های کشاورزی، صمت و معاونت رئیس جمهور باید سازوکار و زیرساخت های لازم را مهیا کنند، ایجاد فضای اقناعی در افکار عمومی ضروری است.

عسکری یادآور شد: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده های کشاورزی، مرغ و تخم مرغ داده می شود منتها تنها تعداد انگشت شماری در کشور از آن سود می برند که ضرر آن برای مردم است و مردم باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنند. تأکید ما بر این است که نباید سفره های مردم، تولیدکنندگان و کشاورزان کمرنگ شود.

وی با اشاره به جلسات این کمیسیون گفت: کمیسیون کشاورزی جلساتی با آقای صالح آبادی رئیس بانک مرکزی و وزیر کشاورزی و معاونانش تشکیل داد و مواردی را گوشزد کرد. حتی جلساتی با مسئولانی از وزارت صمت، وزارت خارجه و دستگاه های متولی در حوزه واردات برگزار کردیم و توضیح دادیم که دستگاه ها در راستای مأموریت اعلام شده باید چه کاری انجام دهند. تا مادامی که همه زیرساخت ها مهیا نشود هیچ دستگاهی اجازه تک نرخی کردن ارز را ندارد. وقتی دستگاه های امنیتی و متولی اعلام کردند که فضا کاملا مهیا است و فضای اقناعی مردم ایجاد شده و مردم هم پذیرفتند که باید برای حل مشکل چاره اندیشی شود، آنگاه باید در قالب برنامه زمانبندی شده کار را جلو ببریم.

تا ایام عید مشکلی در تأمین گوشت قرمز نداریم

عسکری درباره افزایش قیمت مرغ در کشور هم گفت: با توجه به مشکلاتی که در گذشته وجود داشت و به نوعی شاهد پاس کاری بین دو وزارتخانه کشاورزی و صمت بودیم، ما اختیارات را از وزارت صمت گرفته و به وزارت جهاد کشاورزی دادیم، یعنی صفر تا صد تمام مباحث مربوط به تولید و قیمت گذاری بر عهده وزارت کشاورزی است. با این اقدام فقط باید یک وزارتخانه در برابر مردم و مجلس پاسخ دهد و آن هم وزارت کشاورزی است.

عسکری ادامه داد: اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، ما هم نظارت می کنیم تا مشکل حل شود. گزارشی از مسئولان وزارت کشاورزی در حوزه مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز گرفتیم که وضعیت بسیار مطلوب بوده و دپو شده داریم و جای نگرانی نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در گذشته یک بحثی بود که وزارت کشاورزی و پشتیبانی امور دام درباره خرید دام های حذفی و دام های مازاد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس اقدام کنند که تقریبا ۱۳۰ هزار رأس اقدام شد. قرار شد برنامه ریزی جدی صورت گیرد تا در زمان بندی مشخص آن را به یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأس برسانند.

نماینده مردم داراب در پایان گفت: در بحث گوشت قرمز هم حداقل تا ایام عید مشکلی نداریم، تأکید کردیم که قیمت ها باید ثابت باشد و هیچ دستگاهی حق افزایش قیمت ها را ندارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا