امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزی یزد تسلیم خشکسالی نشد/‌گلخانه‌داران در انتظار حمایت دولت

یزد- کشاورزان یزدی به‌خاطر خشکسالی کشاورزی را متوقف نکرده‌اند بلکه به سمت روش‌های جدید کشت روی آورده‌اند تا جایی که اکنون رتبه دوم تولید محصولات گلخانه‌ای کشور را به نام یزد ثبت کرده‌اند.

همچنین بخوانید

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یزدی ها شاید به یاد داشته باشند که در دهه‌های گذشته، در کنار خانه‌هایشان در شهر، زمین‌های کشاورزی بود و در آن گندم و حبوبات می‌کاشتند و یاد قدم زدن در این کشتزارهای کوچک درون محله‌ای در کنار باغ‌های قدیمی یزد و خوردن دانه‌هایی که هنوز برداشت نشده‌بودند، خاطره خوشایندی را در ذهن شما زنده کند، اما آن دوران دیگر تمام شده است.

دیگر آب برای کشاورزی در روستاهای استان باقی نمانده و بسیاری از منابع آبی کشاورزی خشک و کم آب شده‌اند و در این شرایط، کشاورزی در شهرها در کنار خانه‌ها و احیای خاطرات شیرین دوران کودکی، رویایی بیش نیست.

اما کویرنشینان هرگز تسلیم غول ترسناک خشکسالی نشدند و این بار هم خلاقیت به خرج دادند، آنها که آب را با قنات‌ها در دل زمین عبور داده و با حفر چاه از زیرزمین به بالای زمین انتقال داده و با سازه‌های معماری دیگر از جمله آب انبار و سرداب و پایاب، آن را برای مصرف مهیا کردند، این بار هم تلاش کردند که نشان دهند در کشاورزی و فناوری‌هایی که در این حوزه می‌توانند به خرج دهند، هم کم نمی‌آورند.

کشت محصولات گلخانه‌ای و توسعه روز به روز آن در استان یزد، نشان از عزم جدی اهالی کویر برای جبران کاستی‌های منابع آبی و جلوگیری از کم رونق شدن کشاورزی در این استان است و آثار باغ‌های قدیمی نشان می‌دهد در دل کویر هم می‌توان باغ داشت اما این بار به جای باغ، گلخانه‌هایی سبز شده‌اند تا کشاورزی در کویر نابود نشود.

تأیید کشت گلخانه‌ای در شرایط خشکسالی و کم‌آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در اظهار نظری گفته بود که با توجه به افزایش سریع جمعیت کشور و بالا رفتن مصارف و نیاز بیش از پیش به تولید محصولات کشاورزی و به طور همزمان حفظ منابع آب زیرزمینی، کشت گلخانه‌ای بهترین راه برای رسیدن به این مهم است.

مهدی جوادیان زاده که همواره نسبت به برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی استان هشدار داده و این منابع را در معرض خشکی و نابودی می‌داند، عقیده دارد که کشت‌های گلخانه‌ای بهترین الگوی تداوم کشاورزی در استان یزد با توجه به کم آبی‌ها و خشکسالی‌ها است.

به عقیده وی، افزایش تولید در واحد سطح از طریق گلخانه‌های استاندارد آن هم با روش‌های نوینی که کمترین آلودگی منابع را به همراه دارد، راهگشای نیازهای استان و حتی رونق اقتصادی کشاورزی است، اظهار نظری که مورد تائید بسیاری از فعالان بخش کشاورزی و مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد اما هنوز هستند سرمایه گذارانی که در انتظار حمایت دولت برای ورود به این عرصه و فعالیت در دومین قطب تولید محصولات گلخانه‌ای کشور هستند.

جایگاه برتر یزد در تولید محصولات گلخانه‌ای

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: شرایط خشک و کم بارش اقلیمی استان کشاورزان را بر آن داشته است که به سمت کشت‌های گلخانه‌ای روی آورند.

کشاورزی یزد تسلیم خشکسالی نشد/‌گلخانه‌داران در انتظار حمایت دولت

محمدحسین ملانوری افزود: یزد با نزدیک به دو هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای، رتبه دوم کشور را دارد و این نوع کشت در همه شهرستان‌های استان رایج است اما ۴۰ درصد شهرک‌های گلخانه‌ای استان یزد در شهرستان خاتم قرار دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۵ درصد خیار سبز گلخانه‌ای ایران در یزد تولید می‌شود و شاهد افزایش ۲۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای طی هفت سال گذشته در استان هستیم که میزان، تولید را به حدود ۵۵۰ هزار تن افزایش داده است.

انتظار متقاضیان فعالیت در صنعت گلخانه‌داری

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی اولین حامی برای سرمایه گذاری در حوزه کاشت محصولات گلخانه‌ای است اما با توجه به مزایای کاشت محصولات گلخانه‌ای در استان یزد، هنوز متقاضیان بسیاری در انتظار تأمین تسهیلات یارانه‌ای برای اجرای این طرح‌ها هستند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۹۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های کشاورزی برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های گلخانه‌ای اعلام آمادگی کرده‌اند، افزایش سود تسهیلات بانکی از هفت درصد در شهرهای کمتر توسعه یافته به ۱۲.۵ و در شهرهای برخوردار از ۹ درصد به ۱۴.۵ درصد و تأمین نشدن منابع از صندوق توسعه ملی، علت عدم اختصاص تسهیلات به متقاضیان است.

ملانوری بیان کرد: این در حالی است که دولت در گذشته به متقاضیان ساخت گلخانه در شهرهای برخوردار تسهیلات با سود ۹ درصد و در شهرهای کمتر توسعه یافته یا نرخ سود هفت درصد پرداخت کرده است.

مشکلات صنعتگران محصولات گلخانه‌ای

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد توزیع آزاد سموم، بذر و کود شیمیایی و افزایش بی‌رویه هزینه مصالح و تجهیز گلخانه‌ها را از مشکلات فعالیت در صنعت گلخانه‌ای استان عنوان کرد.

کشاورزی یزد تسلیم خشکسالی نشد/‌گلخانه‌داران در انتظار حمایت دولت

وی تاکید کرد: توسعه گلخانه‌ها به دلیل مزایایی که در کاهش مصرف آب، افزایش تولید، اشتغال و ارزش افزوده دارد، با استقبال بهره‌برداران برای سرمایه گذاری شتاب مناسبی دارد، به همین دلیل از مسئولان بانکی انتظار می‌رود برای پرداخت تسهیلات بیش از پیش همکاری کنند.

سیستم کاشت گلخانه‌ای در یزد باید به‌روزرسانی شود

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار داشت: اما در کنار حمایت از علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه، باید توجه کرد که کشت گلخانه‌ای الگوی مناسبی است اما این سیستم کاشت گلخانه‌ای باید در استان به روز رسانی شود.

وی افزود: گلخانه‌های نسل جدید، قابلیت بالایی برای بازچرخانی دارند و این مقوله در نسل جدید گلخانه‌ها به طور پررنگ دیده شده و با تکنیکی که اکنون در گلخانه‌ها مورد استفاده نسل جدید گلخانه‌ها هم در بخش نفوذ و هم در بخش تبخیرآب به طور جدی مدیریت می‌شود.

به گفته ملانوری، در این سیستم‌ها آب به طور کامل در سیستم، باز چرخانی شده و طی تکرارهای متعدد، هر بار این آب، تصفیه شده و در سیستم گلخانه گردش پیدا می‌کند.

رویکرد استان در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بسیار عالی است و حمایت از سرمایه گذاران باید با جدیت دنبال شود اما در کنار توسعه، به گفته معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، به روز رسانی گلخانه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است تا منابع آلاینده جدیدی به استان آلوده یزد اضافه نشود.

گلخانه‌داران باید از تک محصولی بودن فاصله بگیرند

از سوی دیگر گلخانه‌داران باید از تک محصولی بودن فاصله گرفته و به سمت تولید سایر محصولات کشاورزی که امکان تولید در گلخانه‌ها را دارند، روی آورند.

رتبه دوم استان یزد در تولید محصولات گلخانه‌ای بیشتر ناشی از کشت تک محصول خیارسبز است حال آنکه بسیاری از محصولات کشاورزی که به صورت جالیزی امکان کشت در استان را ندارند، می‌توانند با آب کمتر و صرفه اقتصادی بیشتر در گلخانه‌ها تولید شوند.

کشاورزی یزد تسلیم خشکسالی نشد/‌گلخانه‌داران در انتظار حمایت دولت

نباید از ظرفیت تولیدات گلخانه‌ای در استان یزد غافل شد اما باید بر روند توسعه نظارت داشت تا مانند توسعه صنعتی به بیراهه نرود و در آینده حسرت توسعه نامتوازن و اثرات سو آلایندگی آنها، خاطرمان را پریشان نکرده و آه از نهادمان بلند نکند.

امید است با نگاه ویژه دولت و حمایت از سرمایه‌گذاران قدیمی و جدید صنعت گلخانه‌داری هم به روز رسانی شود و هم تجهیزات کشت، توسعه کشت‌ها را به سمت سایر محصولات کشاورزی را در استان پیشرو کشور در تولید محصولات گلخانه‌ای شاهد باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا