امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۶۵ هزار تن محصولات پاییزه در کشت و صنعت مغان استحصال شد

اردبیل- مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: امسال در کشت پاییزه ۶۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و در تولیدات بهاره و یونجه ۱۲۶ هزار تن محصول استحصال شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسدالله محسن زاده به مناسبت یک‌سالگی تحویل شرکت به مدیریت بخش دولتی و تشریح چشم انداز توسعه شرکت اظهار کرد: با برنامه ریزی اصولی در حوزه تولیدات در سال‌های اخیر به نتایج خوبی دست یافتیم به طوری که امسال در تولیدات پاییزه حدود ۶۵ هزار تن انواع محصولات و در تولیدات بهاره و یونجه نیز ۱۲۶ هزار تن محصول استحصال کرده‌ایم.

وی به تلاش پرسنل، کارگران و مهندسان کشت و صنعت مغان در افزایش عملکرد در محصولات مختلف نسبت به سال گذشته و میانگین ۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت: با تأمین به موقع نهاده‌های زراعی شاهد افزایش عملکرد در مزارع شرکت هستیم به عنوان مثال عملکرد گندم در هر هکتار به ۵ هزار و ۱۳۹ کیلوگرم در هکتار رسیده است که که نسبت به میانگین عملکرد ۵ سال یک شرکت با ۳۱ درصد افزایش مواجه هستیم.

محسن‌زاده با اذعان به ظرفیت افزایش تولیدات در کشت و صنعت مغان افزود: در امور باغبانی مقدار تولید انواع میوه در سال جاری در حدود ۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: برای توسعه باغات امسال بالغ بر ۷۰ هکتار زیتون تازه کشت شده است که در بحث مقایسه درآمد ۳ ساله امور باغبانی در سال ۹۸ کل درآمد باغ با هزینه برداشت در حدود ۲۶ میلیارد ریال، در سال ۹۹ با هزینه برداشت ۲۲۰ میلیارد ریال و در سالجاری بدون صرف هزینه برداشت به ۳۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان با بیان اینکه این میزان از تولیدات در پیشینه فعالیت بی سابقه است، اضافه کرد: خوشبختانه در دامپروری با رعایت اصول نگهداری دام و جیره بندی غذایی علمی و در سایه تلاش همه همکاران در دامپروری و با مدیریت صحیح و اصولی و تأمین به موقع نیازهای گله به رکورد تولید شیر روزانه با مقدار ۲۰۵ تن در روز از بدو تأسیس دامپروری دست یافته‌ایم.

محسن‌زاده با اشاره به اینکه تعداد گله نیز به حدود ۲۰ هزار رأس افزایش یافته است، اضافه کرد: این افزایش تولیدات ما را به فکر توسعه دامپروری انداخته است و در همین راستا جایگاه گاوهای خشک با استفاده از منابع داخلی شرکت و با استفاده از توان مهندسی همکارانمان در خود شرکت احداث می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: این افزایش تولید شیر در دامپروری سبب شده است تولیدات این کارخانه لبنیات شامل شیر خشک، خامه، کره، شیر پاستوریزه و دوغ به ۱۲ هزار تن برسد.

۶۵ هزار تن محصولات پاییزه در کشت و صنعت مغان استحصال شد

این مسئول با بیان اینکه کارخانه لبنیات شرکت در سه شیفت کاری فعالیت می‌کند، تصریح کرد: این تولیدات در مقایسه با سال قبل در حدود ۱۱ درصد افزایش تولید داشته است.

محسن‌زاده همچنین به تولیدات کارخانه قند از کشت پاییزه چغندرقند در سالجاری به مقدار ۸.۵ هزار تن اشاره کرد و افزود: این تولیدات نسبت به تولیدات کشت پاییزه سال گذشته بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است.

وی تولیدات بهاره کارخانه را یادآور شد و بیان کرد: در راستای حمایت از اشتغال کارکنان بخش خصوصی و منطقه و با هدف حمایت از کشاورزان بومی منطقه چغندر استحصالی آنها را خریداری می‌کنیم که از لحاظ تناوب زراعی و تأمین معیشت و افزایش درآمد کشاورزان بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان گفت: با راه اندازی کارخانه رب گوجه فرنگی در شرکت بالغ بر ۵۲۱ تن رب گوجه فرنگی با کیفیت مناسب به صورت فله تولید کرده‌ایم که در حال حاضر برای توسعه کارخانه رب گوجه فرنگی و بسته‌بندی در ابعاد کوچک و بازار پسند در دست مطالعه می‌باشد.

۶۵ هزار تن محصولات پاییزه در کشت و صنعت مغان استحصال شد

اشتغال ۲ هزار و ۶۷۵ نیروی فعال در کشت و صنعت مغان

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۶۷۵ نفر نیروی فعال در کشت و صنعت مغان مشغول به کار هستند که هزینه حقوق و مزایای پرداختی به طور میانگین بالای ۲۶ میلیارد تومان می‌باشد و علاوه بر این تعداد در حدود هشتصد نفر به صورت رانندگان استیجاری و پیمانکاری فصلی با شرکت همکاری می‌کنند.

محسن‌زاده با اشاره به اینکه اکثر کارکنان به لحاظ سنی جوان بوده و سابقه خدمتی حدود ۹۰ درصد از کارکنان کمتر از ۵ سال است، خاطرنشان کرد: با آموزش‌های لازم نیروی انسانی توانمند در شرکت انتظار می‌رود که برای این حوزه نیز اداره آموزش و پژوهش را در شرکت راه اندازی کردیم.

وی بیان کرد: برای توسعه شرکت در حدود ۳۲۷ میلیارد ریال از منابع داخلی در احداث سیلوی خندقی، جایگاه خشک دام، بازسازی جاده‌های اصلی شرکت، اجرای زهکش ها، کشت نهال‌های زیتون، اجرای عملیات آبیاری تحت فشار، فاریاب نمودن اراضی دیم شرکت و خرید نرم افزارهای مورد نیاز شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان ادامه داد: در پروژه‌های اجرای عملیاتی نصب و راه اندازی آبیاری سنترپیوت در سطح ۲۲۹ هکتار و فاریاب نمودن یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دیم در دست مطالعه بوده و پروژه نگهداری گوساله نر پرواری گوشتی ۳۰ هزار راسی و پروژه کارخانه خشک کنی میوه جات از دیگر پروژه‌هایی است که طرح توجیهی و فنی آن آماده شده و برای اخذ مجوزهای لازم با مقامات ذیربط در حال مذاکره است.

۶۵ هزار تن محصولات پاییزه در کشت و صنعت مغان استحصال شد

محسن‌زاده گفت: با توجه به زهدار شدن اراضی شرکت با آبیاری به روش ثقلی طرح آبیاری تحت فشار امور زراعت در مرحله اول در سطح ۵ هزار هکتار در دست اقدام بوده و در تلاش هستیم با انجام رایزنی‌های فشرده با وزارت جهاد کشاورزی در راستای اخذ تسهیلات بلاعوض برای تغییر سیستم آبیاری اراضی از مدل سنتی به کلاسیک و مدرن دستورات لازم را اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حدود ۱۷ هزار هکتار اراضی شرکت زیر کشت می‌رود با اشاره به خسارات خشکسالی امسال به اهمیت اجرای پروژه آبیاری تحت فشار اشاره کرده که این امر سبب صرفه جویی عمده در مصرف آب شرکت می‌شود، تصریح کرد: برای توسعه شرکت در بخش زراعت علاوه بر آبیاری تحت فشار احیای ۲ هزار هکتار از اراضی زهدار و استفاده بهینه از اراضی تپه ماهوری شرکت که در طی چندین دهه گذشته بلا استفاده رها شده بود کمیته احیا و احصاء اراضی را تشکیل داده‌ایم.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان ادامه داد: امیدواریم با استفاده از کار کارشناسی طرح‌توسعه GIS و نقشه جامع حاصلخیزی خاک با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی و استفاده از توان آزمایشگاه آب و خاک و «انسکتاریوم» برای افزایش عملکرد زراعی به سرانجام برسد.

محسن زاده گفت: مجتمع باغات شرکت که در طی چندین دهه گذشته به دلیل عدم رسیدگی و نوسازی آن بیش از ۶۰ درصد از مساحت آن از چرخه تولید خارج شده بود، اضافه کرد: برای بازسازی و نوسازی این باغات با استفاده از دانش فنی متخصصین مرکز علوم تحقیقات باغبانی کشور در دست مطالعه است.

وی افزود: در نظر داریم در سطح ۲ هزار هکتار از اراضی زهدار باغات میوه و تپه ماهورهای شرکت را به صورت پلکانی با استفاده از منابع داخلی شرکت جوان سازی و احیا کنیم.

محسن زاده اظهار کرد: در راستای تأمین بهداشت غذایی دامپروری و جلوگیری از مسمومیت‌های غذایی گله احداث سیلوی خندقی با ظرفیت ۲۰ هزار تن با استفاده از منابع داخلی و توان فنی مهندسین شرکت انجام شده است و جایگاه‌های پرواربندی با ظرفیت ۱۵۰۰ رس برای هر ایستگاه بازسازی می‌شود.

۶۵ هزار تن محصولات پاییزه در کشت و صنعت مغان استحصال شد

افزایش و کیفی‌سازی تولیدات به کمک دانش بومی

وی خاطرنشان کرد: با مرمت و نوسازی سردخانه‌ها و سالن‌های سورتینگ شرکت و راه اندازی کارخانه فرآوری و پروسس میوه با طرح میوه خشک کنی که مطالعات و طرح آن در شرکت توسط همکاران تدوین شده است، شاهد ارزش افزوده در محصولات تولیدی باغ خواهیم بود.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: اعتقاد داریم برای هر کار تولیدی باید پشتوانه علمی داشته باشیم به طوری که از روزی که شرکت را تحویل گرفته‌ایم این مهم جزوه برنامه‌های هیئت مدیره بوده و در همین راستا علاوه بر فعال نمودن اداره آموزش و پژوهش بحث همکاری‌های علمی با عقد تفاهم نامه‌های مختلف با مرکز فنی حرفه‌ای و مرکز تحقیقات کشاورزی و ایجاد مرکز تخصصی دپارتمان وابسته کشاورزی، کارگروه‌های مختلفی در شرکت تشکیل شده است.

محسن زاده گفت: برای اولین بار در شرکت با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری کشت بافت به صورت کشت نشا در سطح ۱۰۰ هکتار به صورت پایلوت در شرکت اجرا خواهد شد که این مهم در کشور برای اولین بار در مجموعه کشت و صنعت و دامپروری مغان اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه برای استفاده از دانش فنی متخصصین امر پردیس فناوری‌های نوین را در شرکت راه اندازی خواهیم کرد، تصریح کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که روزگاری صاحب ۶۳ هزار هکتار از اراضی مرغوب دشت مغان بود امروز با تقلیل این اراضی به میزان یک سوم و واگذاری‌های مختلف به عشایر، شهرک گلخانه‌ای، تحقیقات کشاورزی و نهادهای دیگر مواجه است.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان کرد: برای بازگشت به روزهای اوج شرکت لازم است بحث سرمایه گذاری و ایجاد خطوط نوین تولیدی را در دستور کار قرار دهیم و برای همین منظور از جمله چالش‌های شرکت تخصیص تسهیلات آبیاری تحت فشار به شرکت همانند بخش خصوصی و مشکلات موجود در پیگیری و جذب اعتبار از مراجع ذیصلاح و بانک‌های عامل و لزوم بازنگری در رویه‌های جاری و فرآیند پیگیری و عدم امکان استفاده از امکانات و توانمندی‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و لزوم رفع مشکل عقد قرارداد چند ساله در شرکت و مشکل گشایش اعتبار اسنادی LC مورد توجه قرار گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا