انرژی

شرکت ملی نفت عراق خریدار سهم شرکت آمریکایی شد

دولت عراق با خرید سهم شرکت اکسون موبیل در میدان نفتی قرنه غربی ۱ توسط شرکت ملی نفت عراق موافقت کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد هیات دولت روز چهارشنبه پیشنهاد برای آغاز پروسه خرید این سهم از سوی شرکت ملی نفت عراق را تصویب کرد. با این حال وزیر نفت عراق مشخص نکرد آیا شرکت ملی نفت پیشنهاد رسمی به اکسون موبیل داده یا آیا این پیشنهاد مورد موافقت شرکت آمریکایی قرار گرفته است.

اکسون موبیل ژانویه سال گذشته برای فروش ۳۲.۷ درصد سهم خود در میدان نفتی قرنه غربی ۱ به شرکتهای چینی پتروچاینا و CNOOC توافق کرد اما موفق نشد حمایت دولت عراق را برای این قرارداد کسب کند. سایر سهامداران خارجی میدان نفتی قرنه غربی ۱ شامل پتروچاینا با ۳۲.۷ درصد سهم، ایتوچوی ژاپن با ۱۹.۶ درصد سهم و پرتامینای اندونزی با ۱۰ درصد سهم هستند. شرکت اکتشاف نفت عراق هم پنج درصد سهم باقی مانده را در این میدان دارد.

میدان نفتی قرنه غربی ۱ که در جنوب عراق واقع شده، یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان به شمار می رود که ذخایر قابل برداشت آن بیش از ۲۰ میلیارد بشکه برآورد شده است اما به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

به گفته مقامات عراقی، ظرفیت تولید این میدان در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. عراق در ژوئن اعلام کرد قصد دارد ظرفیت تولید قرنه غربی ۱ را ظرف مدت پنج سال آینده به میزان ۴۰ درصد افزایش داده و به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

حمزه خالد، مدیر شرکت دولتی نفت بصره سال گذشته به رویترز گفته بود اکسون به دنبال فروش ۳۲.۷ درصد سهم در این میدان به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار است.

اکسون موبیل یکی از نخستین شرکت‌های اکتشاف نفت غربی بود که در سال ۲۰۱۰ در راستای تلاش عراق برای بازسازی صنعت نفت خود پس از سرنگونی صدام حسین و سالها جنگ، اجازه یافت وارد این کشور شود. پیش از آن نفت عراق به مدت حدود ۴۰ سال برای اکثر شرکت‌های خارجی غیرقابل دسترس بود. اکسون علاقه خود به قرنه غربی ۱ را بدنبال شرایط قراردادی دشوار، محدودیت عرضه اوپک و ادامه بی‌ثباتی سیاسی در عراق از دست داد.

بر اساس گزارش رویترز، علاقه خارجی به توسعه میادین نفتی در جنوب عراق با مشارکت این کشور در محدودیت عرضه برای تقویت قیمتها و در نتیجه بی ثباتی سیاسی کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا