اقتصاد کلان

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضروری است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطر نشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضروری است و دولت باید قبل از حذف کامل این ارز ابتدا زیرساخت‌های آن را در جامعه در حوزه‌هایی مانند خوراک دام، دارو و… فراهم سازد.‌

همچنین بخوانید

کاظم شیردل در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در جامعه اظهار کرد: توزیع ارز دولتی از ابتدا تصمیمی اشتباه بود زیرا مدیریت و کنترل صحیحی بر روی آن صورت نگرفت و باعث به‌وجود آمدن مشکلات متعددی در جامعه شده است. به طور مثال این ارز به کالاهایی همچون موبایل اختصاص داده شد که کالایی ضروری و اساسی برای جامعه نبوده است.

وی افزود: همچنین توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها موجب شده است تا ۶۰ میلیارد دلار از دارایی کشور از بین رفته و نتیجه‌ای نیز حاصل نشود. البته حذف این ارز هم باید به تدریج صورت گیرد. دولت ابتدا باید نیازهای جامعه را آماده کند تا تورم دیگری رخ ندهد. زیرا حتی شایعه در این مورد نیز جو اقتصادی جامعه را برهم می‌زند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به اثرات مثبت حذف این ارز عنوان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ابتدا در سطح جامعه با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد اما لازم است که این ارز به بخش واقعی تزریق شود. همچنین دولت نیز به طور غیر مستقیم کمک کرده و راهکارهایی را برای آن در نظر بگیرد.

شیردل تصریح کرد: همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در برخی کالاها مانند دارو و نهاده‌های دامی موجب گرانی و تاثیراتی در قیمت گوشت و مرغ و مشکلات دیگری خواهد شد. البته حذف این ارز به طور کلی خوب است و دولت ابتدا باید زمینه را برای نیازهای واقعی و اساسی جامعه فراهم کند.

وی در پاسخ به چرایی فواید حذف ارز دولتی گفت: وجود این ارز باعث فساد می‌شود و تفاوت بین ارز آزاد و دولتی خود فسادزا است. دولت باید تفاوت قیمت آن را طبق قیمت‌های اساسی که به جامعه می‌رسد حمایت و برنامه‌ریزی کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ضروری است و دولت باید قبل از حذف کامل این ارز ابتدا زیرساخت‌های آن را در جامعه در حوزه‌هایی مانند خوراک دام، دارو و… فراهم سازد تا باعث تورم و فشار روی مردم نشود.

شیردل با اشاره به فواید تک‌نرخی شدن ارز تاکید کرد: تک نرخی شدن ارز برای صادرات نیز خوب است و تعهدات ارزی صادرکنندگان با همان ارز محاسبه خواهد شد. اما تاکنون این تفاوت بین ارز دولتی و آزاد باعث ضرر و زیان صادرکننده نیز شده است. زیرا جنس را با دلار آزاد وارد کشور می‌کنیم و بعد داخل ایران ۶۰۰۰ تومان اختلاف ارز را باید از کجا بیاوریم؟. همین موضوع نیز سبب کنار کشیدن بسیاری از صادرکنندگان واقعی از این عرصه شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا