امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۴۱۳ تن محصولات شیلاتی از آذربایجان‌شرقی صادر شد

تبریز- مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۴۱۳ تن انواع آبزیان زنده خوراکی و زینتی، خرچنگ، شاه میگو، خوراک و مکمل خوراک ماهی از این استان صادر شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاسم جعفروند اظهار کرد: بر مبنای آمار گمرک آذربایجان شرقی، در این مدت میزان صادرات محصول شیلات استان از مرز نوردوز ۴۱۲ تن و از مرز جلفا ۳۵۰ کیلوگرم بوده است.

وی ادامه داد: عمده صادرات بخش آبزیان آذربایجان شرقی را در مدت یاد شده ۱۲ هزار قطعه آبزیان زینتی و بیش از ۳۰۰ تن خوراک ماهی و مکمل خوراک ماهی به خود اختصاص داده است.

جعفروند اضافه کرد: میزان صادرات بخش شیلات آذربایجان شرقی در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲ برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر حجم صادرات شیلات از استان در شش ماهه دوم سال اتفاق می‌افتد، پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به میزان قابل توجهی نسبت به سال قبل افزایش داشته باشد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: امیدواریم روند افزایش صادرات محصولات شیلاتی در سالهای آینده نیز ادامه داشته و شاهد ارزآوری بیشتری به کشور باشیم.

وی همچنین از تولید هشت هزار و ۶۰۳ تن انواع آبزیان گرمابی، سردابی و خاویاری در سال گذشته از سطح ۱۲ هزار و ۲۰۱ هکتار مزرعه در استان خبر داد و گفت: از این مقدار ۲ هزار و ۷۳۳ تن انواع ماهی از منابع آبی استان صید شده است.

وی با بیان این‌که شهرستان‌های سراب با صید یک هزار و ۳۱۱ تن ماهی و مراغه با صید یک هزار و ۳۰۰ تن ماهی در شیلات پیشتاز هستند، اظهار کرد: پارسال ۲ تن آرتمیا، ۵۲ تن ماهیان خاویاری، ۶۵۰ هزار قطعه زالو و ۱۳ میلیون و ۷۵ هزار قطعه ماهی زینتی در استان تولید شد.

جعفروند با اشاره به وضعیت شهرستان‌های آذربایجان شرقی در تولید انواع ماهی، افزود: سال گذشته پنج هزار و ۴۲۶ تن ماهی سردآبی و سه هزار و ۱۷۷ تن ماهی گرمابی در استان پرورش یافت که شهرستان مراغه با صید یک هزار و ۲۸۰ تن ماهی سردابی و خداآفرین با صید یک هزار و ۷۰ تن ماهی گرمابی رتبه نخست را کسب کردند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های توسعه آبزی پروری استان بدون لحاظ محدودیت‌های موجود افزون بر ۱۷ هزار و ۴۶ تن تولید انواع آبزیان است، ادامه داد: براساس هفتمین برنامه پیشنهادی شیلات استان به سازمان شیلات کشور در خصوص نیازسنجی و پیش بینی تولید، در سال جاری با تخصیص ۱۰۷ میلیارد ریال اعتبار به این بخش، کل تولیدات بخش شیلات استان از هشت هزار و ۶۰۰ تن به ۹ هزار و ۲۰۰ تن در سال خواهد رسید.

جعفروند با بیان این‌که براساس این برنامه، تولید سالانه بخش شیلات آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۴ به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن می‌رسد، گفت: طرح‌های در دست اجرای این حوزه شامل شهرک شیلاتی پایاب سد حاجیلار چای ورزقان با ظرفیت تولید یک هزار و ۵۰۰ تن ماهی سردآبی، پرورش آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه در شهرستان عجب شیر با ظرفیت تولید ۲۰ تن بیوماس و چهار تن سیست و یک مجموعه کشت و صنعت با تولید ۱۲۵ تن قزل آلا، ۱۲۵ تن ماهی گرمابی و۱۲۵ تن خاویاری است.

وی ادامه داد: از طرح‌های دیگر بخش شیلات استان نیز می‌توان به طرح‌های پرورش ماهی در مخزن سد خداآفرین با ظرفیت تولید ۲ هزار تن ماهی گرمابی، شرکت پرورش ماهیان سردآبی با ظرفیت تولید یک هزار و ۴۴۰ تن قزل آلا و پرورش ماهی خاویاری در حاشیه رود ارس با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن گوشت ماهی خاویار اشاره کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا