اقتصاد کلان

صدور بخش نامه به ۲۳ دستگاه اجرایی/صحبت از کار مفید مبنای علمی ندارد

به گزارش خبرنگار آرمان اقتصادی، رویا طباطبایی در نشست خبری امروز گفت: سازمان ملی بهره وری با دستگاه های اجرایی کشور تعاملات گسترده ای دارد و بنا بر این رویه این رویه دستورالعمل بخش بهره وری به ۲۳ دستگاه اجرایی کشور ابلاغ کرده و دستگاه ها در صدد آن هستند که میزان بهره وری خود را محاسبه کنند.

وی افزود: تمام بنگاه های اقتصادی می توانند بهره وری خود را از اطلاعات مالی مورد سنجش قرار دهند و از تغییر سالیانه خود مطلع شوند.

رئیس سازمان ملی بهره وری کشور عنوان کرد: این سازمان با کمک های فنی و مشاوره ای خود به بنگاه های اقتصادی و متقاضیان این عرصه در راستا تقویت حوزه بهره وری کشور گام بر می دارد.

وی در خصوص برگزاری کنفرانس بین‌المللی هزینه یابی جریان مواد در اواخر شهریور ماه گفت: این کنفرانس ۳ روزه با هدف آموزش یکی از تکنیک های ارتقا بهره وری به همراه کاهش قیمت و حرکت به سمت گسترش بهره‌وری سبز در کشور برگزاری می شود که طی آن ۲۰ شرکت کننده خارجی به همراه ۲۰ شرکت داخلی در این مراسم شرکت کرده و در نهایت به آنها مدرک معتبر داده می شود. همچنین ۴۰ ناظر در جریان برگزاری برنامه حضور دارند.

 رئیس سازمان ملی بهره‌وری عنوان کرد: این سازمان همکاری جدی‌ای را با سازمان بهره‌وری آسیایی آغاز کرده و توانسته طی آن افراد اعزامی به دوره‌های آموزشی را از تعداد ۶۰ الی ۷۰ نفر به بیش از ۱۲۰ نفر برساند ودر نهایت از مطالب مورد آموزش قرار گرفته آنها در کشور استفاده کند.

طباطبایی عنوان کرد: ۶۰ درصد از افراد اعزامی به دوره‌های آموزشی خارج از کشور از بخش دولتی و نهادهای عمومی و مابقی از بخش خصوصی و دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی دارای گرید A هستند که این افراد با سختگیری تمام گلچین می‌شوند به همین خاطر در طول مدت سه سال پس از بازگشت هر ۶ ماه یک بار موظف به ارائه آموخته‌ها و یافته‌های خود و پیاده‌سازی آنها در بنگاه اقتصادی خود هستند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در خصوص محاسبه بهره‌وری بنگاه‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: بنگاه‌های دانش‌بنیانی که اقتصادی تلقی شوند به معنای آنکه سودده هستند می‌توانند با دستورالعمل‌های موجود در سایت سازمان بهره‌وری ملی ایران محاسبات مربوطه را انجام دهند و در نهایت در صورت لزوم از مشاوره‌های فنی این سازمان بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان به دنبال تدوین و تکمیل دستورالعمل‌هایی در زمینه اجتماعی و فرهنگی است تا از این طریق بتواند در سایر حیطه‌ها نیز ورود پیدا کند.

طباطبایی در خصوص جوایز بهره‌وری گفت: رئیس سازمان اداری استخدامی کشور طی بخشنامه‌ای به تمام بنگاه‌های دولتی اعلام کرده این سازمان‌ها مجاز به شرکت در جوایزی هستند که مورد اعتبارسنجی سازمان ملی بهره‌وری قرار گرفته است.

وی به سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: بنا بر برنامه‌ریزیهای صورت گرفته بهره‌وری سهم ۳۵ درصدی از رشد ۸ درصدی اقتصاد را دارد که بنا بر اطلاعات نه گانه بخش اقتصادی کشور وظیفه هر حوزه مشخص شده است و سازمان ملی بهره‌وری به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار، برنامه‌ریز و حاکمیتی بر عملکرد سازمان‌ها نظارت دارد.

طباطبایی در خصوص سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی سال ۹۳ تا سال ۹۵ گفت: میانگین رشد اقتصادی کشور بنابر آمار بانک مرکزی و با احتساب حوزه نفت ۴.۵۵درصد بوده که از این رقم ۲.۹۱ واحد درصد از طریق بهره‌وری حاصل شده است.

گفتنی است از این رقم نباید هیجان‌زده شویم زیرا حوزه نفت و گاز پیش از آن در دوران تحریم بدون استفاده بوده که در سال‌های بعد توانسته در رشد اقتصادی تأثیرگذار باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در خصوص محاسبه شاخص بهره‌وری نیروی کار گفت: برای محاسبه بهره‌وری در بخش‌های نه گانه اقتصادی نیاز به آمار ریز و دقیق داریم که بنابر آمار بانک مرکزی بیشترین میزان بهره‌وری نیروی کار، سرمایه و عوامل فعلی در سال ۹۰ محقق شده و پس از آن بهره‌وری کاهش داشته است.

وی در ادامه عنوان کرد: طی سال ۹۱ و ۹۲ رشد اقتصادی کشور منفی محاسبه شده که به‌طور قطع در کاهش بهره‌وری در آن سال‌ها تأثیرگذار خواهد بود.

همچنین در سال ۹۴ نیز رکود اقتصادی در کشور حاکم بود که این رویداد نیز تأثیر خود را بر روی بهره‌وری گذاشته است.

طباطبایی تصریح کرد: بنابر اطلاعات موجود محاسبه بهره‌وری باید در یک بلندمدت ۵، ۱۰ و یا ۱۵ ساله صورت بگیرد تا رویدادهای مقطعی تأثیر خود را بر روی رقم نهایی بهره‌وری نگذارند. به همین خاطر نباید بهره‌وری یک سال به تنهایی مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: در خصوص محاسبه بهره‌وری نیروی کار باید به این نکته نیز توجه داشت که نوسانات موجود در میزان بهره‌وری نیروی کار تنها به عوامل انسانی باز نمی‌گردد و متغیرهای متعددی بر روی آن تأثیرگذار است.

همچنین صحبت از محاسبه بهره‌وری نیروی کار دولتی و خصوصی و یا صحبت از کار مفید مبنای علمی نداشته و نمی‌توان قاطعانه در این زمینه صحبت کرد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری در پایان به بهره‌وری آب و خاک اشاره و بیان کرد: محاسبه این بهره‌وری بسیار پیچیده است که دنیا نیز در این خصوص در ابتدای راه قرار دارد زیرا مکان به مکان و منطقه به منطقه شرایط آب و هوایی با هم متفاوت بوده ولی با این شرایط با همکاری وزارت جهادکشاورزی و وزارت نیرو، کمیته فنی ایران به راه انداخته‌ایم تا بتوانیم به کمک این کمیته در راستای ارتقای بهره‌وری آب و خاک قدم برداریم.

انتهای پیام/

منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا