بورسبورس اوراق

بهبود تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰

تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱، بهبود یافته است به طوری که اتکای آن به درآمدهای غیر پایدار کمتر شده است.


نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تراز عملیاتی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا کرده است، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در حال حاضر تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱ منهای ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که در سال ۱۴۰۰، تراز عملیاتی بودجه منهای ۴۶۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

محمد خدابخشی ادامه داد: در سال جاری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱، منهای ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بهبود یافته است به طوری که اتکای آن به درآمدهای غیر پایدار کمتر شده و قرار است از منابع مربوط به نفت خام و میعانات گازی، روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به فروش برسد و سهم صندوق توسعه ملی که ۴۰ درصد است، ۲۰ درصد آن را دولت استقراض کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس اظهار کرد: یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که فروش اوراق توسط دولت نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته و در مجموع، ترکیب منابع با احتساب درآمدهای اختصاصی که در بودجه عمومی کشور می‌آید، یک میلیون و ۵۰۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است و نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی گذاشته شده است که نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

وام قرض الحسنه به سهامداران آسیب دیده

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سهامداران نکته بسیار مثبت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بوده است، افزود: با توجه به ضرر و زیان بسیاری از سهامداران در سال گذشته، بهتر است وام قرض الحسنه‌ای بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به سهامداران متضرر پرداخت شود و سهامی هم که از قبل در بازار سرمایه‌گذاری کرده بودند نیز به عنوان وثیقه نگهداری شود.

طرح های عمرانی در مناطق کمتر توسعه یافته حفظ شود

خدابخشی ضمن انتقاد از سازمان برنامه و بودجه به دلیل حذف طرح‌های عمرانی سنوات قبل در بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: نمایندگان مجلس به دلیل تخصصی بودن حوزه کاری کمیسیون برنامه و بودجه در بحث بودجه سنواتی، طی این مدت انتقادات و صحبت‌های خود را نسبت به این موضوع به ما ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از اقدامات انجام شده در لایحه بودجه سال آینده این است که برخی طرح‌های عمرانی در مناطق مختلف کشور که عمدتا طرح‌های زیرساختی در مناطق کمتر توسعه یافته هستند و در بودجه سنواتی چند سال قبل درج شده بودند، توسط سازمان برنامه و بودجه و در لایحه ۱۴۰۱ حذف شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد: باید این طرح‌های عمرانی بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته حفظ شوند تا بعد از طی مسیر صحیح خود در کمیسیون ماده ۲۳ تعیین تکلیف و اجرایی شوند.

نظارت بر عملکرد بخش‌های اقتصادی تشدید شود

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه صحبت‌های خود درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد: ارز دارو و گندم حفظ شده و مطابق سال ۱۴۰۰ در خصوص ارز نهاده‌های دامی و کشاورزی، دولت قصد دارد مکانیزم تخصیص را تغییر دهد و مابه‌التفاوت آن را به مردم و به دهک‌های مختلف پرداخت کند که کنترل بار روانی ناشی از این تصمیم بسیار مهم است و اگر دولت به درستی این کار را انجام دهد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

خدابخشی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور شرایط بحرانی را طی می‌کند، گفت: دولت باید نظارت خود را در همه بخش‌های اقتصادی تشدید کرده و توجه بیشتری بر زنجیره تامین، تولید و توزیع کالای اساسی داشته باشد. تصمیم گیری برای مساله فوق کار راحتی نیست اما در هر صورت حمایت از مردم یک ضرورت است.


پروین خدادادی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا