صنعت، معدن، تجارتمعدن

برگزاری کارگاه آموزشی دانش اکتشاف عناصر نادر خاکی

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: کارگاه یک روزه آموزشی امروز برای به روز شدن دانش اکتشاف عناصر نادر خاکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، غلامرضا ملاطاهری در حاشیه کارگاه آموزشی اکتشاف عناصر نادر خاکی که امروز در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار شد، گفت: اکتشاف عناصر نادر خاکی با اکتشاف بسیاری از کانسارهای قدیمی مانند مس، آهن، سرب و روی که در ایران بوده، متفاوت است.

وی افزود: اکتشاف عناصر نادر خاکی در ایران از سال ۹۳ توسط طرح عناصر نادر خاکی شروع شد اما به دلیل محدودیت های موجود در تیپ های عناصر نادر خاکی در ایران از نظر نوع عملیات، تصمیم گرفتیم برای فازهای عمومی و تفصیلی اکتشاف، از مشاورانی استفاده کنیم که صاحب نظر هستند.

سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: آقای پرفسور مارتیا صادقی، مسئول پروژه عناصر نادر خاکی اروپا است و در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است و به همین دلیل، از وی دعوت شد دوره ای را در ایران ارائه کند.

وی ادامه داد: در این کارگاه ۹ ساعته آموزشی، موضوع هایی نظیر شناسایی عناصر نادر خاکی، روش های اکتشاف، روش های آنالیز عناصر نادر خاکی، خواستگاه زمین شناسی عناصر نادر زمین، انواع کانی سازی عناصر نادر زمین و کانی سازی عناصر نادر خاکی در ایران مطرح شد.

ملاطاهری خاطرنشان کرد: استفاده از این کارگاه آموزشی برای شرکت عموم آزاد گذاشته شد تا علاوه بر مشاوران و کارکنان ایمیدرو، علاقه مندان نیز با این تخصص آشنایی بیشتری پیدا کنند تا در برنامه ریزی های آتی، با دانش به روز شده اکتشاف عناصر نادر خاکی، عملیات بعدی را پیگیری کنیم.

ضرورت همکاری ملی برای فعال شدن زنجیره اکتشاف و تولید

دکتر مارتیا صادقی با بیان اینکه اگر بخواهیم جزو کشورهای سبز با فناوری نوین قرار بگیریم، استفاده از عناصر نادر خاکی جزو لاینفک زندگی ما خواهد بود، گفت: برای تامین این عناصر نیاز داریم از کشورهای دیگر وارد کنیم اما با کارهایی که در ایمیدرو یا موسسات دیگر انجام می شود ما در راه استقلال ملی هم می توانیم گام برداریم که این محصولات از جاهای دیگر وارد نشوند.

وی افزود: این عناصر کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره همچون مگنت، کاتالیست، سرامیک، خودرو، لپ تاپ، تلفن همراه، شیشه، توربین های بادی و غیره دارند.

مدرس کارگاه آموزشی اکتشاف عناصر نادر خاکی بیان داشت: حجم و پتانسیل بالایی از عناصر نادر خاکی را به ویژه در ایران مرکزی، زنجان و مناطق دیگر کشور داریم.

وی ادامه داد: برای فراهم کردن بستر استفاده از عناصر نادر خاکی، علاوه بر اکتشاف سیستماتیک، باید اکتشاف کانه آرایی و جداسازی و در کل، همه زنجیره اکتشاف و تولید را دنبال کنیم که البته این روند را تنها با یک سازمان نمی توان انجام داد. بلکه در همه سازمان های مرتبط باید یک همکاری ملی رخ دهد. برای این منظور، تنها فعالیت ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کافی نیست بلکه در این زنجیره، باید همه صنایع که از این عناصر استفاده می کنند در این قضیه ورود پیدا کنند.

قالب وردپرس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا