کسب و کار

ایران در آینده می تواند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تحریم ها را دور بزند

به نقل از وبسایت خبری RAND: مهندسی معکوس قطعات یدکی هواپیما کار دشواری است، بویژه وقتی در تامین قطعات دچار کمبود باشید و هزینۀ این خطا، سقوط هواپیما باشد. این بخشی از مشکلاتی است که تحریم های ایران برای قطعات هواپیما و تعمیر آنها ایجاد کرده و بسیار خسارت آور هستند. دست کم تاکنون راههای زیادی برای حل مشکلِ نداشتن قطعات هواپیما وجود نداشت، اما گویا پرینت سه بعدی این قضیه را کاملا دگرگون می کند.

مطالعات جدید سازمان RAND در مورد تولید افزایشی، که بیشتر با عنوان چاپ سه بعدی شناخته می شود، نشان می دهد که این فناوری می تواند تهدیدهای امنیتی جدیدی ایجاد کند، از نارنجک های چاپی گرفته (گروه تروریستی داعش سابقه استفاده از چنین سلاحهایی در سوریه و عراق داشت) تا از دست رفتن امنیت شغلی. در این گزارش یکی از خطرات جدی و فوری برشمرده شده است: پرینت سه بعدی یا ۳D Print بعنوان راهی برای دور زدن پیامد تحریم ها.

بعنوان مثال، مورد هواپیماهای تجاری یا نظامی موجود در ایران را در نظر بگیرید: در بخشی از توافق برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام)، ایالات متحده موافقت کرد که تحریم ها را علیه هواپیماها و قطعات هواپیماهای تجاری لغو کند. با لغو تحریم ها، ایران قصد داشت حدود ۱۲۰ هواپیمای جدید بوئینگ را بخرد یا اجاره کند، اقدامی که میانگین سن ناوگان هوایی این کشور را به زیر ۲۰ سال می رساند. با خروج دولت ترامپ از توافق برجام، این اقدام ناتمام ماند و ایران باید به همان ناوگان هوایی قدیمی و قطعات یدکی موجود در کشور بسنده کند.

همچنین بخوانید

در اواسط قرن حاضر، چاپ سه بعدی می تواند کشورهایی مانند ایران را در زمینۀ حفظ و نگهداری از ناوگان هواپیماهای ساخت خارج خودکفا کند. سازمان RAND می گوید:

برای کشورهای تحت تحریم (مثل ایران که قطعات هواپیماهای جنگنده اش قدیمی شده اند)، پرینتر سه بعدی می تواند یک ابزار نجات بخش باشد. این امر فشار تحریم را به شدت کاهش می دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا