بورسبورس اوراق

برگ برنده سهامداران: تغییر استراتژی در زمان رونق و رکود

سهامداران انتظاراتی را نسبت به دریافت سود از بازار  دارند که انتظار می‌رود ضمن نگاه ویژه به رونق و رکود بازار، سطح انتظارات خود را در زمان رکود بازار پایین آورده و به سودهای کوچک اما به تعداد زیاد بسنده کنند.


یک کارشناس بازار سرمایه درباره مهمترین استراتژی بهینه معاملاتی برای وضعیت فعلی بازار سرمایه به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: حرکات قیمت در بازار و در اکثر مواقع تصادفی و پیچیده به نظر می‌رسد. ممکن است قیمت در روزهای معینی بالا رود یا کاهش پیدا کند. برای یک فرد تازه وارد، این حرکات اغلب گیج‌کننده است اما واقعیت این است که چرخه‌های قیمت به روش‌های مشابه حرکت کرده و مراحلی یکسان را طی می‌کنند.

مهران رضوانی افزود: هنگامی که یک سرمایه‌گذار این مراحل را درک کند، دیگر بازارها چندان تصادفی به نظر نخواهند رسید و معامله‌گر می‌تواند هر مرحله را تشخیص دهد و سبک معاملاتی خود را بر این اساس تغییر دهد.

او در ادامه با اشاره به استراتژی بهینه معاملاتی در بازار، عنوان کرد: بازار سرمایه در چند ماه اخیر مرتب در حالت شیفت از رونق به رکود یا رکود به رونق است. بنابراین، به سهامداران توصیه می‌شود ۷۰ تا ۸۰ درصد سرمایه خود را برای بلندمدت و ۲۰ تا ۳۰ درصد آن را برای نوسان‌گیری اختصاص دهند.

به گفته این کارشناس؛ در شرایط رکود بازار، درصد مربوط به نوسان‌گیری افزایش می‌یابد. در واقع، نوسان‌گیر یک راهبرد معاملاتی است که در آن، تغییرات قیمت در یک بازه زمانی کوتاه تا متوسط، مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع هدف معامله‌گری نوسان‌گیر، کسب سود از نوسانات قیمتی است که طی چند روز تا چند هفته روی می‌دهد.

رضوانی عنوان کرد: معامله‌گری نوسان‌گیر در زمان‌هایی که روندی قوی در بازار وجود دارد، بهترین عملکرد را از خود نمایش می‌دهد. حال اگر این روند قوی در بازه‌های زمانی طولانی‌تر وجود داشته باشد، فرصت‌های کسب سود برای معامله‌گران نوسان‌گیر دوچندان می‌شود و آنها زمان بیشتری برای بهره بردن از این نوسانات خواهند داشت.در مقابل، این نوع معامله‌گری در بازارهای در حال تثبیت و بازارهای پرنوسان دشوارتر است.

وی تاکید کرد: معامله‌گران نوسان‌گیر معمولاً از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند؛ اما از آنجا که در طی چند هفته ممکن است رویدادهای بنیادین نیز اتفاق بیفتد، معامله‌گران نوسان‌گیر می‌توانند از تحلیل فاندامنتال هم در چارچوب معاملاتی خود استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد سهامداران بازار سرمایه در سال های ۹۸ و ۹۹ وارد بازار سرمایه شدند و بیشترین ثبت کدبورسی و کدمعاملاتی در آن زمان اتفاق افتاد، گفت: متاسفانه تصور آنان این بود که به سودهای ۱۰۰، ۲۰۰ و یا ۳۰۰ درصدی می‌رسند که به دلیل ایجاد حباب و رفتارهای هیجانی نه تنها به سودهای هنگفت نرسیدند بلکه با توجه به شرایط فعلی بازار، هنوز نتوانسته‌اند استراتژی خود را با شرایط فعلی تطبیق دهند.

راهکار چیست؟

رضوانی با تأکید بر این نکته که روند بازار همیشه در یک سهم ماندگار نیست، گفت: سهامداران اغلب انتظاراتی نسبت به دریافت سود از بازار دارند که این سطح انتظارات با واقعیت بیرونی بازار هماهنگی ندارد، در نتیجه بهترین استراتژی توجه به رونق و رکود بازار است. سهامداران در زمان رکود انتظارات خود را از سودآوری پایین آورده و به سودهای کوچک ولی در تعداد متناوب بسنده کنند.

اولین گام سهامداران چیست

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نوسان‌گیری روزانه و لحظه‌ای در بورس زمانی مناسب است که شرایط بازار، برمدار متعادل باشد، عنوان کرد: در شرایط فعلی بازار می‌توان نوسان‌گیری را افزایش داد و نقش تحلیل تکنیکال بسیار پررنگ تر از گذشته می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین اگر افراد سهم غیر بنیادی دارند باید آن را با یک سهم بنیادی که در کف قرار دارد تغییر دهند.


پروین خدادادی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا