بورسکسب و کار

معامله گران حرفه ای در فارکس چه ویژگی هایی دارند؟

اصلی ترین تفاوتی که میان افراد مبتدی و حرفه ای در بازار فارکس وجود دارد، میزان کسب سود آن هاست. به عبارت دیگر معامله گران حرفه ای همواره در این بازار سود می کنند ولی میزان ضرر افراد مبتدی بسیار بالاست.

به راستی معامله گران حرفه ای در فارکس چه ویژگی هایی دارند که آن ها را در رسیدن به سود مستمر کمک می کند. خیلی از افراد مبتدی که بدون آموزش شروع به فعالیت در این بازار می کنند با از دست دادن سرمایه به این نتیجه می رسند که شانس نداشته اند اما باید گفت که اگر برای موفقیت در فارکس به شانس اعتقاد داشته باشید مستعد از دست دادن کل سرمایه خود هستید.

واقعیت این است که معامله گری در بازار فارکس یک حرفه است که اگر آن را به درستی بیاموزید، می توانید معاملات موفقی را در کارنامه کاری خود ثبت کنید. در برداشتن اولین قدم ها به سوی این بازار می توانید از ویدئوهای آموزشی بازار جهانی فارکس استفاده کنید تا دانش خود در این زمینه را ارتقا بخشید.

اطلاعات و دانش

یکی از ویژگی هایی که معامله گران حرفه ای از آن برخوردارند، اطلاعات و دانش کافی در حوزه کاری خود است. آن ها با تمام جنبه های تحلیل گری تکنیکال و بنیادی آشنا هستند و هرگز بدون بررسی کامل گذشته یک جفت ارز وارد معامله نمی شوند.

آن ها استراتژی معاملاتی مخصوص به خود را دارند و تا وقتی که به تحلیل خود اطمینان کافی نداشته باشند از معامله گری اجتناب می کنند. آن ها انواع معاملات در بازار فارکس را می شناسند و براساس هدف معاملاتی و استراتژی خود یک یا چند نوع از این معاملات را انتخاب می کنند. حرفه ای ها قوانین مدیریت سرمایه را یاد گرفته و به آن ها پایبند هستند. آن ها می دانند که اگر این قوانین را رعایت نکنند در بازار فارکس با شکست مواجه خواهند شد.

بررسی روند بازار

به طور کلی سه روند در بازار وجود دارد: صعودی، نزولی و خنثی. از آن جایی که بازار فارکس، دو طرفه است شما می توانید هم با تشخیص روند صعودی و وارد شدن به معاملات خرید سود کنید و هم با تشخیص روند نزولی و وارد شدن به معاملات فروش به کسب سود بپردازید.

معامله گران حرفه ای می دانند زمانی که بازار روندی خنثی دارد نباید وارد معاملات شد چرا که حجم معاملات در این زمان ها کم است و احتمال این که سرمایه آن ها مدت زمان زیادی بدون کسب سود در بازار درگیر باشد، وجود دارد. علاوه بر این ها در زمان هایی که به دلیل انتشار اخبار اقتصادی خاصی بازار دچار نوسان می شود وارد بازار نمی شوند چرا که در این حالت احتمال پیش بینی حرکت قیمت بسیار دشوار است.

کنترل احساسات

فرق دیگری که میان معامله گران حرفه ای و مبتدی وجود دارد، توانایی کنترل احساسات است. بسیاری از معامله گران تازه کار اسیر احساساتی چون طمع و ترس می شوند. طمع باعث می شود که بسیاری معاملات خود را دیرتر از زمان معمول ببندند و ترس از زیان باعث می شود که بسیاری معاملات سودده خود را زودتر از زمان معمول و با یک سود خیلی کم ببندند.

اما معامله گران حرفه ای که از دانش و تجربه کافی برخوردارند تنها براساس قوانینی که از پیش در استراتژی معاملاتی خود تدوین کرده اند، به پیش می روند. عامل مهم دیگر برای موفق شدن در این بازار صبر است.

معامله گران مبتدی با دیدن یک روند صعودی که زمان زیادی از شروع آن گذشته است به سرعت وارد معامله می شوند اما حرفه ای ها یا در ابتدای روند وارد شده اند و یا اصلا وارد معامله نمی شوند (چون مدت زمان زیادی از روند صعودی گذشته و احتمال به پایان رسیدن آن بسیار زیاد است).

آن ها می دانند که بازار پر از فرصت های معاملاتی است و هرگز برای به دست آوردن سودی اندک، ریسک بالایی را نمی پذیرند بلکه صبر می کنند تا فرصت های طلایی معاملاتی را شکار کنند.

احساساتی عمل کردن باعث می شود که مبتدی ها برای معاملاتشان حد ضرر تعیین نکنند و با این کار در واقع ماشه اسلحه را به سمت مغز خود نشانه گرفته اند.

آن ها وقتی معاملاتشان با ضرر همراه می شود آن را نمی بندند و امیدوارند که روند بازار برگردد، غافل از این که این خیالی بیش نیست.

معامله گران حرفه ای اما می دانند که ضرر بخشی از بازار است و با تعیین حد ضررهای بسیار کم و در عوض سودهای بسیار راه موفقیت را برای خود باز می کنند.

 

انتخاب درست تایم فریم معاملاتی

تایم فریم های معاملاتی به سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. معاملات کوتاه مدت به معاملاتی گفته می شود که بازه زمانی آن ها کمتر از یک ماه است.

بازه زمانی معاملات میان مدت از یک تا سه ماه است و این زمان برای معاملات بلند مدت از سه ماه تا چند سال به طول می انجامد. معامله گران حرفه ای تایم فریم معاملاتی را بر اساس روحیات و زمان آزاد خود تنظیم می کنند اما اگر بعد از مدتی متوجه شوند که در تایم فریم دیگری موفق تر هستند به سرعت آن را تغییر می دهند.

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که معامله گران حرفه ای در فارکس چه ویژگی هایی دارند که باعث متمایز شدن آن ها از افراد مبتدی می شود.

مهم ترین ویژگی حرفه ای ها دانش و استراتژی معاملاتی شخصی آنها است که خود را ملزم به رعایت قوانین آن می کنند و پیوسته به دانش خود می افزایند و اگر استراتژی معاملاتی شان به حد کافی سودده نباشد آن را تغییر می دهند.

به این موضوع پرداختیم که تشخیص روند بازار کمک بزرگی به معامله گران حرفه ای می کند. نکته مهم دیگر توانایی کنترل احساسات است. حرفه های بازار از احساساتی که ممکن است آن ها را در معامله کردن به اشتباه بیندازد، دوری می کنند.

در پایان نیز به تایم فریم معاملاتی اشاره کردیم که هر کس باید با توجه به هدف و زمانی که در اختیار دارد آن را انتخاب کند.

منبع: آموزش بورس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا