انرژی

ورود کیمسیون اصل نود به پرونده تخلف در تصفیه خانه ششم تهران

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به تخلفات در حوزه آب و فاضلاب خبر داد و گفت: بازدید سرزده از تصفیه خانه ششم تهران نشان داد که تخلفات صورت گرفته در این تصفیه خانه صحت دارد.

همچنین بخوانید

علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در تشریح جزئیات بازدید سرزده‌ از تصفیه خانه ششم تهران، گف: این بازدید در چارچوب پرونده تخلفات آب و فاضلاب صورت گرفت که در کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شده و درصدد هستیم تخلفات یا ترک فعل‌هایی که در بخش‌های مختلف حوزه آب و فاضلاب وجود دارد را احصاء کنیم تا در پی آن بتوان با مقصرانی که سلامت مردم را به خطر انداخته‌اند برخورد کرد، همچنین در حال بررسی مباحث مرتبط با محیط زیست در حوزه آب و فاضلاب به منظور تکمیل این پرونده هستیم.  

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این پرونده در کمیته فنی، عمرانی و اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تشکیل شده است؛ ضمن اینکه این بازدید میدانی نشان داد اخبار رسیده در رابطه با تخلفات صورت گرفته در این تصفیه خانه صحت دارد.

وی تصریح کرد: افتتاح بدون موقع و عدم شرایط مناسب برای آغاز به کار از جمله تخلفات این تصفیه خانه بوده است ضمن اینکه مدیران وقت بعد از افتتاح آن بدون تکمیل بخش های باقیمانده این مجموعه را رها کرده‌اند.

ورود کیمسیون اصل نود به پرونده تخلف در تصفیه خانه ششم تهران

خضریان یادآور شد: این تصفیه خانه در تاریخ ۸ آبان‌ماه سال گذشته افتتاح شده و میزان آب آن ۵۰۰ لیتر بر ثانیه بوده است. این مجموعه در شرایط کنونی توسط آب منطقه‌ای اداره شده و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید به سازمان آبفا تحویل داده شود. ضمن اینکه مدیران این تصفیه خانه بدون تکمیل این مجموعه درخواست ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات کرده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود افزود: وضعیت این تصفیه خانه نشان می‌دهد که به دور از چشم مسئولان محیط زیست و وزارت نیرو در شرایطی فعالیت دارند که هنوز فاز اول آن نیز تکمیل نشده و با مشکلاتی در محوطه‌سازی، گازکشی و ایجاد دیوار در اطراف آن مواجه هستند. از سوی دیگر در حالی برای محل ایزوله مخزن آب تصفیه شده ممنوعیت ورود افراد در نظر گرفته شده و درب ورودی آن قفل شده است که انتهای این راهرو محفظه بازی وجود دارد که باعث شده پرندگان و سایر حیوانات احتمالی وارد این مجموعه شده کما اینکه فضولات به جای مانده از آنها روی مخازن آب گویای این مطلب بود. همچنین بعد از این مرحله محلی به نام نیلوفری برای هدایت آب‌های تصفیه شده وجود دارد که خالی از هرگونه سرپوش برای جلوگیری از ورود آلودگی به آبی است که در حال انتقال جهت آب شرب است.

وی تاکید کرد: در این تصفیه‌خانه سیم‌های برق فشار قوی روی زمین افتاده و به هیچ عنوان ایمنی کارگران حاضر در آن در نظر گرفته نشده است، همچنین اتاق کنترل این مجموعه خالی از میز و تجهیزات لازم جهت کنترل روند تصفیه آب است. از سوی دیگر در واحد کلر زنی پمپ‌ها ناقص بوده و از کارایی لازم برخوردار نبودند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: این مجموعه عظیم تنها از یک آزمایشگاه کوچک برخوردار بود که توسط یک نیرو اداره می‌شد و آزمایشگاه بزرگ‌تری که برای اداره این تصفیه‌خانه در نظر گرفته شده هنوز در حد یک اسکلت ساختمانی ناقص بدون سرپوش است.

ورود کیمسیون اصل نود به پرونده تخلف در تصفیه خانه ششم تهران

وی افزود: سیستم آهک ریزی این تصفیه‌خانه به صورت دستی و با تعداد محدودی از کارگران اداره می‌شود در حالی که برای آن باید یک سیلوی اتومات ایجاد می‌شد. از سوی دیگر براساس گزارش‌های رسیده و مشاهدات صورت گرفته شده لجن‌های حاصل از تصفیه آب وارد رودخانه کن و سپس دریاچه چیتگر می‌شود و هیچ نظارتی از طرف مسئولان محیط زیست بر این بخش وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی نیروهای فعال در این تصفیه خانه که برخی از آنها حدود یک سال است که حقوق دریافت نکرده‌اند، اظهار کرد: ما قطعا بعد از تکمیل این پرونده و حصول نتیجه نهایی آن را جهت رسیدگی به دستگاه قضایی ارسال می‌کنیم تا به تخلفات مدیران این بخش در دستگاه قضایی رسیدگی شود.

ورود کیمسیون اصل نود به پرونده تخلف در تصفیه خانه ششم تهران

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا