بانکبانک و بیمه

اهدای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به بانک پاسارگاد

در دوازدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، پس از ارزیابی شاخص‌های مختلف مالی و حسابداری، بانک پاسارگاد بار دیگر موفق به کسب تندیس زرین به‌عنوان بالاترین سطح این جایزه شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، در این همایش  مجید قاسمی، مدیرعامل بانک ‌پاسارگاد و رئیس انجمن مدیریت مالی ایران، سخنانی با محوریت تحول دیجیتالی در مدیریت مالی و بانکداری را ایراد کرد.

قاسمی با اشاره به حرکت سازمان‌ها و جوامع به‌سوی دیجیتالی‌شدن، افزود: اکنون جهان در عصر انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتالی قرار دارد اما ما برخلاف کشورهای پیشرفته که پیش‌تر دیجیتالی شده‌اند، هنوز در مرحله گذار از اقتصاد دیجیتالی به‌سوی اقتصادی دیجیتالی‌شده (Digitalized) هستیم.

 قاسمی در ادامه به نقش سیستم‏‌های سایبر فیزیکی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کوانتوم در انقلاب صنعتی چهارم اشاره کرد و عنوان داشت که دانشگاه خاتم که مورد حمایت گروه پاسارگاد است موفق شده است مجوز ارائه برخی از این رشته‌ها را کسب نماید و آن‌ها را به دانشجویان علاقه‌مند ارائه کند.

مدیرعامل بانک‌پاسارگاد در تشریح اقتصاد دیجیتالی‌شده عنوان داشت که در این اقتصاد، همه‌چیز تحت تأثیر محاسبات دیجیتالی قرار دارد، عوامل تولید و خلق ارزش از سرمایه انسانی و مواد اولیه به «داده» تغییر می‌کند و داده‌ها مبنای خلق ارزش خواهند بود. وی در ادامه به تبیین لایه‌های مختلف حرکت به سمت اقتصاد دیجیتالی پرداخت و رسیدن به آن را زمانی دانست که تجارت الکترونیک، کسب‏‌وکار الکترونیک، کشاورزی دقیق و اقتصاد الگوریتمی نهادینه شده باشد و سطح بهره‌وری در غایت خود قرار گیرد.

رئیس انجمن مدیریت مالی ایران درخصوص مدیریت مالی در عصر دیجیتالی عنوان داشت که در آینده نزدیک فناوری‌های حاصل از انقلاب صنعتی چهارم مدیریت مالی را بهتر، سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌کنند؛ و بر این اساس نسل مدیران مالی نیز تغییر کرده و هرچه دیرتر تطبیق مدیران مالی با این تغییرات انجام شود، پرهزینه‌تر خواهد بود. وی افزود:”مهندسی داده فعالیت بسیار پیچیده‌ای است که توانسته‌ایم در دانشگاه خاتم مجوز ارائه این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد با مهاجرت معکوس نخبگان کشور کسب کنیم. این علوم در کنار سایر علوم و فناوری‏‌های دیجیتالی نظیر فناوری فضای ابری، تلفن‏‌های هوشمند، داده‏‌های بزرگ، هوش مصنوعی و… ظرف چند سال آینده مدیریت مالی سنتی را دگرگون خواهند کرد.”

مدیرعامل بانک‌پاسارگاد در ادامۀ سخنان خود با استناد به گزارش مؤسسه دیلویت (Deloitte) عنوان داشت: “مدیریت مالی تا سال ۲۰۲۵ در هشت حوزه مرکز فرماندهی مالی، نقش امور مالی، چرخه‏‌های مالی، ارائه خدمات سلف‌سرویس، مدل عملیاتی، برنامه‌ریزی منابع سازمانی، داده‌ها و سرمایه انسانی و محل کار دست‏خوش تغییرهای اساسی خواهند شد و در افق ۲۰۲۵ نقش امور مالی از بودجه‌‏بندی و گزارش‌‏دهی به برنامه‏‌ریزی بر مبنای سناریو، پیش‌‏بینی پیشرفته و تصویر‏سازی بهتر آینده تغییر می‏‌کند”.

قاسمی در ادامه با ذکر مثالی از کاربرد این فناوری‌ها در صنعت بانکداری به حمله سایبری‌ بزرگ چندین سال قبل از مبداء کشورهای چین، هند و ایالات متحده علیه سامانه‌های بانک پاسارگاد اشاره کرد که با توجه به استقرار زیرساخت‌های ابری و به‌روز در بانک، در برابر این حملات که تا ۲۳۰۰برابر پهنای باند، اطلاعات ساختگی را بر شبکه تحمیل کرده بود مقاومت صورت گرفت و درنهایت این تهاجم دفع شد.

مدیرعامل بانک‌پاسارگاد سپس درخصوص تحول دیجیتالی در صنعت بانکداری بیان داشت که تا سال ۲۰۳۰، تعدادی از فناوری‌‏های نوظهور با هم ترکیب می‏‌شوند تا رابطه بانک و مشتری را بازتعریف کنند. در این راستا انتظار می‏‌رود که همه افراد و همه اشیا به هم متصل شوند و هوش مصنوعی برای گسترش شخصی‌سازی خدمات به کار ‏رود. هم‌چنین ارزهای دیجیتال از بازارهای نوظهور به بازارهای اصلی منتقل و محصولات و خدمات در یک پلتفرم بزرگ یا یک اَبَربرنامه ادغام خواهند شد. به‌علاوه، پرداخت بهای محصولات و خدمات به یک فرایند خودکار تبدیل خواهد شد و امنیت سایبری توسط هوش مصنوعی برای محافظت از داده‌‏ها تأمین می‌شود.

رئیس انجمن مدیریت مالی ایران برخی چالش‌‏های بانک‏‌ها در عصر دیجیتال را برشمرد و عنوان داشت از آن‏جا که بانک‌ها در پذیرش تغییر مردد هستند، سیستم‌ها و فرایندهای موروثی (قدیمی) در اکثر بانک‌ها در سراسر جهان ثابت باقی مانده‌اند؛ لذا شکی نیست که چسبندگی به سامانه‌های قدیمی در عملیات روزانه بانک‌ها، به تدریج مشکل‌ساز خواهد شد. هم‌چنین در حال حاضر شرکت‌های فین‌تک در سراسر جهان به‌عنوان یک ظرفیت قوی، جایگزین مناسبی برای ارائه خدمات زنجیره‏ ارزش بانکی هستند و رقابت شدید برای ایجاد تجربه‌های جدید برای مشتریان، بانک‌ها را به ارزیابی مجدد راهبردهایشان وادار کرده‌است.

وی پس از ذکر مهم‏ترین راهبردهای بانک‏‌ها در ضرورت تحول دیجیتالی عنوان داشت: “امروزه در کنار بانک‏‌های دیجیتالیِ دارای مجوز عملیات بانکداری و ابتکارهای دیجیتالی بانک‌های سنتی، با پلتفرم‌های دیجیتالیِ فاقد مجوز بانکداری نیز روبه‌رو هستیم که خدمات را با هزینه‌ای بسیار کمتر از بانک‌های سنتی در اختیار متقاضیان می‌گذارند؛ لذا حرکت هرچه سریع‌تر بانک‌ها و مؤسسات مالی رسمی در رقابت با این‌گونه نئوبانک‌ها بیش از هر زمان دیگری لازم است و تحولات اخیر بازارهای رمزارز و تأثیرات آن روی خدمات مالی و بانکی مؤید این مطلب است.”

دکتر قاسمی در پایان سخنان خود رویکرد توسعۀ خدمات سرزمین هوشمند پاد را به‌عنوان پیش‏ران تحول دیجیتالی گروه پاسارگاد در این راستا توصیف و پیش‌بینی کرد که این رویکرد با ایجاد زیست‌بوم یکپارچه خلق ارزش دیجیتالی برای مشتریان و ارائه خدمات دیجیتالی مبتنی بر سبد مصرف خانوار منجر به ایجاد ۱۰۰هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم نیز خواهد شد.

در ادامۀ این همایش  سیدشمس‌الدین حسینی، عضو شورای پول و اعتبار و رییس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی و دکتر هادی قوامی، معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به ایراد سخنرانی برای حضار پرداختند. هم‌چنین در پایان مراسم از نمایندگان شرکت‌های برگزیده با اهدای تندیس و تقدیرنامه تجلیل صورت گرفت.

گفتنی است مراسم اهدای جایزه ملی مدیریت مالی ایران به سازمان‌های موفق کشور از سال ۱۳۸۹ توسط دبیرخانه این رویداد به‌صورت مستمر برگزار شده است و بانک پاسارگاد طی برگزاری دوازده دوره از این رویداد همواره موفق به کسب بالاترین سطح جایزه این رویداد شده است. طراحی مدل جایزه ملی مدیریت مالی ایران توسط اساتید و متخصصین خبره بر اساس مدل‌های مطرح و روز دنیا صورت گرفته است. در مدل ارزیابی این جایزه، بررسی عملکرد حوزه مالی و اقتصادی سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از معیارها و شاخص‌های تخصصی مالی و حسابداری در کنار معیارهای تخصصی حوزه فعالیت هر یک از شرکت‌ها انجام می‌پذیرد.

لازم به ذکر است که جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سه بخش تندیس، تقدیرنامه و گواهینامه به شرکت‌های حائز رتبه تعلق می‌گیرد و تندیس آن با توجه به اینکه در اقتصاد، نماد گاو نشان‌دهنده رونق بازارهای سرمایه است، به‌شکل شاخ گاو طراحی شده است.

به جز بانک پاسارگاد، شرکت‌های پارس آریان، گسترش انرژی پاسارگاد، بیمه پاسارگاد، شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، ارزش آفرینان پاسارگاد و برخی شرکت‌های هلدینگ فناپ و میدکو، از مجموعۀ گروه پاسارگاد نیز موفق به دریافت تندیس یا تقدیرنامه این رویداد شدند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا