صنعت، معدن، تجارت

چگونه رابطه تجاری مناسبی با روسیه داشته باشیم/ بازار خودرو رهاست

سفر رئیس جمهوری به روسیه، تدوین بسته حمایت از تولید، عدم مدیریت بازار خودرو، حواشی تصادف زنجیره ای بهبهان و شناسنامه دار شدن محصولات کشاورزی از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صمت بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، در هفته پایانی دی ماه اتفاقات گوناگونی در حوزه صنعت، معدن و تجارت رقم خورد که شاید مهم‌ترین آنها سفر رئیس جمهوری به روسیه، تدوین بسته پیشنهادی برای حمایت از تولید، عدم مدیریت بازار خودرو، حواشی تصادف زنجیره‌ای بهبهان و راه اندازی بیمه کیفیت خودرو باشد.

چگونه رابطه تجاری مناسبی با روسیه داشته باشیم

رئیس جمهوری صبح چهارشنبه به روسیه سفر کرد. این اولین سفر دوجانبه رئیس دولت سیزدهم است. با توجه به موقعیت استراتژیک روسیه و تمایل دو طرف به بهبود رابطه تجاری، اهمیت این سفر بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

در همین راستا خبرگزاری مهر برای بررسی وضعیت حضور ایران در بازار روسیه و موانع و مشکلات موجود بر سر راه توسعه تجارت دو کشور میزگردی با حضور اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه برگزار کرد که برای دسترسی به جزئیات بیشتر می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

همچنین سید جلیل جلالی فر عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفتگویی با خبرنگار مهر، وضعیت تجارت ایران و روسیه و راه‌های بهبود این رابطه را تشریح کرد. (جزئیات بیشتر)

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در گفتگو با مهر تاکید کرد که برای افزایش صادرات به روسیه باید نکاتی از جمله احیای کریدور سبز، رونق حمل و نقل، رفع مشکلات نقل و انتقال پول و ایجاد بانک مشترک مورد توجه قرار گیرد. (جزئیات بیشتر)

تدوین بسته حمایت از تولید

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دومین بسته برای رفع موانع اقتصادی در پنج بخش تدوین شده است، گفت: حدود ۱۱ ماده مربوط به حوزه تأمین مالی، ۴ مورد از مواد مربوط به حوزه مالیات و ۶ ماده هم در خصوص کلیات موضوع کسب و کار است؛ همچنین در حوزه تأمین اجتماعی و زیرساخت‌های تولید هم موانعی احصا و احکامی در جهت رفع آنها پیش بینی شده است.

به گفته وی، تمامی موارد بسته پیشنهادی مذکور از ۲ هفته تا حداکثر ۳ ماه پس از ابلاغ قابلیت اجرا دارد و پیش بینی می‌شود مانند بسته حمایت از صادرات، تأثیرات بسیار خوبی را در مسیر رونق تولید و رضایت تولیدکنندگان داشته باشد.

عدم مدیریت بازار خودرو

وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را تا پایان سال داده بود با این حال بررسی بازار نشان می‌دهد که هر چند وقت یکبار قیمت‌ها با نوسانات نرخ دلار به صورت موقتی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان کاهشی می‌شوند.

به نظر می‌رسد برای کاهش قیمت خودرو در بازار دولت باید فکری به حال دلالان و سوداگرانی کند که نبض بازار را در دست گرفته اند و مصرف کننده توانی برای خرید خودرو ندارد و به ناچار باید در قرعه کشی‌هایی شرکت کند که در هر دوره میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند اما فقط تعداد اندکی شانس برنده شدن در قرعه کشی را می‌یابند.

حواشی تصادف زنجیره‌ای بهبهان

صبح روز دوشنبه ۲۰ دی ماه در محور بهبهان-رامهرمز در یک تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو به هم برخورد کردند که نتیجه آن فوت ۵ نفر از هموطنان بود؛ حادثه‌ای که ابتدا به مه گرفتگی و خطای انسانی ارتباط داده شد اما در ادامه انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد و پلیس را در مورد بی کیفیت بودن خودروهای ایرانی در پی داشت.

پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد در این رابطه به مهر گفت: طی سنوات گذشته، خودروسازان اعلام کردند که با توجه به محدودیت‌های موجود از جمله تحریم، نمی‌توانند ۹ استاندارد از ۸۵ استاندارد را رعایت کنند. در آن زمان تصمیم بر این شد که این ۹ استاندارد به صورت موقت تعلیق شوند. منتهی اکنون نظر سازمان استاندارد و ریاست سازمان استاندارد این است که این استانداردها باید اجرا شوند.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، اجباری شدن این ۹ استاندارد را در شورای عالی استاندارد با حضور نمایندگان قوه قضائیه، مقننه و مجریه مطرح خواهیم کرد که امیدواریم با اجباری شدن این ۹ استاندارد موافقت شود.

راه اندازی بیمه کیفیت خودرو

روح الله ایزدخواه رئیس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به مهر گفت: یک مشکل اساسی در مورد صنعت خودروسازی در ایران این است که «بیمه کیفیت خودرو» نداریم. در واقع وقتی خودرویی فاقد کیفیت‌ها و استانداردهای لازم است باید یک نهاد ثالثی مسئولیت نظارت بر این مساله را داشته باشد.

وی افزود: در طرح جامع صنعت خودرو موضوع بیمه کیفیت دیده شده و یک ماده از ۲۰ ماده این طرح به این موضوع اختصاص دارد. طرح جامع در کمیسیون صنایع تقریباً نهایی شده و در حال آماده شدن جهت ارسال به صحن است البته با توجه به اینکه مجلس در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است نمی‌توان قول داد که طرح جامع به زودی به صحن ارسال شود.

حل مشکلات مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان بعد از ۳ سال بلاتکلیفی

علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به مصوبات پیشنهادی کمیته اقدام ارزی که در کمیته ماده ۲ چهاردهمین جلسه شورای هماهنگی اقتصادی مصوب شده است، گفت: بر اساس این مصوبات بخشی از مشکلات مربوط به تعهدات ارزی صادرکنندگان بعد از سه سال بلاتکلیفی حل می‌شود. صادرکنندگان به مقصد کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲ فروردین ماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۶ مرداد ماه ۱۳۹۷ که تاکنون اطلاعات پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند، تا پایان سال ۱۴۰۰ مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

خالص حساب سرمایه ۶۳ درصد تضعیف شده است

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: طبق آمار بانک مرکزی شاهد افزایش تراز منفی حساب سرمایه هستیم؛ بر این اساس خالص حساب سرمایه در نیمه نخست سال جاری، منفی ۶.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد تضعیف شده است که احتمال تشدید خروج سرمایه را به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: در شرایط خروج سرمایه از کشور آیا اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به نفع کشور است؟ اگر اجرای این سیاست به صلاح نیست، دولت آن را کمی به تأخیر بیندازد زیرا وقتی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی نداریم، خروج سرمایه بسیار خطرناک است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا