امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۳۵ هزار هکتار از کشت برنج در گلستان غیر مجاز است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به کشت ۶۵ هزار هکتار برنج در این استان گفت: ۳۵ هزار هکتار از این کشت غیر مجاز بوده و باید با آن برخورد شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مختار مهاجر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه استان گلستان ۶۹۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد، گفت: ۳۳ هزار هکتار باغ در این استان وجود داردو مابقی اراضی زراعی است. ضمن اینکه در این میزان اراضی و باغات ۵.۴ میلیون تن تولیدات زراعی، باغی و دامی است.

وی با بیان اینکه این استان در ۱۵ محصول کشاورزی و دامی مقام اول تا پنجم را دارد، اظهار داشت: در این استان ۳۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۳۳ هزار تن گوشت قرمز، ۷۰ هزار تن تخم مرغ و ۱.۳ میلیون تن گندم تولید می‌شود.

مهاجر میزان تولید جو را نیز بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار تن و دانه‌های روغنی را حدود ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: دانه‌های روغنی در این استان شامل کلزا، سویا، پنبه و آفتابگردان است.

سمت گفت: در استان گلستان ۱۰۰ درصد روغن کشی در داخل خود استان انجام می‌شود و دو کارخانه تصفیه روغن و بسته بندی در این استان داریم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید شیر در استان ۷۰۰ تن در روز است، ادامه داد: در سال بین ۳۶۰ تا ۳۸۰ هزار تن شیر در استان تولید می‌شود ضمن اینکه تولید عسل نیز ۱۵۰۰ تن است.

مهاجر با اشاره به اینکه گندم، کلزا، سویا، آفتابگردان، پنبه و چغندرقند محصولات استراتژیکی هستند که در این استان تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: به ما تکلیف شده در استان یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن گندم تولید کنیم که ۲۷۰ هزار تن آن در خود استان مصرف می‌شود و مابقی را نیز تحویل شرکت پشتیبانی امور دام می‌دهیم.

سمت با اشاره به بالا بودن درصد پروتئین و گلوتن گندم تولیدی در استان گلستان، تصریح کرد: گلوتن گندم تولیدی در استان ما ۳۰ تا ۴۳ درصد است و با توجه به کیفیت بالای این گندم معمولاً آن را با گندم‌های سایر استان‌ها مخلوط می‌کنند تا کیفیت نان تولیدی بالا برود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عمده گندم استان را باید به شرکت بازرگانی دولتی تحویل دهیم، کارخانجات آرد استان فقط با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

مهاجر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید چغندر قند در این استان افزود: شکر در حال حاضر ارزان‌ترین جنس برای تأمین انرژی خانواده‌هایی است که زیر خط فقر قرار دارند. شکر در دنیا یک محصول استراتژیک و حربه‌ای برای کنترل کشورهاست. به طوری که سر بزنگاه کشورهای تولید کننده این محصول آن را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند. به همین جهت همواره باید مقداری از این محصول در داخل تولید شود تا بتوانیم مقداری از آن را نیز وارد کنیم. در غیر این صورت اگر بدانند کشوری نیاز کامل به شکر دارد، آن را در اختیارش قرار نمی‌دهند.

مهاجر با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از ۱۵ سال گذشته طرح تحقیقاتی را آغاز کرده که براساس آن تولید چغندر از کشت بهاره به کشت پاییزه منتقل شود، گفت: بر این اساس محصول می‌تواند از نزولات جوی و آب باران استفاده کند و نیاز کمتری به مصرف آب دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه به دلیل کیفیت پایین ارقام تولیدی در سال ۹۲ مانع از کشت آن در استان گلستان شدیم، گفت: بعد از دو سال مؤسسه تحقیقات چغندر قند ارقام جدیدی را وارد و اصلاح کرد که با سه نوبت آبیاری ۱۲۰ تن در هکتار محصول تولید می‌کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۴ هزار هکتار سطح زیر کشت چغندر در این استان است و ما برنامه ریزی کردیم این میزان را به ۲۰ هزار هکتار برسانیم.

مهاجر درباره زمان اجرای این طرح نیز عنوان کرد: در حال حاضر به دنبال سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه چغندر قند در استان گلستان هستیم. بعد از ایجاد کارخانه اقدام به توسعه کشت خواهیم کرد چرا که در حال حاضر کارخانه در استان نداریم و حمل و نقل محصول مشکل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در ادامه بااشاره به کشت گیاهان دارویی در این استان نیز اظهار داشت: سه هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان است و بسته به بازار محصولات و شرایط اقلیمی سالانه بین ۸ تا ۱۳ هزار هکتار زیره و گل گاو زبان در استان کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد کشت سبزی و صیفی استان در گلخانه انجام می‌شود خاطرنشان کرد: ما برنامه‌ای داریم که دو هزار هکتار کشت گلخانه در استان داشته باشیم که در این گلخانه‌ها ۸۰۰ هزار تن محصولات سبزی و صیفی تولید می‌شود. ضمن اینکه با اجرای این طرح ۸ هزار هکتار از اراضی فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه منتقل می‌شود.

مهاجر با اشاره به کشت برنج در این استان ادامه داد: در استان گلستان ۱۵ هزار هکتار اراضی نسقی داریم که آب این اراضی از چشمه‌ها و قنوات تأمین می‌شود و در طول تاریخ نیز همیشه به همین صورت بوده است. علاوه بر این ۵ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریای خزر نیز در غرب استان وجود دارند که حالت باتلاقی دارند و فقط می‌توان در این اراضی کشت برنج انجام داد. برنامه‌ای داریم که هشت هزار هکتار کشت مستقیم برنج داشته باشیم که این بین ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار مترمکعب آب نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: براساس توافق وزارت نیرو و وزارت جهادکشاورزی در صورتی که مصرف آب برای کشت برنج تا ۷ هزار مترمکعب باشد، کشت محصول در استان بلامانع است.

مهاجر با اشاره به تصویب ممنوعیت کشت برنج در مجلس تأکید کرد: بعد از این قانون اجازه دادند که اگر شرایط خشکسالی در کشور نبود، متناسب با شرایط هر منطقه می‌توان اجازه کشت محصول را صادر کرد که بر این اساس ما ۳۰ هزار هکتار کشت برنج را در استان مصوب کردیم که ۱۵ هزار هکتار آن به صورت نسقی، ۵ هزار هکتار باتلاقی و ۱۰ هزار هکتار مستقیم و خشکه کاری است.

وی ادامه داد: با این وجود از چند نقطه جای فرار برای کشاورزان وجود دارد و تولید کنندگان اطاعت پذیری کامل را ندارند. قوه قهریه نداریم که بتوانیم با آنها برخورد کنیم. بنابراین تصاویر ماهواره‌ای نشان داده امسال حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار هکتار کشت برنج در استان گلستان انجام شده و ۳۰ هزار هکتار آن مجاز است و مابقی نیز غیر مجاز است که باید با آن برخورد شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا