بین الملل

صنعت گردشگری تا ۲۰۲۴ هم به دوران قبل کرونا بر نمی‌گردد

سازمان ملل پیش بینی کرده است که صنعت گردشگری در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴ هم به سطح قبل از همه‌گیری بیماری کرونا باز نمی‌گردد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) اعلام کرد که گردشگری جهانی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ در سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته است.

این گزارش آورده است که سال ۲۰۲۰، بدترین سال ثبت شده صنعت گردشگری جهانی در طول تاریخ بود، زیرا گردشگری به میزان ۷۳ درصد کاهش یافت، این در حالی است که در این سال بیماری کرونا در سراسر جهان کاهش پیدا کرده بود اما در اوایل سال جاری نیز شیوع دوباره اومیکرون به گردشگری لطمه وارد کرده است.

به گفته این نهاد سازمان ملل، انتظار نمی‌رود که ورود گردشگران به سراسر جهان تا سال ۲۰۲۴ به میزان قبل از شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان برگردد، به طوری که این سازمان در گزارشش آورده است که «سرعت بهبود گردشگری در سراسر مناطق جهان به میزان مختلف محدودیت‌های رفت آمد و حمل و نقل کشورها، نرخ واکسیناسیون و اعتماد مسافران، برمی گردد».

در اروپا و آمریکا، تعداد گردشگران خارجی در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۱۹ و ۱۷ درصد افزایش یافته است. در همین حال، در خاورمیانه، گردشگری در سال گذشته ۲۴ درصد کاهش یافت، در حالی که در منطقه آسیا و اقیانوسیه گردشگری ۶۵ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۲۰ و ۹۴ درصد کمتر از سطح قبل از شیوع ویروس کرونا بود.

این سازمان افزایش ۳۰ تا ۷۸ درصدی گردشگری خارجی را در سال جاری طی سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده بود این در حالی است که گردشگری بسیار پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ صورت گرفت.

درآمد گردشگری در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل آن ۷۲ درصد کاهش داشته است، در همین خصوص این سازمان آورده است که سهم اقتصادی گردشگری در سال ۲۰۲۱ [که در تولید ناخالص داخلی مستقیم گردشگری اندازه‌گیری می‌شود] ۱.۹ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود که بالاتر از ۱.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ است، اما این میزان هنوز بسیار کمتر از ارزش قبل از همه‌گیری ۳.۵ تریلیون دلار بود، است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آخرین براوردهای ضربه شیوع بیماری کرونا بر صنعت گردشگری ایران نشان می‌دهد خسارت مالی صنعت گردشگری ایران در دوران کرونا فراتر از ۳۲ هزار میلیارد تومان شده و آمار بیکاری در این صنعت، طبق اعلام معاونت گردشگری، به بیش از ۴۴ هزار نفر رسیده است.

مراکز بین راهی، مراکز پذیرایی، اقامتگاه‌های بومگردی، راهنمایان گردشگری و مؤسسات آموزشی به ترتیبِ میزان زیان مالی و بیکاری، از دیگر گروه‌های خسارت‌دیده در صنعت گردشگری به شمار می‌آیند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا