بین الملل

افزایش شدید قیمت گاز در اتحادیه اروپا

تنش بین کشورها مختلف اروپایی سبب شده که قبوض انرژی اروپا به بالاترین سطح تاریخی برسد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید قیمت انرژی در سراسر جهان باافزایش بی سابقه‌ای روبرو شده است به طوری که کشورهای مختلف را با فشارهای ژئوپلیتیکی تهدید می‌کند.

به گفته کادری سیمسون، کمیساریایی انرژی اروپا، افزایش قیمت گاز به وضوح بر قیمت انرژی در این قاره تأثیر گذاشته، با این حال، نزاع بین کشورهای مختلف و احزاب درون کشورها تأثیر منفی روی این امر داشته است.

بنابر گزارش‌های اتحادیه اروپا روز جمعه قیمت هر ۱۰۰۰ متر مکعب گاز در این قاره ۹۱۵ دلار به فروش رفته که به ازای هر مگاوات ساعت براساس خانوار ۷۸ یورو یا ۸۸.۵ دلار افزایش یافته است.

با این حال مصرف گاز در اروپا در ماه دسامبر، آنها در اروپا به رکورد ۲۲۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید که تقریباً ۴۰۰ درصد از ابتدای سال افزایش داشته است.

سیمسون روز شنبه پس از دیدار با وزرای انرژی اروپا در فرانسه گفت: «این زمان بسیار مهمی برای بخش انرژی، هم برای وضعیت فعلی و هم برای آینده اتحادیه اروپا است». به طوری که در کوتاه مدت، ما با قیمت‌های غیرمعمول بالای کالاهای انرژی مواجه هستیم به همین دلیل این روند با تنش‌های ژئوپلیتیک بین کشورهای مختلف اروپا تشدید شده است.

او تأیید کرد که قیمت‌های نجومی فعلی برق و گاز در اتحادیه اروپا بار غیرقابل تحملی را بر صاحبان خانه و مشاغل در سراسر اتحادیه اروپا وارد کرده است. بنابراین رهبران هر کشور باید تمام اقدامات ممکن را برای جلوگیری از شوک‌های بازار در آینده انجام می‌دهند.

سیمسون گفت: اقدامات برای حمایت از مصرف کنندگان به بیش از ۲۱ میلیارد یورو (۲۴ میلیارد دلار) رسیده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا