بین الملل

جوسازی رسانه های غربی کار دست روبل روسیه داد

سهام و ارز ملی روسیه در بحبوحه عدم اطمینان ژئوپلیتیکی به خاطر احتمال حمله روسیه به اوکراین در حال کاهش است

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، بازار سهام روسیه روز دوشنبه بیش از ۴ درصد سقوط کرد، پس از دو هفته کاهش مداوم روبل روسیه، حالا پول ملی این کشور به ضعیف‌ترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده و ۷۸ روبل کاهش در برابر دلار آمریکا را تجربه کرده است.

این سقوط در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی رو به گسترش ناشی از ادعاهایی مبنی بر برنامه ریزی روسیه برای حمله به اوکراین رخ می‌دهد که به طور مرتب توسط مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده مطرح و توسط رسانه‌های اصلی غربی منتشر می‌شود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران آلفا بانک گفتند: «ما انتظار داریم سهام روسیه امروز به دلیل تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در آخر هفته، زیان بیشتری را تجربه کنند.»

رنسانس کپیتال در یادداشتی به مشتریان خود گفته است که در صورت تشدید تنش نظامی، روبل ممکن است تا ۲۰ درصد به دلار کاهش یابد.

بانک مرکزی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد خرید ارز خارجی را بر اساس قوانین مالی برای کاهش فشار بر روبل متوقف کند. رگولاتور همچنین گفت که تمام ابزارهای لازم برای کاهش تهدیدات بی ثباتی مالی را در اختیار دارد.

انتظار می‌رفت که مقامات غربی روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کنند تا اقدامات تلافی جویانه را علیه روسیه با هم هماهنگ کرده و درباره تحریم‌های جدید ضد روسیه در صورت حمله نظامی مسکو به اوکراین و سرعت دادن به آن به بحث و گفتگو بپردازند.

رسانه‌ها مدعی هستند که روسیه بیش از ۱۰۰۰۰۰ سرباز در مرز با اوکراین جمع کرده و برخی از مقامات غربی معتقدند که تهاجم نظامی از دیگر مناطق روسیه به سمت اوکراین نیز صورت خواهد گرفت.

بریتانیا و ایالات متحده به برخی از کارکنان دستور داده‌اند که از سفارتخانه‌های خود در اوکراین به همراه خانواده‌هایشان به خانه بازگردند.

مقامات روسیه بارها اتهاماتی مبنی بر برنامه ریزی مسکو برای حمله به اوکراین را که از نوامبر سال گذشته توسط واشنگتن و متحدانش مطرح شده بود، رد کرده و این ادعاها را تلاش‌های بی اساس برای القای «هیستری» توصیف کردند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا