گردشگری

پیگیری "قاچاق ناخواسته" گردشگران خارجی در ایران!

به منظور جلوگیری از درگیری گردشگران خارجی با “قاچاق ناخواسته”‌ و بازداشت این گردشگران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با سازمان تعزیرات حکومتی و گمرکات کشور وارد مذاکره و تعامل شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران از نشست محمدحسین صوفی، مدیرعامل این کانون با علی وکیلی ـ مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران ـ و علی مرادی ـ معاون مدیرکل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی کشورــ برای همکاری در رفع مشکل تردد گردشگران خارجی در ایران، خبر داد.

این همکاری به دنبال بروز مشکل در زمینه حضور بیش از سه ماه خودرو گردشگران خارجی در کشور و اعلام وقوع قاچاق ـ بر اساس قوانین و مقررات حاکم ـ از سوی گمرکات اجرایی کشور به سازمان تعزیرات حکومتی است که به بازداشت و در مواردی زندانی شدن جهانگردان منتج می‌شد.

در این نشست سه جانبه قرار شد بخشنامه اجرایی مبنی بر ضرورت تعامل و هماهنگی بیش از پیش با کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران توسط گمرکات اجرایی کشور تنظیم و به تمام مبادی ورودی و خروجی کشور ابلاغ شود تا پیش از اعلام وقوع “قاچاق” که به صورت ناخواسته توسط گردشگران خارجی به ثبت می‌رسید، اقدامات لازم از سوی این کانون انجام شود.

بر این اساس، پس از آغاز همکاری‌های بین این سه نهاد، گمرکات کشور به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اعلام خواهد کرد تا از طریق تعامل با کلوپ جهانگردی و اتومبیلرانی کشورِ مبدأ به جهانگردانی که بیش از مدت مقرر در ایران حضور دارند، در خصوص تعیین وضعیت خروج وسایل نقلیه موتوری آن‌ها از ایران هشدار دهند تا از درگیری گردشگران خارجی با موضوع قاچاق ناخواسته پیشگیری شود.

روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد: جهانگردانی که در این زمینه دچار سردرگمی و یا موانعی شده‌اند می‌توانند با امور بین‌الملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تماس بگیرند.

بنابر توضیح انجمن واردکنندگان خودرو، مطابق قانون قاچاق کالا و ارز، خودروهای گذر موقت سه ماه اجازه تردد در سطح شهر را دارند و پلاک آن‌ها به مدت سه ماه دیگر قابل تمدید است. خودروهایی که در گذشته با عنوان گذر موقت وارد کشور شده، اما خارج نشده‌اند، قاچاق به شمار می‌روند. این خودروها توسط پلیس توقیف و فرد مالک به عنوان قاچاقچی دستگیر خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا