بانکبانک و بیمه

اقدامات مهم بانک مسکن در راستای ۵ فرمان رییس‌جمهور

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به ۵ فرمان رییس جمهور به نظام بانکی گفت: در همین مدت کوتاه اقدامات بسیار خوبی از سوی نظام بانکی کشور صورت گرفته که برخی از اثرات این اقدامات را در فضای جامعه شاهد هستیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن در مراسم چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر، از حضور سید محمد حسینی معاون امور مجلس ریاست جمهوری در این مراسم تقدیر کرد و گفت: حضور معاون محترم رییس‌جمهوری در سنگر مقدم تامین مالی بخش مسکن را به فال نیک می‌گیریم و در حضور شما مجددا با این وعده رییس‌جمهوری عهد و پیمان می‌بندیم که به صورت جهادی و مستمر، از هیچ کوششی در جهت تحقق این هدف دریغ نکنیم.

مدیر عامل بانک مسکن در ادامه اظهارات خود بانک مسکن را یکی از بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای کشور خواند و گفت: یکی از وظایف اصلی بانک مسکن تامین مالی مسکن شهری و روستایی است. بعد از انقلاب شکوهمند طرح‌های مختلفی در حوزه مسکن داشتیم که اولین آن طرح مسکن شهید رجایی بود که برای اقشار محروم جامعه ساخته شد و بعد از گذشت سال‌ها هنوز هم این طرح در ذهن ما باقی مانده است. بعد از آن طرح مسکن مهر بود که بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در این طرح ساخته شد که تجربه آن طرح می‌تواند راهگشای خوبی برای اجرای پروژه عظیم نهضت ملی مسکن باشد.

وی در ادامه افزود: در طرح اقدام ملی نیز بیش از ۲۸۰ هزار نفر از متقاضیان واجد شرایط نزد بانک مسکن تودیع سپرده کردند که مبلغی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز از سهم الشرکه خود برای اجرای این طرح به حساب بانک واریز کردند. اقدامات لازم در این طرح آغاز شده و تفاوتی که طرح اقدام ملی با طرح مسکن مهر دارد این است که از ابتدا مالک هر یک از واحدها در این پروژه مشخص است. در حال حاضر نیز بانک مسکن رقمی بالغ بر ۹۶۰ میلیارد تومان از سهم الشرکه خود برای اجرای پروژه‌ها واریز کرده است.

شایان با بیان اینکه چنانچه در دولت یازدهم پروژه مسکن مهر متوقف نمی‌شد، امروز ما با بحران مسکن مواجه نبودیم، عنوان کرد: اگر اشکالات فنی پروژه مسکن مهر رفع می‌شد و ساخت مسکن با قوت ادامه پیدا می‌کرد امروز ما شاهد مشکلات موجود در حوزه مسکن نبودیم، چراکه مقوله مسکن مقطعی و مربوط به یک دولت نیست بلکه یک پروژه مستمر و پایدار است که باید با توجه به نیاز جامعه ادامه پیدا کند.

مدیر عامل بانک مسکن همچنین اظهار داشت: بعد از طرح اقدام ملی، در دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن کلید خورد و تا الان بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند که بعد از ثبت نام اولیه، نوبت به ثبت نام افراد مجرد بالای ۲۳ سال رسید. در طرح نهضت ملی، مجلس بانک‌ها را مکلف کرد تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن اختصاص دهند که سهم بانک مسکن در بین ۲۷ بانک و موسسه مالی و اعتباری، ۲۰ درصد معادل ۶۳ هزار میلیارد تومان است.

وی در ادامه به جلسه مهم مدیران بانکی کشور با رییس‌جمهور بعد از ۱۱ سال اشاره کرد و گفت: ریاست محترم جمهوری در این جلسه ۵ فرمان به سیستم بانکی صادر کردند. در همین مدت کوتاه اقدامات بسیار خوبی از سوی نظام بانکی کشور صورت گرفته که برخی از اثرات این اقدامات را در فضای جامعه شاهد هستیم.

شایان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بانک مسکن در زمینه ۵ فرمان صادر شده از سوی رییس‌جمهور، گفت: اولین فرمان رییس جمهوری سخت گیری بر افراد بدحساب بود. خیلی از مشتریان بدحسابی که منابع بانک را نزد خود منجمد کرده‌اند باید با شدت با آن‌ها برخورد صورت گیرد تا منابعی که از بانک در اختیار افراد قلیلی قرار گرفته به چرخه تولید بازگردد. فرمان دوم رئیس جمهور تسهیل پرداخت وام به مردم بود که همکاران خوب ما در تمام کشور کارگروه‌هایی برای حسن اجرای این فرمان تشکیل دادند و دستورالعمل‌های لازم برای پرداخت تسهیلات بدون ضامن تا سقف یک میلیارد ریال نیز صادر شد. سومین فرمان واگذاری بنگاه‌های تولیدی تملیک شده است که بانک مسکن در این زمینه به دلیل فعالیت در بخش مسکن واحدهای تولیدی کمتری دارد و در خصوص اندک واحدهای تولیدی موجود نیز دستورات لازم در جهت حمایت و مذاکره با مالکان آنها برای فعالسازی این واحدهای تولیدی صادر شده است.

وی افزود: چهارمین فرمان استرداد سود مازاد دریافتی از مشتریان بود. در این زمینه هم علمای عظام و هم قوانین پولی بانکی بر این مسئله تاکید داشته‌اند اما برخی بانک‌ها در قراردادهای مشارکتی خود بیش از نرخ شورای پول و اعتبار سود مشخص کرده بودند که این بانک‌ها نیز موظف شدند سود مازاد دریافتی را بازپرداخت کنند. مورد پنجم از فرامین رییس‌جمهور نیز مربوط به بازنگری در مقررات بانکی به نفع مردم و در راستای اجرای عدالت بود. در این زمینه نیز ما در بانک مسکن از ابتدای سال و در راستای شعار سال، کارگروهی تشکیل دادیم که قوانین و مقررات دست و پاگیر را حذف و به واحدهای سراسر کشور بانک ابلاغ کردیم.

مدیر عامل بانک مسکن خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که بعد از فرامین ریاست جمهوری مورد توجه و استقبال همکاران ما در مجموعه بانک مسکن نیز قرار گرفت، مسئله پرداخت اقساط به صورت پلکانی و بلند مدت است، چراکه باتوجه به وضعیت کاهش قدرت خرید مردم، این اقدام می‌تواند کمک شایانی به مردم در پرداخت اقساط باشد.

شایان در بخش پایانی اظهارات خود به مسئله تامین مالی از طریق بازار سرمایه که برای اولین بار در بانک مسکن صورت گرفت اشاره کرد و گفت: برای ساخت یکی از آزادراه ها، تامین مالی و ضمانت لازم را از طریق بازار سرمایه تامین انجام دادیم و توانستیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا