صنعت، معدن، تجارت

تهیه طرح آمایش صنعتی استانها/۱۷۱۵واحد اقتصادی به چرخه تولید برگشت

خرم‌آباد- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تهیه طرح آمایش صنعتی استان‌ها خبر داد و گفت: امسال ۱۷۱۵ واحد اقتصادی در کشور احیا شده و به چرخه تولید برگشتند.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی رسولیان امروز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صمت لرستان گفت: تشکر می‌کنم از زحمات «بهزاد منصوری» رئیس سابق سازمان صمت لرستان که انصافاً در این مدتی که مسئولیت را برعهده داشتند تلاش‌های خوبی برای ارتقای صنعت استان داشتند و امیدوارم در فضای جدیدی که فعالیت می‌کنند موفق باشند.

وی با بیان اینکه امروز معارفه آقای جعفری را داریم، ایشان نیروی جوان، فعال و از داخل مجموعه سازمان هستند، تصریح کرد: فرآیند انتخاب مدیران در وزارت صنعت، معدن و تجارت اینگونه است که مدیرانی که پیشنهاد می‌شوند مراحلی طی می‌کنند و هم از نظر دانش و علم مورد بررسی جدی قرار می‌گیرند و هم از نظر توانمندی‌های مدیریتی و تجارب، آشنایی با ظرفیت‌های منطقه‌ای و محلی و شناخت نسبت به موضوعات بررسی می‌شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: آقای جعفری همه خصوصیت‌ها را به درستی داشتند، همراه و همسوی با نظام و دولت مردمی هستند و ان شاءالله با کمک بخش خصوصی و مسئولین در حوزه صنعت استان موفق باشند.

تهیه نقشه صنعتی کشور برای توسعه استان‌های محروم اثر گذار است

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه اخیر با رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: رهبر انقلاب به نکاتی اشاره کردند که نشان از اشراف کامل ایشان به حوزه صنعت و اقتصاد و دغدغه‌های بخش خصوصی بود؛ رهبری دولت را مأمور کردند به اینکه نقشه صنعتی خوبی برای کشور تهیه شود.

وی با بیان اینکه تهیه نقشه صنعتی کشور می‌تواند برای استان‌هایی که محرومیت دارند بسیار اثر گذار باشد، تصریح کرد: ظرفیت‌های لرستان برای توسعه بسیار بالاست، اگر به توان بخش خصوصی اعتماد کنیم و نقشه راه منسجمی باشد حتماً توسعه صنعتی اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه بخش عمده مشکلات حوزه صنعت به بروکراسی برمی گردد که دولت‌ها ایجاد کرده‌اند، افزود: رهبری به تسهیل فرآیندها اشاره کردند و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و حرکت در مسیر دانشی شدن بنگاه‌های اقتصادی را تاکید داشتند.

رسولیان با اشاره به اینکه محدودیت‌هایی که برای واردات برخی کالاها اعمال شده به صنعت کشور کمک کرده است، گفت: اما این نکته را بدانیم که باید به سوی تکنولوژی‌های جدید حرکت کنیم تا با بنگاه‌های اقتصادی خارجی رقابت کنیم.

طراحی سامانه‌های جامع در راستای الکترونیکی شدن و شفافیت امور

وی با بیان اینکه چند کار را در وزارت صمت شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: نخست طرح آمایش صنعتی استان‌ها است که در این راستا اطلاعات بسیاری از استان‌های جمع آوری شده است، ظرفیت‌ها شناسایی شده و امیدواریم در آینده نزدیک بسته مشخص و عملیاتی برای استان‌ها ایجاد کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع الکترونیکی شدن فرآیندها و مسئله شفافیت اشاره کرد و گفت: باید تمام فرآیندها الکترونیکی باشد و اطلاعات شفاف در اختیار افراد باشد؛ لذا در این راستا سامانه‌های جامعی را داریم طراحی می‌کنیم که به کنترل هوشمند بازار هم کمک می‌کند.

رسولیان همچنین به مسئله اصلاح ساختارها در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود: ساختار جدیدی مبتنی بر اهداف وزارت خانه با کمک بخش‌های علمی تهیه شده و بخش‌هایی اجرایی شده است، در این ساختار صنعت و معدن و محوریت بخش خصوصی به صورت ویژه دیده شده که نتایج آن برای کشور اثر گذار خواهد بود.

۷ هزار هکتار اراضی جدید به شهرک‌های صنعتی اضافه شد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما موظفیم زمین مورد نیاز را برای صنایع خود ایجاد کنیم، گفت: امسال در سطح کشور نزدیک به ۷ هزار هکتار اراضی جدید به شهرک‌ها اضافه کرده‌ایم؛ توسعه هم مبتنی بر ظرفیت‌ها و توجه به مناطق محروم است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به تأمین برق مورد نیاز صنایع خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۵۰۰ مگاوات توافق نامه با وزارت نیرو برای تأمین پست‌های برق امضا کرده‌ایم که ظرف یک تا دو سال این بخش انجام می‌شود.

امسال موفق شدیم ۵۰ شرکت را به دانش بنیان تبدیل کنیم

رسولیان با تاکید بر اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از برنامه‌های وزارت صمت است، افزود: در این رابطه تسهیلات ویژه ای قائل شده‌ایم از جمله تخفیف‌ها و کمک‌های مالی و تسهیلات؛ همچنین امسال موفق شدیم ۵۰ شرکت اقتصادی و تولیدی را به دانش بنیان تبدیل کنیم و به ۱۲۰ شرکت هم زمین واگذار کرده‌ایم.

وی ایجاد کارگاه‌های کوچک را یکی از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت برشمرد و گفت: ۷۰۰ واحد کارگاهی کوچک را در کشور ایجاد کرده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه لرستان دارای ظرفیت‌های بالایی است اما واحدهای راکدی دارد، تصریح کرد: امسال تلاش‌های خوبی شده و ۳۶ واحد راکد در لرستان فعال شده است.

رسولیان خاطرنشان کرد: در سطح کشور هم ۱۷۱۵ واحد اقتصادی احیا شده است و شاهد روند کاهشی تعداد واحدهای تعطیل هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا