بین الملل

سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در آفریقا

اتحادیه اروپا قرار است میلیاردها دلار برای رقابت با چین در قاره آفریقا سرمایه گذاری کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در داکار پایتخت سنگال اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد ۱۵۰ میلیارد یورو (۱۷۱ میلیارد دلار) در توسعه آفریقا سرمایه گذاری کند. این اعلامیه پیش از نشست آتی بین اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا در هفته آینده منتشر شد.

در این اجلاس، سرمایه‌گذاری‌ها مورد توجه قرار خواهند گرفت زیرا آنها ابزار جاه‌طلبی اتحادیه اروپا در آفریقا هستند. فون در لاین گفت: در این زمینه اروپا قابل اعتماد ترین شریک برای آفریقا و شاید تا حد زیادی مهم‌ترین آن باشد.

این پیشنهاد اولین طرح منطقه‌ای از طرح سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد یورویی (۳۴۰ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا است که هدف آن توسعه زیرساخت‌های عمومی و خصوصی در سراسر جهان از هم اکنون تا سال ۲۰۲۷ است.

با این حال گزارش شده است که منابع مالی از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعدادی از نهادهای مالی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو تأمین خواهد شد. با این حال، تاکنون اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی جمع آوری یا هزینه کرد دقیق این پول منتشر نشده است.

طرح اتحادیه اروپا به عنوان پاسخی به ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) در نظر گرفته می‌شود، یک برنامه زیرساختی جهانی که توسط چین در سال ۲۰۱۳ در آفریقا راه‌اندازی شد. در دهه گذشته، چین میلیاردها دلار در ساخت جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و بنادر در سراسر جهان سرمایه‌گذاری کرده که به ایجاد پیوندهای تجاری و روابط دیپلماتیک جدید با کشورهای مقصد منجر شده است.

تا دسامبر سال گذشته ۱۴۵ کشور، عمدتاً در آسیا و آفریقای جنوب صحرا این ابتکار چین را امضا کردند. بر اساس پایگاه داده طرح کمربند و جاده چین در حال حاضر ۲۶۳۱ پروژه با ارزش مجموع ۳.۷ تریلیون دلار را در آفریقا پوشش می‌دهد.

اتحادیه اروپا در خصوص بدهکار کردن کشورهای امضاکننده طرح پکن را مورد انتقاد قرار داده است. در همین حال، فون در لاین اخیراً طرح زیرساخت‌های جهانی اتحادیه اروپا را «جایگزین واقعی» برای طرح چین خواند و گفت: طرح اتحادیه اروپا با هدف «ایجاد پیوندهای قوی و پایدار و نه وابستگی، بین اروپا و جهان» خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا