اقتصاد کلان

جزئیات گردش تجاری ایران با روسیه و اوکراین

مجموع تجارت خارجی ایران با روسیه و اوکراین در سال جاری حدود دو میلیارد دلار بوده که در این میان سهم اوکراین ناچیز است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، در جریان تنش‌های اخیر بین روسیه و اوکراین و احتمال وقوع جنگی که بین دو کشور مطرح است، اوضاع تجارت خارجی ایران با روسیه و اوکراین به عنوان دو طرف تجاری، از گمرک پیگیری شد و لطیفی سخنگوی- گمرک ایران- آمار  این تجارت را به ایسنا ارائه کرد که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

وزنه سنگین روسیه در تجارت حدود دو میلیارد دلاری

بر اساس این گزارش در ۱۰ ماهه امسال، در مجموع تجارت خارجی ایران حدود ۱۳۳.۶ میلیون تن کالا به ارزش ۸۰ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار بوده است و رقمی که برای حجم تجارت خارجی ایران با روسیه و اوکراین در مجموع ثبت شده به حدود چهار میلیون تن به ارزش کمتر از دو میلیارد دلار می رسد ولی عمدتا به روسیه اختصاص دارد.

تجارت ۱.۸ میلیارد دلاری ایران-روسیه

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تجارت ایران و روسیه در دوره مورد بررسی در مجموع حدود ۳.۸ میلیون تن به ارزش حدود ۱.۸ میلیارد دلار بوده است که از این میزان سهم واردات ایران از روسیه ۲.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار است که در مقایسه با ۱۰ ماهه پارسال ۱۱.۵ درصد از لحاظ وزن و ۳۰.۶ درصد از نظر ارزش افزایش دارد. در سال گذشته واردات ایران از روسیه ۲.۶ میلیون تن به ارزش ۹۰۱ میلیون دلار بوده است.

ایران از روسیه چه اقلامی وارد کرده است؟

عمده واردات ایران از روسیه با ۲.۶ میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به محصولات غذایی و البته کالاهای اساسی اختصاص دارد؛ به طوری که بیش از ۶۹۴ میلیون دلار گندم، ۷۲.۲ میلیون دلار ذرت و یا جو و دانه های سویا وارد شده است. همچنین بین واردات از روسیه کالاهایی مانند روغن دانه‌های آفتابگردان، اقلام نیمه صنعتی و مواد اولیه، چوب، کاغذ روزنامه و حدود ۹.۱ میلیون دلار اقلام دارویی دیده می شود.

صادرات کمتر از یک میلیون تنی ایران به روسیه 

صادرات ایران به روسیه نیز حدود ۹۲۳.۱ هزار تن به ارزش ۴۸۵.۷ میلیون دلار بوده که این صادرات در ۱۰ ماهه سال گذشته ۸۱۱.۶ هزار تن به ارزش ۳۸۹.۷ میلیون دلار ثبت شده بود. بر این اساس در سال جاری صادرات به روسیه ۱۳.۷ درصد از نظر وزن و ۲۴.۶ درصد از نظر ارزش رشد دارد.

۶۰ درصد صادرات، محصولات کشاورزی است

حدود ۶۰ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی است که ۵۰۱.۵ هزار تن به ارزش ۲۹۱.۴ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. در بین اقلام صادراتی به روسیه می‌توان به ۲۰ میلیون دلار فلفل، ۴۶ میلیون دلار پسته، ۱۶.۵ میلیون دلار انگور و یا کالاهای دیگری مثل  معدنی، سنگ آهن و یا شیمیایی اشاره کرد.

تجارت ایران و اوکراین در حد ۱۶۲ میلیون دلار 

اما در رابطه با تجارت ایران و اوکراین مجموع تجارت خارجی در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۵۰.۸ هزار تن به ارزش بیش از ۱۶۲.۵ میلیون دلار بوده است.

واردات صورت گرفته از اوکراین به ایران ۱۷۴.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۱۱۱.۷ میلیون دلار گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱.۶ درصد از لحاظ وزن  کاهش و ۱۰۵.۷ درصد از لحاظ ارزش افزایش داشته است. از اقلام وارداتی از اوکراین می‌توان گندم، ذرت، روغن آفتابگردان، ماشین آلات و یا برخی تجهیزات نفتی نام برد. 

رشد صادرات به اوکراین

صادرات ایران به اوکراین نیز در سال جاری ۷۶.۴ هزار تن به ارزش بیش از ۵۰.۸ میلیون دلار است که در ۱۰ ماهه سال گذشته ۵۵.۲ هزار تن به ارزش ۳۶.۲ میلیون دلار ثبت شده بود. بر این اساس صادرات ایران به اوکراین در سال جاری ۳۸.۴ درصد در وزن و ۴۰.۳ درصد در ارزش افزایش دارد.

ایران به اوکراین عمدتا محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی صادر کرده که به حدود ۲۸.۲ میلیون دلار در این بخش می رسد. از اقلام صادراتی می توان به ماهی، جگر ماهی و یا ۷.۱ میلیون دلار پسته، هفت میلیون دلار انگور و یا اقلام معدنی و شیمیایی اشاره کرد.

انتهای پیام  

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا