خودروصنعت، معدن، تجارت

کوییک و شاهین دو محصول اقتصادی سایپا خواهند شد/ سایپا و ایران خودرو می توانند نیمی از قطعات خودرو را به صورت مشترک بسازند/ صنعت خودرو را به برجام گره نمی زنیم/ با اقتصادی شدن تیراژ خودروها، مشکلات محصولات سایپا به حداقل می رسد

مدیرعامل سایپا گفت: این گروه خودروسازی با هدف ارتقاء کیفیت خودرو و پاسخ به انتظارات به حق مردم، از سال آینده تولید اقتصادی دو محصول کوییک و شاهین را دنبال خواهد کرد و در این راستا از همکاری مشترک با گروه صنعتی ایران خودرو در تولید قطعات خودرو استقبال می کنیم.

به گزارش سایپانیوز، محمدعلی تیموری در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ که به موضوع بررسی وضعیت کیفی خودروهای داخلی پرداخته بود، اظهار کرد: برای آنکه کیفیت و قیمت خودرو مناسب و در شان مردم شود، باید موضوع تولید اقتصادی خودروها با جدیت دنبال شود، به گونه ای که در یک تا دو خودرو که شرایط بهتری داریم، تولید انبوه صورت گیرد. 

او با بیان اینکه تولید اقتصادی زمانی حاصل خواهد شد که حداقل روزانه هزار و ۵۰۰ دستگاه از خودرو تولید شود، تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا از مردادماه سال آینده، این مهم را در دو خودرو کوییک و شاهین دنبال خواهد کرد؛ البته سایر خودروهای این مجموعه نیز تولید خواهد شد، ولی در دو خودرو یاد شده به جهت دیدگاه فنی، اقتصادی و کیفی شرایط برای تولید اقتصادی بسیار مناسب تر است.

مدیرعامل سایپا تاکید کرد: گروه خودروسازی سایپا، همان گونه که به سازمان حمایت اعلام کرده است تا ۱۰سال خدمات پس از فروش محصولات خود را انجام می دهد و تمام خودروها تا ۳۶ ماه گارانتی دارند، به همین جهت به مردم قول می دهیم که سال آینده با اقتصادی شدن تیراژ خودروها، مشکلات محصولات سایپا به حداقل برسد.

او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره ارتقاء کیفیت خودروهای تولید داخل، اظهار داشت: ارتقاء کیفی محصولات یک الزام است و در این مسیر گروه خودروسازی سایپا از تمام توان و دانش خود استفاده خواهد کرد تا خودروهای با کیفیت را روانه بازار مصرف کند.

تیموری درباره همکاری مشترک سایپا و ایران خودرو اظهار کرد: اگر دو مجموعه روی یک خودرو، سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، قیمت و کیفیت خودروها افزایش قابل توجهی خواهد یافت، بدین جهت در قطعاتی که هر یک از خودروسازان ظرفیت و پتانسیل دارند، می توان تولید را دنبال کرد.

او گفت: سایپا و ایران خودرو می توانند نزدیک به ۵۰ درصد قطعات یک خودرو را با استفاده از ظرفیت های یکدیگر تولید کنند و در چنین شرایطی است که تولید اقتصادی خودروها حاصل خواهد شد.

مدیرعامل سایپا درباره اینکه چرا قیمت خودرو در ایران بالا است، افزود: یکی از موضوعات اثرگذار در این بخش، الزام به رعایت استانداردهای ۸۵ گانه است، این امر باعث شده به طور متوسط هزار و ۴۵۰ یورو به قیمت خودرو اضافه شود.

او افزود: در حالی که خودروسازان ملزم به رعایت این سطح از استانداردها می شوند، ۷۰ درصد خودروهایی که در سطح کشور تردد دارند، یورو۲ و کاربراتوری هستند، در چنین شرایطی تولید خودرو یورو۵ چرا باید الزام باشد؟

تیموری با بیان اینکه برخی استانداردهای غیرضروری، قیمت تمام شده خودرو را بالا برده است، گفت: اگر از این قیبل الزام ها نباشد، قیمت خودرو روند صعودی به خود نمی گیرد. در حال حاضر قیمت خودروی تیبا، ۳ هزار و ۸۰۰ دلار است اما در بازار جهانی خودروی یورو۵، کمتر از ۶ هزار یورو وجود ندارد.

او گفت: اگر می خواهیم تولید خودروها اقتصادی شود، باید استانداردهای ۸۵ گانه مورد بازنگری قرار گیرد، البته وزارت صمت در حال مذاکره با سازمان ملی استاندارد است تا این موضوع مورد بررسی دقیق تری قرار گیرد.

تیموری با اشاره به مبحث واردات خودرو و چرایی برخی مخالفت ها تصریح کرد: گروه خودروسازی سایپا موافق واردات خودرو است و از این موضوع استقبال می کند، اگر واردات خودرو آزاد شود به طور قطع مجموعه سایپا نیز واردات برای مونتاژ برخی محصولات خارجی را در دستور کار قرار خواهد داد.

او با تاکید بر اینکه در هیچ کشوری تعرفه واردات خودرو صفر نیست و حتی کره هم تعرفه ۶۰ درصدی وضع کرده، اظهار کرد: اگر تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند، متناسب با آن بایستی تعرفه واردات در زنجیره تامین قطعات خودرو نیز کاهش پیدا کند.

ضرورت اصلاحات اساسی در صنعت خودرو

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه کیفیت موجود خودروها مناسب نیست و باید اصلاحات اساسی صورت گیرد، گفت: خودروسازی در سه بخش کیفیت، قیمت و طراحی تقسیم بندی می شود و متاسفانه در بخش طراحی از سایر کشورها عقب تر هستیم، از طرفی همان گونه که گفتیم هیچ کدام از تولیدات خودرویی ما اقتصادی نیست. زمانی یک خودرو به تولید اقتصادی می رسد که از آن خودرو یک میلیون دستگاه تولید شود اما وقتی چند سال زمان می برد که به چنین تیراژ تولیدی برسیم، نمی توان خودرو با کیفیت و قیمت مناسب تولید و روانه بازار مصرف کرد.

او افزود: اگر می خواهیم به تولید اقتصادی دست پیدا کنیم، ضرورت دارد که سالی حداقل یک میلیون دستگاه از یک خودرو تولید شود، بر اساس آنچه که گروه خودروسازی سایپا در بخش تجهیزات سرمایه گذاری (۶۰ هزار میلیارد تومان) کرده است می توان به تولید اقتصادی در یک الی دو محصول دست یافت؛ همان گونه که تقریبا در خودروی پراید توانستیم به تولید ۷۵۰ هزار دستگاه در سال برسیم.

به سمت خودروساز شدن در حال حرکت هستیم

تیموری درباره اینکه آیا ایران به معنای واقعی می تواند خودروساز شود یا خیر، اظهار کرد: در دهه ۹۰، گروه خودروسازی سایپا، وارد فضای طراحی خودرو شد و اکنون امکانات بسیار مناسبی در مرکز تحقیقات سایپا وجود دارد که به واسطه آن می توان موضوع طراحی خودرو را دنبال کرد، خودروهای کوییک و شاهین نیز دستاورد طراحی داخل است لذا با ورود به چنین فضایی به جرات می توان گفت که ایران می تواند خودروساز شود.

او با بیان اینکه در گذشته خودروهای مانند پراید و پیکان در داخل طراحی نشدند و با مهندسی معکوس امکان تولید آنها فراهم شد، یادآور شد: سیاست در آن زمان این گونه بود که با مهندسی معکوس تولید خودرو دنبال شود البته بخشی از آن هم به مباحث مالی بر می گشت؛ به عنوان مثال برای خرید دانش فنی یک موتور حداقل ۷۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است، در همین راستا سایپا موتور خودروهای کوییک و شاهین را طراحی نکرده است بلکه موتورهای موجود را تقویت کرده است. 

صنعت خودرو را به برجام گره نمی زنیم

تیموری درباره اینکه چگونه چین خودروساز شد و هنوز ایران نتوانسته است، گفت: خیلی از شرکت های تولیدکننده خودرو در قالب های مختلف وارد چین شدند و در تولید مشترک خودرو همکاری کردند، چرا که بازار چین بسیار وسیع است. اما در مقابل بازار ایران بسیار محدود است و خوش بینانه نیاز سالانه کشور بین یک و نیم میلیون دستگاه تا دو میلیون دستگاه خودرو است، لذا خودروسازان خارجی انگیزه ای برای رسیدن به چنین بازاری را ندارند، مگر آنکه بخواهند از ایران به بازار سایر کشورهای همسایه نفوذ کنند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند، ما تولید خودرو را به برجام گره نخواهیم زد، گفت: ما نگاهی به برجام و آینده آن نداریم، اگر برجام اتفاق بیفتد ما نیز از آن استفاده خواهیم کرد و اگر برجام محقق نشد، مسیر توسعه ای خودمان را ادامه خواهیم داد.

تیموری ادامه داد: هر زمان که نگاه ها به سمت برداشته شدن تحریم ها رفت، بیشتر به صنعت خودرو صدمه وارد کردیم؛ مانند دولت گذشته که یکسری از خودروسازان را بدون تحلیل وارد کشور کردیم و با تحریم دوباره ایران، از کشورمان خارج شدند.

او افزود: ما از تمام شرکت های خودروسازی دنیا که می خواهند وارد ایران شوند و سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، استقبال می کنیم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا