ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

مقایسه بیت کوین (BTC) و لایت کوین (LTC)

در چندسال اخیر علاقه و توجه افراد زیادی در سراسر دنیا به ویژه سرمایه‌گذران و کمپانی‌های بزرگ به بازارارزهای دیجیتال جلب شده است و هرچه جلوتر می‌رویم شاهد این موضوع هستیم که افراد بیشتری به این بازار ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذرای می‌کنند. جالب است بدانید که علاقه اصلی درصد بالایی از این افراد در ابتدا متوجه بیت کوین بوده است. ارز دیجیتال بیت کوین با نماد اختصاری BTC اولین رمز ارز بازار کریپتوکارنسی است که به عنوان طلای دیجیتالی شناخته می‌شود. در این چندسال ثروت افرادی که در بیت کوین سرمایه گذاری کردند، با افزایش قیمت این رمز ارز چندین برابر شده است.

از زمان پیدایش بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، صدها فورک از شبکه بلاک چین بیت کوین گرفته شده که در اثر آن ارزهای دیجیتال جدیدی به وجود آمده است. یکی از بزرگترین و مشهور‌ترین فورک‌ها مربوط به ارز دیجیتال لایت کوین (LTC) می‌باشد. به کلیه رمز ارزهایی که در بازارارزهای دیجیتال وجود دارند به غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود و لایت کوین را می‌توان آلت کوینی نامید که در اثر فورک شبکه بیت کوین به وجود آمده است.

مقایسه بیت کوین و لایت کوین

همچنین بخوانید

با اینکه بلاک چین لایت کوین بر اساس همان بلاک چین و روش تأیید اساسی بیت کوین می‌باشد، اما باز هم این دو رمز ارز تفاوت‌های کلیدی مهمی با یکدیگر دارند. در ادامه گزاش قصد داریم به مقایسه بیت کوین و لایت کوین و وضعیت قیمت آنها در بازار کریپتوکارنسی بپردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مقایسه اجمالی بیت کوین و لایت کوین:

  • بیت کوین و لایت کوین از الگوریتم‌های رمزنگاری متفاوتی استفاده می‌کنند: بیت کوین از الگوریتم رمزگذاری SHA-256 و لایت کوین از Scrypt استفاده می‌کند.
  • بیت کوین و لایت کوین هر دو از الگوریتم و مکانیسم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند.
  • لایت کوین قادر به تولید تعداد کوین بیشتری است.
  • ارزش بازار بیت کوین بسیار بالاتر از لایت کوین است.

بیت کوین چیست؟

همان طور که در بخش‌های ابتدایی این گزارش اشاره کردیم، بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی است که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی گردید. از آن زمان تا کنون این رمز ارز به عنوان یک روش پر سود برای سرمایه گذاری و یک روش مبادله مالی بحث برانگیز تبدیل شده است. برای حفظ اعتبار و امنیت تراکنش‌های این شبکه از یک پایگاه داده متمرکز به نام بلاک چین استفاده می‌کند که به قدرت محاسباتی غیرمتمرکز و جامعه متکی است.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های قابل توجه بیت کوین که آن را منحصر به فرد می‌کند عبارت‌اند از:

  • الگوریتم اثبات کار: مکانیسم اجماع و فرآیند اعتبار سنجی شبکه بیت کوین اثبات کار نام دارد که که از قدرت محاسباتی GPUها – و تا حدی کمتر CPUها – برای تأیید تراکنش‌ها و بلوک‌ها در بلاک چین استفاده می‌کند.
  • استفاده از SHA-256: تابع هشی که زنجیره بلوکی این شبکه را رمزگذاری می‌کند، SHA-256 بوده و این تابع هش قادر است تا ورودی را به یک خروجی با طول ثابت برای رمزگذاری تبدیل کند.

لایت کوین چیست؟

ارز دیجیتال لایت کوین ۲ سال بعد از راه اندازی بیت کوین یعنی در سال ۲۰۱۱ توسط یکی از مهندسین سابق کمپانی گوگل یعنی آقای چارلی لی راه اندازی شد. چارلی لی خبر راه اندازی اولین نسخه این رمز ارز را تحت عنوان نسخه لایت بیت کوین از طریق یک پبام اینترنتی و در یکی از فروم‌های محبوب بیت کوین اعلام کرد و بعد از آن فعالیت جدی شبکه برای توسعه پروژه لایت کوین آغاز گردید.

لایت کوین چیست؟

به همین دلیل، پروژه رمز ارزی لایت‌کوین بسیاری از ویژگی‌های بیت‌کوین را که چارلی لی و دیگر توسعه‌دهندگان احساس می‌کردند در مراحل اولیه آن به خوبی برای بیت‌کوین کار کرده است را برای لایت کوین هم به کار بردند. اما در هدف‌گذاری‌های لایت کوین جنبه‌های دیگری هم مورد توجه قرار گرفت که تا لایت کوین نسبت به بیت کوین بهتر توسعه پیدا کند.

برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های قابل توجه لایت کوین عبارتند از:

  • الگوریتم اثبات کار: شبکه لایت کوین از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند؛ اما به جای اینکه واحد پردازش مرکزی (CPU) یا واحد پردازش گرافیکی (GPU) تنها قدرت محاسباتی داشته باشد، به دسترسی با مقدار زیادی حافظه متکی است.
  • استفاده از Scrypt: لایت کوین (Litcoin) از Scrypt برای انجام فعالیت‌های خود استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که Scrypt هم از تابع SHA-256 استفاده می‌کند اما با این تفاوت که برای اثبات کار، نیازمندی‌های حافظه بسیار بالاتری نیاز است.اما مشکل اینجاست که این امر وابسته به واحدهای منطقی حسابی GPU (ALU) بوده و در نتیجه استفاده ماشین‌های استخراج ASIC را کاهش می‌دهد. با این حال، ماشین‌های استخراج Scrypt ASIC در سال ۲۰۲۱ ایجاد شدند، بنابراین لایت کوین ممکن است در آینده نیاز به یافتن راه‌حل‌های دیگری داشته باشد.

 

مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و لایت کوین

مهم‌ترین تفاوت بین ارز دیجیتال لایت کوین و بیت کوین، عملکرد هش آنهاست. همانطور که قبلا هم ذکر شد، بیت کوین برای عملکرد خود از تابع SHA-256 استفاده می‌کند که بسیار سریع در ALUهای واحدهای پردازننده گرافیکی پردازش می‌شود.

ارزش بازار (Market Capitalization) 

مورد دیگری که بیت کوین و لایت کوین در آن با یکدیگر تفاوت قابل توجهی دارند؛ ارزش بازار یا مارکت کپ آنهاست که این فاکتور به ارزش کل بازار کوین‌عهای ارائه شده این دو رمز ارز بستگی دارد. بیت کوین به دلیل توانایی بالا برای استخراج در فارمینگ‌های بزرگ و استخرهای استخراج محبوبیت بیشتری دارد. همچنین، تقاضا برای خرید بیت کوین هم به قدری بالا رفته که نرخ مبادله ارز دیجیتال به دلار بسیار بالایی دارد. لایت کوین اما ارزش بازار بسیار کمتری دارد. به علاوه توجه داشته باشید که بیت کوین عرضه کل کمتر و تقاضای بیشتری دارد.

تعداد کل عرضه

یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین بیت کوین و لایت کوین به تعداد کل کوین‌های قابل استخراج این ۲ ارز مرتبط است. بیت کوین هرگز نمی‌تواند از تعداد ۲۱ میلیون کوین بیشتر استخراج شود در حالیکه لایت کوین تعداد عرضه کل  ۸۴ میلیون را به خود اختصاص داده است. با اینکه در تئوری، این ویژگی یک مزیت قابل توجه برای لایت کوین به نظر می‌رسد. اما زمانی که بحث عرضه و تقاضا مطرح می‌شود. قضیه برعکس معنا می‌گردد. به این صورت که قیمت کلیه ارزهای دیجیتال توسط احساسات مصرف کننده و سرمایه گذار تعیین می‌شود و با توجه به محدود و کمتر بودن تعداد بیت کوین و محبوبیت بالای آن، میزان تقاضا برای خرید این رمز ارز بالا می‌رود و در نهایت منجر به افزایش قیمت بیت کوین با گذشت زمان خواهد شد.

تعداد کل عرضه

سرعت تراکنش

فاکتور مورد بررسی دیگری که برای این ارز دیجیتال مورد توجه قرار می‌گیرد، سرعت تراکنش‌هاست. اگرچه از نظر فنی تراکنش‌ها در یک زمان در شبکه‌های بیت‌کوین و لایت‌کوین اتفاق می‌افتند، اما زمان لازم برای تایید این تراکنش‌ها توسط سایر شرکت‌کنندگان شبکه متفاوت می‌باشد. درواقع ارز دیجیتال لایت کوین با هدف اولویت‌بندی سرعت تراکنش‌های شبکه تاسیس شد. میانگین زمان تایید تراکنش شبکه بیت‌کوین (زمانی که طول می‌کشد تا یک بلوک تأیید شود و به بلاک چین اضافه شود) حدود ۹ دقیقه در هر تراکنش است. با این حال، این بسته به ترافیک شبکه می‌تواند بسیار متفاوت باشد، این رقم برای سرعت تراکنش‌های شبکه و زمان تایید آنها در لایت کوین تقریبا دو دقیقه و نیم است که نسبت به بیت کوین سریع تر می‌باشد. در حال حاضر قیمت لایت کوین برابر ۱۱۶ دلار است.

آیا لایت کوین بهتر از بیت کوین است؟

در این گزارش سعی کردیم مهم‌ترین تفاوت‌های ارز دیجیتال لایت کوین و بیت کوین را مورد بررسی قرار دهیم. اما اینکه کدام یک برای سرمایه گذاری و خرید بهتر هستند، بستگی به تحلیل و نظر شما به این ۲ ارز دیجیتال دارد. لایت کوین سریعتر از بیت کوین تولید می‌شود، اما بیت کوین ارزش بیشتری دارد. اگر بخواهید ارزش بیشتری برای هر کوین خریداری شده خود متصور شوید، بیت کوین ممکن است بهتر باشد، در حالی که اگر کوین‌های بیشتر با ارزش کمتری می‌خواهید، لایت کوین بهتر است. اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه ورود به بازار ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در این بازار را می‌توانید در وبسایت، خبری، تحلیلی و آموزشی ارز تودی|arztoday مطالعه کنید.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا