بین الملل

افزایش شدید قیمت مسکن داد آمریکایی‌ها را درآورد

متوسط وام خرید مسکن در بحبوحه افزایش نرخ بهره به نیم میلیون دلار نزدیک شد ولی این وام نیز کفاف خرید خانه را در آمریکا نمی‌دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، قیمت مسکن در ایالات‌های ۵۲ گانه آمریکا با افزایش زیادی روبرو بوده است به طوری که بسیاری از مردم این کشور حالا دیگر قدرت خرید مسکن را از دست داده اند و به شدت از بالارفتن قیمت مسکن نالان هستند.

به همین دلیل مسئولین اقتصادی آمریکا افزایش وام و تسهیلات مسکن را در دستور کار خود قرار داده اند، در همین خصوص انجمن بانکداران مسکن آمریکا این هفته گزارش داد که میانگین وام مسکن در ایالات متحده در بحبوحه افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضا رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

به گفته جوئل کان، معاون پیش بینی اقتصادی و صنعت MBA آمریکا حالا دیگر متوسط وام مسکن برای هر آمریکایی ۴۵۳ هزار دلار است.

قیمت مسکن در ایالات متحده افزایش یافته، زیرا تقاضا برای خرید خانه از میزان عرضه پیشی گرفته است بر اساس آخرین گزارش ارائه‌دهنده داده‌های دارایی، قیمت‌ها مسکن در ماه دسامبر نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۸.۵ درصدی روبرو شده است.

در عین حال، تقاضا برای وام مسکن نیز در حال کاهش است. بر اساس گزارش MBA، حجم درخواست‌های وام در هفته دوم بهمن نسبت به یک هفته قبل از آن ۵.۴ درصد کاهش داشته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است.

کاهش تقاضا برای دریافت وام ربط مستقیمی به افزایش نرخ بهره دارد. MBA در این باره می‌گوید متوسط نرخ بهره برای وام‌های مسکن ۳۰ ساله (۶۴۷ هزار و ۲۰۰ دلار) یا به عبارت دیگر از ۳.۸۳ درصد به ۴.۰۵ درصد افزایش یافته است.

کان در این خصوص می‌گوید: «نرخ ثابت وام‌های مسکن ۳۰ ساله بیشترین افزایش یک‌هفته‌ای از مارس ۲۰۲۰ را داشت و برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ به بالاترین حد خود رسید.

انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا در ماه مارس افزایش نرخ بهره را در تلاش برای مهار تورم فزاینده به تصویب برساند که این امر می‌تواند به این معنی باشد که مصرف کنندگان شاهد افزایش بیشتر هزینه‌های وام خود خواهند بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا