اقتصاد کلان

راستینه: مجلس با خوش بینی مفرط فکر می کند می توان با افزایش صادرات مشکل را حل کرد

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از خوش بینی برخی نمایندگان نسبت به آینده برجام در موضوع پیش درآمد سال آینده دولت در حوزه صادرات نفت گفت: ما فکر کرده ایم که برجام مثلا به نتیجه می رسد، این مجلس انقلابی که از سال گذشته شعار می داد که زلف اقتصاد را به برجام گره نزنید، امروز با یک خوش بینی مفرط که حالا برجام به نتیجه می رسد یا نمی رسد فکر می کند می توانیم با افزایش صادرات نفت مشکل را حل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، احمد راستینه در جلسه علنی امروز مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره پیش بینی های گزارش تلفیق برای فروش نفت در بودجه گفت: هنگام تدوین بودجه به دولت نقد داشتیم که بیش از امکان صادرات نفت پیشنهاد فروش نفت داده است، اما اکنون همان موضوع بالعکس اتفاق اقتاده است، دولت در لایحه بر فروش نفت ۱.۲ میلیون بشکه با هر بشکه ای ۶۰ دلار پیشنهاد دارد ولی مجلس بر افزایش سقف فروش تا ۱.۴ میلیون بشکه و افزایش قیمت به ۷۰ دلار را در نظر دارد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند که «مانند بچه پولدارها هزینه نکنید» متاسفانه به هیچکدام از مصادیق و گزارشات علمی پایبند نیستیم، حضرت آقا فرموند دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس دوبال مجلس هستند، صبح رییس دیوان محاسبات گزارش ارائه داد و در آن اشاره شد که کل فروش فرآورده های نفتی ما تا به امروز کمتر از ۳۰ درصد بوده است؛ چرا بر اساس آنچه امکان تحقق ندارد برنامه ریزی می کنیم؟ منابع توهمی سبب کسری بودجه، افزایش پایه پولی و تورم می شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز زمان تصمیم گیری است، این تصمیم اشتباه است؛ چرا بر اساس مبانی برنامه ریزی می کنیم که امکان تحقق آن وجود ندارد؟ دولت صبح در گزارش خود گفت با این نوع برنامه ریزی شما ما امکان اداره کشور را نداریم، باز هم یک تومان به حقوق ها اضافه می کنید و با کاهش قدرت خرید، با افزایش تورم، با ایجاد تورم ساختاری و با کاهش کسری ترازی عملیاتی، پایه پولی را به شدت ارتقاء می دهیم و قدرت خرید را کاهش می دهیم.

راستینه گفت: ما فکر کرده ایم که برجام مثلا به نتیجه می رسد، این مجلس انقلابی که از سال گذشته شعار می داد که زلف اقتصاد را به برجام گره نزنید، اما امروز با یک خوش بینی مفرط که حالا برجام به نتیجه می رسد یا نمی رسد فکر می کند می توانیم با افزایش صادرات نفت مشکل را حل کنیم، این سبب تسلط بیگانگان بر اقتصاد می شود.

در ادامه علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات راستینه گفت: این لایحه را دولت پیشنهاد داده است، در کمیسیون تلفیق موضوعی که اشاره کردید تغییر نکرده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا