انرژی

آب، بلای جان پارک ملی کرخه خواهد شد؟

حدود یک هفته است که اعتراض جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست به آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر در محدوده پارک ملی کرخه خبرساز شده است؛ پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده‌ای که گونه‌های خاص جانوری مثل گوزن زرد ایرانی، اردک مرمری، قرقی و… در آن حیات دارند.

طرح غدیر از سال ۱۳۸۷ با هدف آبرسانی و رفع نیاز شهرهای مرکزی و جنوب غرب خوزستان که شامل ۲۵ شهر و ۱۶۰۸روستا است، با بودجه ۱۳هزار میلیارد ریالی و به کارفرمایی سازمان آب و برق خوزستان و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حدود یک ماه گذشته در بازدیدی که سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور از اجرای پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان داشت، گفت: قرار شد تا پایان سال جاری بخشی از طرح آبرسانی غدیر افتتاح شود و بخش دیگری از این طرح نیز تا اوایل خرداد سال آینده به بهره‌برداری برسد.

آب، بلای جان پارک ملی کرخه خواهد شد؟

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز در ۱۳ دی ماه امسال در بازدید از این طرح اعلام کرد: طرح غدیر قرار بود ۲۴ مترمکعب در ثانیه آب را برای ۵۲ درصد از مردم استان تا ۲۵ سال آینده تامین کند، اما در چارچوب مصوبات سفر هیات دولت و طی ۳ تا ۴ماه گذشته تاکنون، شرایط به شکلی پیش رفته است که تا قبل از تابستان سال آینده، شاهد تامین ۲۰ مترمکعب آب در ثانیه از این طرح برای مردم استان خواهیم بود.

وی همچنین افزود: راهی که باید در طول ۲۵ سال طی می‌شد، در مدت حدود ۸ تا ۹ ماه در چارچوب اقداماتی که دولت سیزدهم انجام می‌دهد، طی می‌شود و این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

براساس گزارش‌های سازمان آب و برق طرح میان مدت آبرسانی غدیر در حال حاضر از برنامه اجرایی فاصله چندانی ندارد و تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این طرح براساس آنچه مهندسان مشاور اعلام می‌کنند باید ظرف مدت ۳۰ ماه اجرایی شود اما در برنامه اجرایی سازمان آب و برق خوزستان اجرای ۱۰ماهه تا یکساله طرح در دستور کار است.

تصمیم اولویت دار سازمان آب و برق وارد نشدن به پارک ملی کرخه است

صابر علیدادی معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در خصوص اجرای آبرسانی غدیر در پارک ملی کرخه گفت: در حال حاضر تصمیم اولویت‌دار سازمان آب و برق این است که به دلیل بحث‌های زیست محیطی و اهمیت این پارک، طرح غدیر را در پارک ملی کرخه اجرایی نکنیم و وارد پارک ملی کرخه نشود.

وی افزود: در حال بررسی دو گزینه جایگزین برای مسیر طرح غدیر هستیم تا وارد پارک ملی کرخه نشویم و از کنار این منطقه حفاظت شده عبور کنیم. اکنون در حال نقشه‌برداری در این خصوص هستیم و امیدواریم شرایط توپوگرافی، موانع محیطی و اجرایی منطقه این دو گزینه به شکلی باشد که بتوانیم وارد پارک ملی کرخه نشویم و از این مسیرهای جایگزین استفاده کنیم.

آب، بلای جان پارک ملی کرخه خواهد شد؟

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: اگر شرایط منطقه به شکلی باشد که نتوانیم طرح آبرسانی غدیر را از خارج از پارک عبور دهیم، مجبور خواهیم شد که وارد پارک ملی کرخه شویم. اگر مجبور به این کار شدیم، قطعا با سازمان حفاظت محیط زیست کشور مکاتباتی را برای دریافت مجوزها انجام خواهیم داد.

علیدادی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه اگر لازم بداند موضوع را در شورای عالی محیط زیست کشور و یا با حضور شخص رئیس جمهور مطرح خواهد کرد تا در خصوص اعطای مجوزهای زیست محیطی برای انجام فعالیت در پارک ملی کرخه جهت اجرای طرح آبرسانی غدیر تصمیم‌گیری شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل مباحث زیست محیطی اولویت اصلی ما این است که اصلا وارد پارک ملی کرخه نشویم، گفت: هنوز وارد حریم پارک ملی کرخه نشده‌ایم و بالاتر از این حریم قرار داریم اما اگر قرار باشد وارد حریم پارک شویم، قطعا با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست این کار انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با توجه به درخواست فعالان محیط زیست در خصوص توقف فعالیت ماشین آلات پیمانکار در محدوده پارک ملی کرخه و صحبت‌های مطرح شده مسوولان در خصوص توجه جدی به بحث محیط زیست و حفاظت از این منطقه بکر، باید دید که روند اجرای طرح آبرسانی غدیر به چه شکلی پیش خواهد رفت و آیا اجرای این طرح بلای جان پارک ملی کرخه و حیات وحش آن خواهد شد؟ یا تدابیری اندیشیده می‌شود که علاوه بر حفظ محیط زیست، طرح آبرسانی غدیر که آرزوی دیرینه مردم مناطق مختلف خوزستان برای ارتقای کمی و کیفی آب است نیز اجرایی شود.

گزارش: شایان حاجی نجف خبرنگار ایسنا

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا