ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

مدیریت بحران با روش‌های نوین/ارائه روش دیجیتالی برای سرویس‌دهی در اربعین

محققان کشور با همکاری محققان کشورهای فرانسه، امریکا و کانادا با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا راهکاری را برای احتمال وقوع سیل ارائه دادند و به گفته آنها از این روش می‌توان برای مدیریت بحران بهره برد.

به گزارش آرمان اقتصادی، دکتر محمدرضا ملک، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در افتتاحیه  بیست و ششمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی؛ ژئوماتیک ۱۴۰۰، با اشاره به فناوری‌های نوین آینده و با تاکید بر اینکه “آینده نزدیکتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم”، گفت: در حال حاضر ما با دو “کُره” که شامل “زمین کره” که همان کره سنگی است که پیدایش در آن محقق شده و “زیست کره” که حیات در آن شکل گرفته است، آشنا هستیم.

وی ادامه داد: این دو کره از یکدیگر تاثیر و تاثر می‌پذیرند و در دو دهه اخیر است که ما به اهمیت آن پی بردیم و متوجه شدیم که اجرای پروژه‌هایی که محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، جایز نیست.

ملک، اضافه کرد: در کنار این دو کره، کره سومی نیز تشکیل شده و در حال شکل گرفتن است و آن چیزی نیست جز “خِرد کره” (Noosphere). این کره متشکل از تجربیات، هوش و دانش است. این کره از زمانی که بشر خط و ماشین چاپ را اختراع کرد، شکل گرفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر، به برخی از سوالات در زمینه وجود جهان‌های موازی، خاطر نشان کرد: ما در جهان مجازی تردد می‌کنیم، حمل و نقل انجام می‌دهیم، شغل ایجاد می شود و همچنین جرم مجازی نیز شکل گرفته که از این روند می توان به نوعی جهان موازی یاد کرد که از طریق “خرد کره” که زیر ساخت آن شبکه‌های مجازی و اینترنت است، ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه روزافزون فناوری‌هایی چون اینترنت اشیا و هوش مصنوعی نیاز است تا کارهای خود را در آن سامان دهیم، اظهار کرد: بر این اساس ما در دانشگاه خواجه نصیر چندین پروژه تحقیقاتی را اجرایی کردیم که از جمله آن طرح مشترک با کشورهای فرانسه، کانادا و امریکا است و طی آن تلاش شد تا هوش مصنوعی را از طریق فناوری اینترنت اشیا و شبکه‌های اجتماعی برای اهداف مختلف اخذ کنیم و بر اساس آن سرویس‌های تخصصی در حوزه مدیریت بحران ارائه دهیم.

ملک با بیان اینکه این پروژه در زمینه مدیریت سیل طراحی شده بود، خاطر نشان کرد: در این طرح که در حوزه شهر هوشمند بوده است، سعی شد تا بر اساس IOT و داده‌های به دست آمده از دوربین‌های سطح شهر، سطح آب نسبت به چرخ خودروها، احتمال وقوع سیل را مورد بررسی قرار دهیم.

وی، “دوقلوی رقمی” (Digital Twin) را از دیگر فناوری‌های نوین آینده نام برد و یادآور شد: “دوقلوی رقمی، بیان رقمی و دیجیتال و مجازی از دنیای واقعی است که در این دنیای واقعی باید روندها، پروسه‌ها، رفتارها و روابط اندازه گیری شود، ولی با اینترنت اشیا امکان اندازه گیری پروسه‌ها و رفتارها نیست؛ از این رو فناوری GIS بهترین فناوری در این زمینه به شمار می رود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: در این زمینه پروژه‌ای را با محققان عراق در حوزه سرویس دهی در اربعین با عنوان (Arbaeen Digital Twin) اجرایی کردیم.

ملک با اشاره به اهمیت اجرای این طرح، توضیح داد: اربعین بزرگترین تجمع انسانی با حضور ۳۰ میلیون نفر، طولانی‌ترین مسیر راهپیمایی به میزان ۶۰۰ کیلومتر، بزرگترین مراسم برای ارائه غذا، بزرگترین مشارکت داوطلبانه برای ارائه خدمات و بیشترین تجمع در یک محل به شمار می‌رود؛ از این رو مدیریت و بررسی این مراسم بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین چون اینترنت اشیا و داده‌های مکانی، اظهار کرد: در دنیای امروز با توجه به توسعه گسترده فناوری نمی‌توان نسبت به “خرد کره” بی‌توجهی کرد و طرح‌های خود را اجرایی کنیم و لازم است با بهره گیری از این فناوری‌های نوین فعالیت‌های خود را جهت‌دهی کنیم. به عنوان نمونه نمی‌توانیم برای حل چالش ریزگردها تنها به مرز جغرافیایی کشور توجه کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا