صنعت، معدن، تجارت

گسترش روابط اقتصادی با قطر/ آخرین وضعیت درج قیمت تولید روی کالا

گسترش روابط اقتصادی با قطر، آخرین وضعیت درج قیمت تولید روی کالا،تهاتر و تعرفه ترجیحی در دستور کار روابط تجاری با ازبکستان و شیب تند قیمت کالاهای اساسی از جمله اخبار مهم صمت طی هفته جاری بود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سفر رئیس جمهوری به قطر، تهاتر و تعرفه ترجیحی در دستور کار روابط تجاری با ازبکستان، شیب تند قیمت کالاهای اساسی در یک سال، آخرین وضعیت درج قیمت تولید روی کالا و برنامه ریزی وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری برای کنترل بازار شب عید از جمله اخبار مهم حوزه صمت از ۳۰ بهمن تا ۵ اسفند ماه بود.

سفر رئیس جمهوری به قطر

دوم اسفند ماه رئیس جمهوری در سفری به کشور قطر ضمن شرکت در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز جهان، مذاکراتی هم با طرف قطری در حوزه همکاری‌های اقتصادی داشت.

در خصوص جزئیات این سفر، علیرضا پیمان پاک ئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مقرر شد مرکز تجاری با همکاری طرف قطری ایجاد شود. همچنین با بررسی مسائل مربوط به پهلوگیری کشتی‌های ایرانی مقرر شد با توجه به تفاهم نامه میان وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر همتای خود در قطر، تسهیل سازی در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: ظرفیت ایران به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای حاشیه خزر و روسیه با قطر، هند و کشورهای آفریقایی به منظور صادرات مجدد و ترانشیپ مورد استقبال طرف قطری قرار گرفت و وزارت صمت مسئولیت پیگیری و انجام آن را عهده دار شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از نتایج سفر رئیس جمهور به قطر به اینجا مراجعه کنید.

تهاتر و تعرفه ترجیحی در دستور کار روابط تجاری با ازبکستان

طی هفته جاری، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان با حضور رضا فاطمی امین وزیر صمت ایران و عمر زاق اف معاون نخست وزیر ازبکستان برگزار شد.

فاطمی امین در این جلسه گفت که موضوع تهاتر و تعرفه ترجیحی از اهمیت بالای برخوردار است که باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. آماده ایم هیئتی از ازبکستان هفته آینده به ایران بیاید و این دو مورد را پیگیری کنیم.

همچنین در این جلسه ظرف دو سال آینده روابط تجاری ازبکستان با ایران به یک میلیارد دلار برسد.

شیب تند قیمت کالاهای اساسی در یک سال

بررسی آمار وزارت صمت از قیمت کالاهای اساسی طی بازه زمانی یک ساله (از دی ۹۹ تا دی ۱۴۰۰) نشان می‌دهد که قیمت برنج ایرانی و شکر ۸۰ درصد، گوشت گوساله ۴۲ درصد، گوشت مرغ ۴۵ درصد و گوشت گوسفندی ۲۱ درصد افزایش یافته است. (جزئیات بیشتر)

آخرین وضعیت درج قیمت تولید روی کالا

از چند ماه پیش جهت شفاف سازی و جلوگیری از درج قیمت‌های غیرواقعی و تخفیف‌های نامتعارف، طرح درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده روی کالاهای مختلف در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت.

در خصوص آخرین وضعیت اجرای این طرح داوود موسوی معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مهر گفت: بر اساس اطلاعاتی که از سازمان‌های صمت استان‌ها گرفته‌ایم، از ۷ هزار قلم کالایی که مشمول طرح شدند ۴۵۰۰ قلم کالا از ۵ تا ۶۵ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

به گفته وی، حداکثر سودی که برای کالاهای سرمایه‌ای همچون لوازم خانگی و لوازم یدکی خودرو (نسبت به قیمت تولید) در نظر گرفته شد ۲۰ درصد است. در مورد همه کالاهای مصرفی حداکثر سود ۲۶ درصد است. البته در مورد میوه حداکثر سود ۳۰ درصد است.

برنامه ریزی صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری برای کنترل بازار شب عید

وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری در جلسه‌ای که به منظور کنترل بازار شب عید برگزار شد، بر استمرار و تشدید بازرسی‌ها در ایام پایانی سال با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و ماه مبارک رمضان تاکید کردند.

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه توزیع برنج ایرانی برای تعادل در بازار بیشتر شده است، گفته که مصوبات تنظیم بازاری مرتبط با گوشت قرمز (گرم و منجمد) در حال اجرا است و برنامه عرضه ۲۰ هزار تنی گوشت منجمد در سطح کشور را داریم.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید خریداری شده است، تصریح کرد: از ۱۰ استان کشور سیب و پرتغال با کیفیت خریداری کردیم تا بازار شب عید تنظیم گردد و در خصوص میوه شب عید مشکلی نداریم. (جزئیات بیشتر)

منع فروش باتری و کمک فنر خودرو بدون کد رهگیری از ۱۳ فروردین ۱۴۰۱

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای از منع فروش باتری و کمک فنر خودرو بدون کد رهگیری از ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ خبر داد.

بر این اساس، تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای باتری خودرو و کمک فنر خودرو تا تاریخ ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ (یعنی ۲ ماه پس از ابلاغ کالاهای مشمول) جهت اخذ این کد از سامانه جامع تجارت و اظهار تولید کالاهای فوق الذکر در سامانه مذکور و درج کدهای رهگیری روی کالا و بسته بندی کالا مهلت داشته‌اند که این مهلت به پایان رسیده است. (جزئیات بیشتر)

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا