بانک و بیمهبیمه

رشد ۴۰درصدی عملکرد بیمه کارآفرین نسبت به سال گذشته

شرکت بیمه کارآفرین در سال ۱۴۰۰ توانست وضعیت خود نسبت به سال گذشته را حدود ۴۰ درصد ارتقا دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حوزه حق بیمه صادره، سود انباشته و درآمد بیمه کارآفرین حدود ۴۰ درصد بیش از سال گذشته عملکرد داشته است، اما مهم‌تر از همه اینکه این شرکت رشدی ۱۵۴ درصدی در سود عملیاتی داشته که در کنار نسبت‌های بنیادی قوی شرکتی امن برای سرمایه‌گذاری شده است.

رشد این شرکت در صنعت بیمه مناسب ارزیابی می‌شود چراکه این شرکت در برخی حوزه‌ها مانند سود خالص بیش از ۷۵ درصد رشد داشته است.
همچنین درآمدهای بیمه‌ای از محل‌های مختلف در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۳ هزار و ۹۴۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته با رقم ۱۰ هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال ۳۸ درصد رشد داشته است.

همچنین بخوانید

نسبت‌های بنیادی قوی و رو به رشد
اما برای بررسی شرکت‌های بیمه باید به نسبت‌های آن شرکت توجه بیشتری کرد تا مشخص شود که شرکت دارای شرایط بنیادی قوی است یا خیر؟
مهم‌ترین نسبت‌های مالی شرکت‌های بیمه، نسبت خسارت است که هر چه بیشتر نسبت به دوره‌های قبلی کاهشی‌تر باشد یعنی روند مدیریت ریسک شرکت مناسب‌تر شده است.
در پایان آذر ۱۴۰۰ حق بیمه صادره شرکت بیمه کارآفرین، معادل ۱۱ هزار و ۹۸۷ میلیارد ریال بوده و خسارت پرداختی پنج هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال بوده است. بر اساس این داده‌ها، نسبت خسارت ۴۶ درصد بود.
حال‌آنکه در آذر ۹۹ حق بیمه صادره ۹ هزار ۹۵۷ میلیارد ریال و خسارت پرداختی پنج هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال بود که درنهایت نسبت خسارت سال آذر ۹۹ معادل ۵۳ درصد بوده که نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۰ نسبت خسارت شرکت کاهشی هفت‌درصدی داشت.
نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام نیز به موفقیت مدیریت شرکت و میزان کارایی آن‌ها در حداکثر کردن بازده سهامداران عادی است. درواقع، نسبت حقوق صاحبان سهام به دارایی که نشان از بهبود وضعیت سهامداران شرکت و برخورداری از شرکت دارد، در سال جاری این نسبت حدود ۱۶ درصد بود.
همچنین سود خالص شرکت بیمه کارآفرین در آذر ۱۴۰۰ معادل دو هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال بوده که رشدی ۷۵ درصدی نسبت به سال قبل داشته اما مهم‌تر اینکه نسبت سود شرکت ۲ درصد بوده که بر اساس استانداردهای بیمه رقم مناسبی است. در حقیقت، نسبت سود خالص به دارایی نیز یکی از بهترین معیار برای سنجش سودآوری یک شرکت بوده و نشان از توان به‌کارگیری مؤثر از دارایی‌های شرکت در ایجاد سود خالص است.
افزون بر این، سرمایه شرکت بیمه کارآفرین در سال جاری ۹ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریال بوده که بر این اساس نسبت به سرمایه به دارایی ۱۱ درصد بوده که نشان از اهمیت مالی شرکت دارد. علاوه بر این نسبت اهرمی شرکت ۵درصد بوده است.
گفتنی است که سود انباشته شرکت در آذر ۱۴۰۰ مبلغ سه هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال بوده و نسبت به رقم سود انباشته سال پایان سال ۱۳۹۹ با رقم دو هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال رشدی ۳۹ درصدی داشته است.

رشد ۱۵۴ درصدی سود عملیاتی شرکت بیمه
در شهریورماه ۱۴۰۰ رقم نسبت سود عملیاتی ۵۰ درصد بوده است یعنی از این میزان فروش سود عملیاتی ۵۰ درصدی کسب‌شده است.
در شهریور سال گذشته نسبت سود عملیاتی حدود ۲۰ درصد بوده و شرکت نتوانست از فروش خود سود عملیاتی مناسبی کسب کند، لذا در سال جاری عملکرد عملیاتی شرکت و کیفیت سودآوری شرکت بهبود چشمگیری داشت.
در آذر سال جاری این وضعیت بهبود چشمگیری داشت؛ چراکه سود عملیاتی شرکت بیمه کارآفرین نسبت به سال قبل رشدی ۱۵۴ درصدی داشته و از رقم یک هزار و ۱۱۶ میلیارد ریالی سال قبل به رقم دو هزار و ۸۴۲ میلیارد ریال رسید. این رشد در نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام خالص سود و نسبت سود عملیاتی در صنعت بیمه کمتر معمول و مرسوم بوده و نشان از بالا بودن کیفیت سودآوری شرکت بیمه کارآفرین دارد.

وضعیت رو به رشد
این وضعیت مالی با نسبت‌های مناسب گویایان است که وضعیت شرکت بیمه کارآفرین روزبه‌روز بهبود بیافته و شرایط سودآوری مناسبی را محقق می‌کند که برای سرمایه‌گذاری و اعتماد مشتریان مناسب‌تر از قبل می‌شود.

منبع
بانکداری ایرانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا