بورسبورس اوراق

«نِعمَت» بورس‌ها در نبود «نِقمَت» دامنه نوسان

یک روز بعد از نصف شدن شاخص بورس مسکو ناشی از تنش بین روسیه و اوکراین، بورس این کشور ۵۷ درصد رشد کرد.  


به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از (سنا)، هم‌زمان با شروع تنش بین کشورهای روسیه و اوکراین، بورس مسکو (MICEX) از ۱۶ February (۲۷ بهمن) تا ۲۴ February (۵ اسفند) قریب به ۶۰ درصد عقب‌گرد داشت و از شاخص ۱۵۲۴ واحد به ۶۱۰ رسید.

بخش قابل توجهی از این سقوط عجیب و بی‌سابقه در زمانی رخ داده است که اساسا روسیه هیچ‌گونه اقدام نظامی برای ورود به خاک اوکراین نکرده بود.

نکته قابل توجه در این اتفاق اینجاست که ظرف چند روز بورس روسیه خود را احیا و با رشد چشم‌گیر ۲۶ درصدی مواجه شده است.

بنابراین گزارش، درست در روز ۵ اسفند ماه که شاخص بورس مسکو به پایین‌ترین نقطه خود رسیده بود؛ روند صعودی‌اش شروع شد و تا پایان روز بعد به ۷۴۰ واحد رسید.

در این بین سهم‌های بنیادی صعود قابل توجه را تجربه کردند برای مثال سهام شرکت Gazprom (گازپروم) که بزرگترین شرکت بورسی روسیه است در ۵ بهمن ماه پس از یک اصلاح حدود ۲۰ درصدی ظرف چند ساعت رشد ۹۵ درصدی را تجربه کرد.

«نِعمَت» بورس‌ها در نبود «نِقمَت» دامنه نوسان

یا سهام شرکت Novatek (نواتک) که آن هم جزو شرکت‌های بزرگ روسیه است در همین بازه زمانی حدود ۹۴ درصد رشد را تجربه کرده است.

«نِعمَت» بورس‌ها در نبود «نِقمَت» دامنه نوسان

افت یا جهش شاخص، ذات بازار است و الزاماً بورس نباید همواره مثبت یا منفی باشد. کسانی که وارد بازار می‌شوند ریسک آن را هم باید بپذیرند و با توجه به آن دست به خرید و فروش سهام بزنند.

قیمت‌ها در بازار سرمایه خود را با انتظارات تعدیل می‌کنند اما در این میان نکته مهم این است که بازار سرمایه باید شفافیت و گردش اطلاعات بالا داشته باشد.

سهامداران باید این موضوع را مدنظر خود قرار دهند که معاملات بورس، بدون نوسان هیچ معنایی ندارد و اگر غیر از این باشد نشان می‌دهد که معاملات آن به درستی پیش نرفته است، همچنین بازار سرمایه از جمله بازار پرریسکی تلقی می‌شود که بهتر است سهامداران قبل از ورود خود به این بازار همه جوانب آن را در نظر داشته باشند تا کمتر متحمل ضرر و زیان‌های احتمالی در این بازار شوند.

در صورتی که دامنه نوسان را از معاملات بازار سهام حذف شود سهامداران با تحلیل و ارزیابی وضعیت شرکت‌ها وارد بازار می‌شوند و دیگر شاهد کندی نقدشوندگی در بازار نخواهیم بود.

نوسان ذات بازار سرمایه است

نکته قابل توجه در نوسان بورس مسکو آرامش سهامداران و پذیرش اصل جدایی ناپذیر نوسان در بازارهای مالی است.

فعالان بازارهای مالی در سرتاسر جهان با پیگیری شاخص های اقتصادی و اتفاقات تاثیر گذار بر آن نسبت به سرمایه‌گذاری یا تصمیم برای خروج سرمایه خود اقدام می‌کنند.

در ایران به دلیل اشتباهات سیاسی انجام شده و وعده‌های بیمه‌گری بازار سرمایه ظرف ۳ سال اخیر برخی از سهامداران به اشتباه پس از هرگونه نوسانی انگشت اتهام خود را به سمت نهاد نظارتی بازار و دولت می‌گیرند و بعضا حتی به اشتباه از آنها تقاضای بازگشت بازار را دارند.

موضوعی که با آشنایی بیشتر سهامداران با قواعد ذاتی بازار اصلاح خواهد شد.

بلای دامنه نوسان

البته ناگفته نماند یکی از ویژگی‌های بارز بازارهای مالی در جهان نداشتن دامنه نوسان است. در صورتیکه بورس مسکو از نقمت دامنه نوسان برخودار بود به طور حتم چندین ماه در یک روند اصطکاکی به سر می‌برد و باعث آن می‌شد سهامداران ضمن جان به لب رسیدن و مستهلک شدن رفته رفته از این بازار خارج شوند.

روند اصلاح و به دنبال آن حذف دامنه نوسان هرچه زودتر باید رفته رفته در بازار سرمایه کشورمان شروع شود تا شرایط را برای پذیرش نوسان واقعی برای سهامداران داخلی ایجاد کند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا