بین الملل

ممنوعیت صدور گرین کارت برای روس‎ها

با حمله روسیه به اوکراین شهروندان ثروتمند روسی به دلیل تحریم های اروپا علیه کشورشان دیگر نمی‌توانند حق شهروندی اروپایی را خریداری کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، کشورهای غربی متعهد شدند که طرح اعطای «گرین کارت» را محدود کرده و به روس‌ها اجازه ندهند تا با سرمایه‌گذاری خود در کشورهای اروپایی تابعیت اروپایی را دریافت کنند.

سران اروپایی می‌گویند که متعهد هستند که علیه مردم و نهادهای روسی که در جنگ با اوکراین هستند اقدامات متقابلی انجام دهند.

رهبران اتحادیه اروپا و بریتانیا به طور خاص، متعهد به اتخاذ تدابیری برای محدود کردن فروش حق شهروندی – به اصطلاح گرین کارت- به روس‌های ثروتمند وابسته به دولت روسیه هستند و از دسترسی وصل شدن آنها به سیستم‌های مالی جلوگیری خواهند کرد؛ آمریکا و کانادا در بیانیه‌ای مشترک از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه خبر دادند که روز شنبه منتشر شد.

این اقدام در بحبوحه عملیات مستمر روسیه برای «غیر نظامی کردن جنگ» با اوکراین صورت می‌گیرد که توسط بسیاری از کشورهای غربی به عنوان یک حمله «غیر موجه» محکوم شده است.

کشورهای اروپایی همچنین متعهد شده است که «تحریم‌ها و سایر اقدامات مالی و اجرایی را علیه مقامات و نخبگان روسی نزدیک به دولت این و همچنین خانواده‌های آنها اعمال کنند، از طرف دیگر با ردیابی مالی و مسدود کردن دارایی آنها روسیه را تحت فشار قرار دهند.».

اعطای “گرین کارت” از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به طور کلی گرین کارت این امکان را به فرد می‌دهد تا در ازای سرمایه گذاری در کشور، حق شهروندی دریافت کند، خواه راه اندازی یک پروژه تجاری، خواه تأمین مالی یک شرکت، خرید ملک، یا اهدای کمک مالی به صندوق سرمایه گذاری تأیید شده یک کشور.

به گفته کارشناسان، گرین کارت‌های اروپایی از آغاز همه گیری کووید -۱۹ در سال ۲۰۲۰ در بین روس‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده بود، این در حالی است که افزایش میزان محبوبیت قبلی گرین کارت نزد روس‌ها به سال ۲۰۱۴ و پس از قطع روابط کریمه با کی یف و پیوستنش به روسیه به ثبت رسید.

بر اساس گزارش فوربس، پرتغال و مونته نگرو به دلیل پایین بودن آستانه سرمایه گذاری تا سال ۲۰۲۰، از محبوب ترین مقاصد برای دریافت گرین کارت بودند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا