اقتصاد کلان

منابعی برای حمایت از اشتغالزایی در سال ۱۴۰۱ تخصیص یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابعی را به منظور حمایت از اشتغالزایی در سال ۱۴۰۱ پیش بینی کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم امروز مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۲ در تبصره ۱۶ لایحه را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی۲ در تبصره ۱۶، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای حمایت از اشتغال از طریق بانکهای عامل مبلغ (۱۰۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تسهیلات قرض الحسنه را به اجزاء این بند اختصاص دهد. اشتغال ایجاد شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایش میشود و میبایست در سامانه ناظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شود. مراجع مزبور موظفند گزارش عملکرد خود را به صورت سه ماه یک بار در شورایعالی اشتغال ارائه داده و به صورت مکتوب به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه دهند.

۱- مبلغ دویست هزار میلیارد (۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و صد هزار میلیارد (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به سازمان بهزیستی کشور اختصاص می یابد. به منظور تسهیل دسترسی به اعتبار و پوشش خطر (ریسک) تسهیلات خرد پرداختی با هدف اشتغالزایی، به دستگاه های موضوع این جزء اجازه داده میشود نسبت به ایجاد صندوق تضمین اقدام نمایند.

همچنین در راستای اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق در سراسر کشور و تمامی استان ها با اولویت مناطق محروم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک های عامل مبلغ پنجاه هزار میلیارد (۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال از محل منابع سپرده های پس انداز و جاری قرض الحسنه نظام بانکی را با معرفی صندوق نوآوری و شکوفائی به شرکت های دانش بنیان و خلاق اختصاص دهد. شرایط و سقف تسهیلات پرداختی در این بند توسط صندوق و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود.

۲- مبلغ ششصد و بیست هزار میلیارد (۶۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع این بند بین استانها و شهرستانها براساس شاخص های جمعیت، نرخ بیکاری بر مبنای جدول پیوست تخصیص می یابد. مسئول ایجاد اشتغال هر استان، استاندار می باشد.

در هر استان متناسب با توانمندی نهادهای ذی‌ربط (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) (بنیادبرکت)، بنیاد مستضعفان، سازمان بسیج سازندگی، سپاه، ارتش، آستان قدس رضوی و سایر سازمانها) سهمیه ای براساس مصوبه شورای برنامهریزی استان تخصیص داده می شود. تخصیص اعتبارات در هر استان با اولویت مناطق محروم و حاشیه نشین، فعالیت‌های خلاق و دانش بنیان و تعاونی‌ها می باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا