پرداخت الکترونیکطلا و ارز

۴ مورد از امکانات جدیدِ صرافی همتا به همتای ایرانی

برای درک معنی خرید و فروش امن ارز دیجیتال در صرافی همتا به همتای ایرانی بهتر است به توضیح مختصری درباره انواع صرافی‌ها بپردازیم. در کل صرافی‌های ارز دیجیتال به ۲ نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم بندی می‌شوند.

نوع اول: صرافی متمرکز

شکل ابتدایی و سنتی صرافی که همه‌ی ما با آن برخورد داشته ایم، همین مدل است. پلتفرم آنلاین یک صرافی متمرکز برای دو طرف معامله مانند واسطه عمل می‌کند تا امنیت آن را تامین کند. علاوه براین با حفظ اطلاعات کاربران، مانعِ از دست رفتن دارایی‌های آن‌ها می‌شود. این نکته در عین آنکه جزو مزایا است، از نظر امنیتی جزو معایب نیز هست.

نوع دوم: صرافی غیرمتمرکز

در این مدل صرافی، معاملات به صورت همتا به همتا و بدون دخالت شخص ثالث انجام می‌شود. مانند ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، در صرافی غیرمتمرکز نیز اداره و کنترل به دست یک شخص یا سازمان خاص نیست، بنابراین امنیت آن افزایش می‌یابد. در واقعیت هیچ صرافی‌ای به طور کامل غیرمتمرکز نیست. اما مدل‌های پیشرفته‌ای ارائه شده است که به آن صرافی همتا به همتا گفته می‌شود.

همچنین بخوانید

صرافی های همتا به همتا چگونه هستند؟

به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان و عدم خدمات رسانی سایر صرافی‌ها مانند پلتفرم صرافی بایننس که خود یک صرافی غیرمتمرکز است، به کاربران ایرانی، بهترین گزینه‌ی در دسترس استفاده از صرافی های همتا به همتا است.

اساس کار صرافی همتا به همتا یا P2P بر احراز هویت، امنیت و اعتماد است؛ یک پلتفرم آنلاین که برای معامله‌ی تریدرها آماده شده است و لحظه به لحظه روند انجام ترید یا معامله را پایش می‌کند. بزرگترین تفاوت صرافی همتا به همتا با صرافی های متمرکز نیز همین است. یعنی تریدرها مستقیما و بدون دخالت شخص ثالث با یکدیگر به معامله می‌پردازند و درعین حال امنیت آن‌ها نیز تامین می‌شود.

اما سوالی دیگر مطرح می‌شود:

چگونه در معامله‌ی همتا به همتا می‌توان اعتماد کرد؟

اعتماد یکی از ارکان مهم معامله در بازار ارز دیجیتال است. اما دو تاجر که از قبل یکدیگر را نمی‌شناسند و قصد معامله دارند، چگونه می‌توانند به روند انجام معامله اعتماد کنند؟

وبسایت بیپتوری یکی از پلتفرم‌های ایرانی است که به کوشش مهندسان و نخبگان ایرانی برای خرید و فروش ارز دیجیتال و سیگنال به صورت همتا به همتا طراحی شده است. یکی از قابلیت‌های بیپتوری خرید امن ارز دیجیتال است که به شیوه‌ی همتا به همتا و در امنیت کامل امکان تبادل را ایجاد کرده است.

در بیپتوری کاربران تنها پس از احراز هویت اجازه‌ی ثبت آگهی یا آغاز یک خرید امن ارز دیجیتال را پیدا می‌کنند؛ بنابراین این امکان امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. اصل معامله نیز در بستر بیپتوری صورت می‌پذیرد. از طرف دیگر، هیچ مبلغی بین دو طرف جابجا نمی‌شود مگر آنکه بیپتوری شرایط را بررسی کرده باشد.

روند ترید همتا به همتا چگونه است؟

با بررسی یک مثال به توضیح روند ترید در بیپتوری می‌پردازیم. فرض کنیم فروشنده می‌خواهد مقدار ۳۰ تتر را به پول نقد تبدیل کند؛ پس یک آگهی شامل مشخصات زیر در بستر صرافی منتشر خواهد کرد:

  • نوع ارز دیجیتال مورد معامله (در این مثال تتر)
  • مقدار ارز دیجیتال (در این مثال ۳۰)
  • صرافی خارجی مد نظر برای انجام این تبادل (برای مثال صرافی بایننس)
  • ارز فیات مقصد (برای مثال یورو)
  • زمان اعتبار آگهی (برای مثال ۷۲ ساعت)

بنابراین فروشنده قصد دارد مقدار ۳۰ تتر خود را از صرافی بایننس خارج و معادل آن یورو دریافت کند. آگهی روی سایت منتشر می‌شود. حال تنها کاری که فروشنده باید انجام دهد، صبر کردن است. اما این صبر نیاز به زمان زیادی ندارد. به محض آنکه خریداری برای آگهی پیدا شود، پیامی برای فروشنده ارسال می‌شود.

خریدار با دیدن شرایط آگهی و قبول آن وارد معامله می‌شود. زمانی که فروشنده نیز این معامله را تایید کند، روند خرید و فروش امن ارز دیجیتال آغاز می شود.

پس از قبول شرایط معامله توسط خریدار و فروشنده، قدم اول توسط فروشنده برداشته می‌شود؛ به این صورت که میزان ارز دیجیتال مورد معامله (در این مثال ۳۰ تتر) را تحویل سیستم می‌دهد. سیستم به صورت خودکار این مقدار را بلوکه می‌کند.

پس از اطلاع رسانی، حال نوبت خریدار است که اطلاعات حساب بانکی فروشنده را دریافت کند و هزینه‌ی معامله را پرداخت نماید. سپس فروشنده با کنترل حساب و مشخصات خریدار، پرداخت را اعلام می‌نماید.

در صورتی که تمامی مراحل به درستی طی شده باشد، سیستم ارز را در اختیار خریدار قرار می‌دهد و معامله تمام می‌شود.

در صورتی که در هریک از مراحل ایراد و اشکالی رخ بدهد یا یکی از طرفین معامله قصد خرابکاری و سواستفاده داشته باشد، به راحتی می‌توان از طریق پشتیبانی سایت بیپتوری برای پیگیری موضوع اقدام کرد. از طرفین دعوا خواسته می‌شود که مدارک لازم را بر روی سایت بارگذاری کنند تا در سریعترین زمان ممکن به درخواست آن‌ها رسیدگی شود.

برای انجام هرکدام از مراحل زمانی درنظر گرفته شده است که اگر در آن زمان عملیات تکمیل نشود، به منزله‌ی انصراف از معامله است.

آیا خرید امن ارز دیجیتال واقعا کارآمد است؟

در اینجا به روند تبدیل ارز دیجیتال به پول نقد ایران یا هر کشور دیگری به طور خلاصه اشاره می کنیم.

  • در ابتدا تریدر با چالش پیدا کردن یک صرافی خارجی برای انتقال ارز دیجیتال به حساب آن مواجه است. با توجه به مشکلاتی که این روزها استفاده از صرافی‌های خارجی دارند، روند یافتن و اتصال به این صرافی‌ها خود به تنهایی مرحله‌ی وقت گیر و پردردسری است.
  • چالش بعدی یافتن کیف پول و در صورت نیاز برای تبدیل، کیف پول واسط دیگری است تا بتوان ارز دیجیتال را از حساب صرافی به آن منتقل کرد.
  • حال تریدر باید یک صرافی ایرانی پیدا کند که از ارز مورد نظر پشتیبانی کند؛ ارز دیجیتال را از کیف پول به حساب صرافی ایرانی بزند و بعد از حساب صرافی به صورت پول نقد خارج کند.
  • خروج پول از صرافی خود به مدت زمانی نیازمند است.

علاوه بر زمانی که در این راه تلف می‌شود، این را در نظر داشته باشید که انجام هرکدام از این مراحل برای خود مبلغ کارمزد یا فی دارد که در مجموع این مبلغ عدد قابل توجهی است.

پس اهمیت استفاده از صرافی همتا به همتا در اینجا مشخص می‌شود. چرا که با پرداخت مبلغ کارمزدی ناچیز و بدون تحمل رنج این مراحل پیچیده و طولانی به سرانجام می‌رسد.

برای عضویت در وبسایت بیپتوری و استفاده از تمامی امکانات این سایت کلیک کنید.

 

مزایای صرافی همتا به همتا

برای جمع بندی مزایا می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انجام معاملات بدون دخالت شخص ثالث
  • نظارت افراد بر روند معامله
  • تامین امنیت توسط کارشناسان بیپتوری و خود افراد
  • عدم پرداخت کارمزدهای بسیار زیاد

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا