اقتصاد کلان

نخستین آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه در تبریز برگزار شد

نخستین آزمون گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه در تبریز با میزبانی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز برگزار شد.

حسن فرج زاده، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، در تشریح جزئیات برگزاری این آزمون، گفت: این آزمون در راستای عمل به وظایف سازمان بورس مبنی بر توسعه سواد مالی فعالیت‌های نهادهای مالی در سطح بازار سرمایه، برگزار می‌شود. بر این اساس ما می‌خواهیم تا نیروهای حرفه‌ای با ویژگی‌های خاص را با برگزاری این نوع آزمون‌ها شناسایی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وی افزود: این آزمون‌، تعیین کننده صلاحیت افرادی است که در نهادهای مالی مختلف به فعالیت می‌پردازند و نشاندهنده دانشی است که بتوانند کارهای حرفه‌ای بازار سرمایه را به پیش ببرند.

وی در خصوص محدودیت‌های شرایط شرکت در این آزمون نیز ادامه داد: با توجه به اهمیت برقراری عدالت آموزشی، هیچ محدودیتی از بابت رشته تحصیلی برای شرکت در آزمون وجود ندارد و تمامی افراد دارنده مدرک کارشناسی از رشته‌های مختلف تحصیلی می‌توانند در آن شرکت کرده و گواهینامه حرفه‌ای دریافت کنند.

فرج زاده گفت: هفت نوع گواهینامه در نتیجه آزمون برای افراد صادر می‌شود که هر یک دارای سلسله مراتبی بوده و مهارت‌های مشخص افراد را نشان می‌دهند. پایه ترین نوع گواهینامه مربوط به اصول بازار سرمایه است که مهارت و دانش فرد نسبت به اصول اولیه در حوزه بازار سرمایه، پول و امور مالی را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: گواهینامه مورد تقاضا دیگری که طرفدار بسیاری دارد، معامله گری است که بر اساس آن افراد می‌توانند به معاملات بورس اوراق بهادار و کالا بپردازند.

معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به برگزاری الکترونیکی آزمون، افزود: قبلا این آزمون فقط در تهران برگزار می‌شد اما با توجه به توسعه‌ای که در زمینه نحوه برگزاری آزمون انجام گرفته است و در راستای افزایش عدالت سواد مالی، شهرستان‌های مختلفی از جمله اصفهان، مشهد و تبریز برای میزبانی این آزمون‌ها اقدام کرده‌اند.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای توسعه این آزمون‌ در سراسر کشور و کمک به تمامی افراد علاقه مند به فعالیت حرفه‌ای در بازار سرمایه داریم که در سال بعد اجرایی خواهند شد.

وی گفت: شرط قبولی در آزمون، ۵۰ درصد نمره بوده و با توجه به الکترونیکی شدن آزمون، محدودیتی از بابت تعداد ثبتنام شدگان و قبولین وجود ندارد.

فرج زاده در خصوص زمان اعلام نتایج آزمون، اظهار کرد: نتایج بلافاصله با اتمام آزمون مشخص می‌شود اما پس از اعتبار سنجی و بررسی رعایت مقررات، پس از گذشت ۴۸ ساعت از اتمام آزمون در پرتال شخصی متقاضیان اعلام خواهد شد.

در ادامه حمید اسکندری، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیریه شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: شرکت توسعه مدیریت بورس به عنوان بازوی اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، وظیفه برگزاری این آزمون‌ را داشته و تاکنون در نتیجه آزمون‌های تخصصی بازار سرمایه، بیش از ۱۲ هزار نفر گواهینامه حرفه‌ای کسب کرده‌اند.

وی ادامه داد: هفت آزمون تخصصی در حوزه بازار سرمایه برگزار می‌شود که هر یک متشکل از چندین مهارت بوده تا صلاحیت افراد در یکی از ارکان بازار سرمایه مورد تایید قرار بگیرد.

وی افزود: با توجه به توسعه بازار سرمایه کشور و بازار سهام و بورس، نیاز به افراد حرفه‌ای در این حوزه بیشتر احساس می‌شود تا در ارکان مختلف مشغول به کار شوند و بازار را نسبت به اهداف پیش ببرند.

اسکندری گفت: گواهینامه حرفه‌ای صادر شده، تامین کننده نیروی حرفه‌ای برای ارکان بازار سرمایه به عنوان فعالان اصلی بازار است‌. مثلا کارگزاران بورس که وظیفه اصلی خرید و فروش سهام از جانب سهامداران را برعهده دارند، نیازمند نیروهای حرفه‌ای و دارای مهارت‌های جدی در این حوزه هستند و در واقع این آزمون‌ها می‌تواند برای هرکدام از ارکان بازار سرمایه تضمین کننده حداقل کیفیت افراد شاغل باشد.

وی خاطرنشان کرد: این ویژگی و دانش سنجیده باعث می‌شود تا اتفاقات بازار سرمایه منطقی تر و علمی تر پیش رود و از طریق نیروی حرفه‌ای بتوانیم خدمات حرفه‌ای به سهام داران بدهیم‌.

وی با اشاره به این‌که در حال بازبینی و ارتقای سرفصل‌ها و آزمون‌ها بنا بر تغییرات وضعیت بازار سرمایه هستیم، گفت: در دو سال گذشته شاهد رشد جدی در تعداد سهامداران بودیم و تنعا در سال گذشته تعداد ۱۹ هزار نفر متقاضی دریافت گواهینامه حرفه‌ای بودند،این امر نشان می‌دهد که بازار رو به توسعه بوده و نیاز به نیروی حرفه‌ای دارد.

وی با بیان این‌که این آزمون‌ها در نقاط مختلف کشور طی سال آینده برگزار خواهد شد، افزود: دانش تخصصی بازار سرمایه باید متناسب با مخاطبان و حجم نقدینگی توسعه یابد و در صورت وجود متقاضیان در نقاط شهرستان‌های کشور، آزمون‌های بازار سرمایه را برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا