امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

دامداران خسارت دیده از واکسن نامرغوب حمایت حقوقی می‌شوند

اراک – مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: دامداران خسارت دیده از واکسن نامرغوب برای پیگیری حقوقی دریافت زیان تلفات خود می توانند به واحد حقوقی این مجموعه مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن شانقی شامگاه دوشنبه در جلسه مطالبه گری با موضوع «بررسی کمبود نهاده‌های دامی» در مسجد النبی (ص) اراک گفت: در مورد کشتار دام مولد باید گفت در شرایط خشکسالی بر اساس توصیه‌های علمی باید ۳۰ درصد دام موجود منطقه حذف شود. در کنار این مسئله علمی با توجه به فقر و گرانی موجود طبیعی است که دامدار تمایل به حذف دام ماده خود نیز داشته باشد. البته باید بین دام مولد و ماده فرق گذاشت. کشتار دام ماده هیچ ایرادی ندارد و حتی برخی از پرواربندی‌ها از دام ماده هم به عنوان پروار استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۵ درصد کشتار دام ما دام ماده است. براساس بررسی ما در ۱۰ ماه گذشته ۱.۵ درصد از دام کشتاری ما مولد بوده که آن هم به خاطر شرایط خاصی بوده که دامدار مجبور به این کار شده است.

شانقی گفت: در طی ۲ سال گذشته در کنترل بیماری‌ها موفق بوده ایم و در مقابله با بیمارهای خطرناکی مثل تب برفکی یا طاعون نشخوارکنندگان تعداد کانون‌های بیماری بسیار محدود و در حد دو یا سه مورد بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در مورد افزایش قیمت دارو و واکسن باید گفت علت این افزایش حذف ارز ترجیحی آن بوده است که هزینه بسیاری را به دامدار تحمیل می‌کند. در مورد واکسن اصطلاحاً تقلبی هم باید اشاره کرد در سال گذشته برای مقابله با بیماری آبله گاوی از واکسن تأیید شده یک شرکت داخلی استفاده شد که متأسفانه این واکسن عوارض شدیدی نشان داد و در مواردی تبدیل به بیماری شد. بلافاصله پس مشاهده عوارض ادامه واکسیناسیون متوقف شد.

شانقی ادامه داد: در استان مرکزی هم ۱۰۱ مورد تلفات بر اثر تزریق این واکسن اتفاق افتاد که برای تمامی پرونده تشکیل شد. طبق قرارداد ما بین سازمان دامپزشکی کشور و شرکت مذبور، شرکت موظف به پرداخت خسارت شد که البته به صورت کافی پرداخت نشد و تنها ۳۰ درصد خسارت جبران شد. با این حال امکان پیگیری هنوز وجود دارد و دامدارانی که تمایل دارند می‌توانند به بخش حقوقی اداره دامپزشکی مراجعه کنند. لازم بذکر است که در مسیر شکایت شخصی هم دادگاه به نفع دامداران رأی صادر کرده است.

گفتنی است این جلسه با موضوع «بررسی کمبود نهاده‌های دامی» و با حضور ائمه جماعات، نمایندگان دامداران و مرغداران، فعالان و کنشگران اجتماعی، مدیرکل و معاونین دامپزشکی استان مرکزی و سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان و معاون پشتیبانی امور دام این سازمان برگزار شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا