امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نهاده دامی مورد نیاز در استان مرکزی ۴۵ هزار تن در ماه است

اراک – معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: نهاده دامی مورد نیاز در استان مرکزی ۴۵ هزار تن در ماه است که از این میزان در دو ماه اخیر فقط ۶ هزار تن تأمین شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حمیدرضا اخوان شامگاه دوشنبه در جلسه مطالبه گری با موضوع «بررسی کمبود نهاده‌های دامی» در مسجد النبی (ص) اراک اظهار کرد: نیاز استان به نهاده در حوزه دام سبک و سنگین حدود ۴۵ هزار تن در ماه است که این میزان در آبان امسال حدود ۱۳ هزار تن در آذر ۱۱ هزار تن و در دی و بهمن هر کدام حدود ۶ هزار تن تأمین شده است. نیاز دام سبک ماهیانه ۱۵ کیلوگرم و سنگین ۷۵ کیلوگرم است که از این میزان ما قادر به تأمین ۲ کیلو برای دام سبک و ۱۵ کیلو گرم برای دام سنگین هستیم.

وی ادامه داد: در مورد علت تخصیص نهاد از طریق کارخانه خوراک باید گفت اختصاص مستقیم از طرف وزرات ممنوع شده و علت آن این است که اگر این نهاده به صورت مستقیم اختصاص پیدا کند نهایتاً تا ۵ روز کفاف می‌دهد ولی به صورت کنسانتره بین ده تا ۱۵ روز نیاز را برطرف می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: فرمول کنسانتره توسط ستاد کنسانتره که از دستگاه‌های مختلف تشکیل شده تصویب می‌شود که با توجه به نا متناسب بودن نسبت اقلام تأمین تنظیم فرمول کار دشواری است. با این حال ۸۷ درصد کنسانتره موجود ذرت، سویا، جو و سبوس است و ۱۳ درصد دیگر را آنزمیت تشکیل می‌دهد که برای هضم لازم است و احتمالاً سنگی که برخی از دامداران قایلند مربوط به آنزمیت است که طبیعی است چرا که شکل مصرفی آن از کوه و به صورت مدنی تأمین می‌شود. از دیگر اقلام مصرفی در این ۱۳ درصد نمک است که آن هم نیاز دام است.

گفتنی است این جلسه با موضوع «بررسی کمبود نهاده‌های دامی» و با حضور ائمه جماعات، نمایندگان دامداران و مرغداران، فعالان و کنشگران اجتماعی، مدیرکل و معاونین دامپزشکی استان مرکزی و سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان و معاون پشتیبانی امور دام این سازمان برگزار شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا