اقتصاد کلان

گمرک: حتی سازمان بنادر هم از اسناد کانتیرها بی‌ خبر است

گمرک در واکنش به ماجرای کانتینرهای بی هویت در بنادر اعلام کرد که طبق قانون، مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است و تا زمانی که کالا به گمرک اظهار نشود گمرک در خصوص آن مسئولیتی ندارد، محموله ۱۵۰ کانتینری اعلامی نیز نه تنها اظهار نشده بلکه فاقد قبض انبار بوده و حتی سازمان بنادر به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا هم اطلاعی از مالکیت و اسناد آن ندارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ابوالفضل اکبرپور- ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی- در خصوص ماجرای  ۱۵۰ کانتینر بی هویت  اعلامی از سوی رئیس قوه قضائیه توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: محموله ای که اخیرا سازمان بنادر به دادستان استان اعلام  و ریاست قوه قضائیه و دادستان کل کشور مورد تاکید قرار داده‌اند، در اماکن مرتبط با سازمان بنادر قرار داشته، فاقد اطلاعات قبض انبار و  اسناد مالکیت  است و فهرست و اطلاعات قبض انبار آنها به گمرک ارائه نشده،   اقدام در خصوص آنها نیز خارج از اختیارات گمرک است. چرایی آن را باید از سازمان بنادر به عنوان مرجع و مقام تحویل گیرنده کالا جویا شد.

اکبرپور با بیان اینکه بر اساس قانون مرجع تحویل گیرنده کالا در مرزهای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است گفت: شناورها با هماهنگی این سازمان، ورود و تخلیه می شوند، کالاها نیز در انبارهای این سازمان نگهداری شده و  برای هر کالای وارده قبض انبار صادر می شود و در مراحل بعد به شرط دارابودن اسناد مالکیت، ثبت سفارش، قبض انبار و مجوز سازمان های همجوار و کد رهگیری بانک، امکان اظهار و ترخیص کالا فراهم می شود و از مرحله اظهار که گمرک مسئولیت داشته و پاسخگو است.

وی ادامه داد: در صورتی که صاحب کالا، کالا را با ارائه اسناد به گمرک اظهار کند و کالا مشمول مقررات متروکه شود، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع تحویل گیرنده کالا فهرست این کالاها را به همراه شماره قبض انبار و مشخصات کالا به گمرک اعلام و از این مرحله عملیات گمرک شروع می شود، بر این اساس هر زمان کالایی به گمرک  اظهار  و یا اطلاعات و فهرست آنها به عنوان کالای متروکه به گمرک اعلام شود، تشریفات گمرکی مطابق با قانون در اسرع وقت انجام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا